Pionierki za kierownicą
W pierwszych dekadach XX wieku nie brakowało kobiet, które kochały samochody i pragnęły dzielić się tą pasją z innymi. Prezentujemy kilka ciekawostek historycznych z tego okresu.
Jeśli interesują Cię pionierki motoryzacji, polecamy lekturę naszych sekcji:
1. kobiety i samochody na kartach historii – kliknij tu. |
●
W 1910 roku 5% licencjonowanych kierowców było płci żeńskiej.
●
Dostęp do możliwości prowadzenia pojazdu stał się dla kobiet dużo prostszy po 1912 roku, kiedy to Karol Franklin Kettering opracował rozrusznik samochodowy w zastępstwie dotychczasowego korbowego mechanizmu rozruchowego.
●
Aktorka Florence Lawrence jako pierwsza wpadla na pomysł prototypu obecnego kierunkowskazu. Gwiazda filmu niemego była też wielbicielką motoryzacji. Dawała temu wyraz na ekranie, stając się inspiracją dla wielu kobiet. O samochodach mówiła „są dla mnie niemal ludzkie, reagują na zrozumienie, czułość i troskę. Dokładnie tak jak my”.
Florence Lawrence |
![]() |
fot. materiały prasowe
|
●
Jednym z elementów walki sufrażystek o prawa kobiet były wyprawy po kraju: działaczki wynajmowały auta, ozdabiały hasłami i jeździły, gdzie tylko się dało, stojąc na tylnym siedzeniu i wygłaszając płomienne mowy. Takie akcje, dzisiaj naturalny element każdej kampanii politycznej, wówczas budziły sensację, ale również ogromne zainteresowanie.
●
W 1916 roku Alice Burke i Nell Richardson przemierzyły 10,700 mil w ciągu siedmiu miesięcy. Podczas podróży zajmowały się propagowaniem prawa kobiet do głosowania, demonstrując również praktycznie równość kobiet i mężczyzn za kierownicą.
Alice Burke i Nell Richardson |
![]() |
fot. materiały prasowe
|
●
W 1914 roku nie brakowało zmotoryzowanych kobiet we francuskich i brytyjskich oddziałach Czerwonego Krzyża. W Stanach wolontariuszki, wśród nich pisarka Gertrude Stein, nie tylko prowadziły auta, ale również dbały o ich wyposażenie i konserwację, nierzadko samodzielnie dokonując napraw.
Gertrude Stein |
![]() |
fot. materiały prasowe
|
●
W 1915 Wilma Russey została pierwszą kobietą w Nowym Jorku zawodowo zajmującą się prowadzeniem taksówki. Była również znakomitym mechanikiem.
●
W 1916 roku skautki opracowały specjalną odznakę sprawności samochodowej, przydzielaną dziewczynom wykazującym się umiejętnościami za kierownicą, naprawą samochodów i znającym zasady pierwszej pomocy.
●
W latach 20. odbyła się seria edukacyjnych wypraw samochodowych: kobiety odwiedzały odległe farmy, udzielając wykładów z ekonomii domowego życia i prowadzenia gospodarstwa. Dla kobiet żyjących w izolacji było to jak „odrobina Nieba zstępująca w Tin Lizzie” (jak nazywano Forda T).
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: