Pieszy może przechodzić przez ulicę nie tylko po pasach. Kluczowy jest jeden warunek
Piesi dla własnego bezpieczeństwa powinni korzystać z wyznaczonych przejść, ale nie zawsze takie znajduje się w pobliżu. Dlatego przepisy przewidują wyjątek od tej reguły, ale on sam jest obwarowany dodatkowymi zasadami, które bezwzględnie trzeba znać.
Kiedy pieszy może nie korzystać z przejścia?
Ogólna zasada jest taka, że możemy przejść przez ulicę, jeśli w pobliżu 100 metrów nie znajdziemy żadnego przejścia dla pieszych. W przeciwnym wypadku mamy obowiązek z niego skorzystać.
Jest jednak wyjątek – jeśli w pobliżu znajduje się skrzyżowanie, to możemy na nim przejść na drugą stronę. Szczegółowo te przypadki opisuje art. 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
Jakie wymogi musi spełnić pieszy, przechodząc przez ulicę bez przejścia?
Prawo idzie na rękę pieszym, nie zmuszając ich do chodzenia po okolicy w poszukiwaniu pasów, żeby przepisowo przejść na drugą stronę drogi. Trzeba jednak spełnić odpowiednie warunki:
Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
Pieszy musi więc pamiętać, że jeśli nie idzie po przejściu, to na żadnym etapie nie ma pierwszeństwa przed pojazdami. Swoim zachowaniem nie może więc zmusić kierowców do podjęcia jakichkolwiek działań. Jeśli kierujący będzie musiał na przykład zwolnić, to będzie to wymuszenie pierwszeństwa.
W jakich sytuacjach pieszy musi korzystać z przejścia?
Pieszy musi wziąć pod uwagę także to, że nie zawsze może przemieścić się na drugą stronę ulicy, nie korzystając z przejścia. Przepisy przewidują następujące wyjątki:
- Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
- Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
W praktyce oznacza to, że przechodzić poza przejściem możemy tylko na drogach jednojezdniowych (które w teorii mogą mieć jednak więcej niż jeden pas w każdą stronę). W przypadku bardziej rozbudowanych ciągów komunikacyjnych piesi muszą skorzystać z pasów, gdyż przechodzenie w dowolnym miejscu byłoby zbyt niebezpieczne. Tak jak na poniższym nagraniu (nie róbcie tak):
Jaki mandat za przechodzenie przez drogę poza przejściem dla pieszych?
Taryfikator mandatów dla pieszych jest w dużej mierze dość pobłażliwy, bazując chyba na założeniu, że w większości przypadków stwarzają oni zagrożenie wyłącznie dla siebie. Za przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych zapłacimy 50 zł, a jeśli wejdziemy w ten sposób pod zbliżający się pojazd, kara wzrośnie do 200 zł. Trzeba też uważać na wychodzenie na ulicę zza przeszkód – to też zagrożone jest mandatem na 200 zł.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: