Pierwszy polski motocykl obchodzi 80-te urodziny
24-26 lipca 2009r. w Sielinku, koło Opalenicy odbyły się 3. Spotkanie Motocyklowe podczas którego świętuje swoje 80-te urodziny „Lech" - pierwszy produkowany w Polsce motocykl. Poznaj jego historię.
![]() |
fot. logo organizatorów
|
Oficjalne rozpoczęcie 3. Spotkania Motocyklowego oraz otwarcie imprezy urodzinowej „Lecha” odbyło się w sobotę, 25 lipca o godzinie 12:00. Śladami pierwszej jazdy testowej motocykla ruszyła parada jednośladów. Organizatorzy zaplanowali wiele atrakcji. Osoby, które przywiozły ze sobą oryginalną część „Lecha” mogły brać udział w imprezie za darmo. Przewidziano konkursy, koncerty i świetną trzydniową zabawę. Więcej informacji na temat 3. Spotkania Motocyklowego i Urodzin „Lecha” można znaleźć na stronach: www.motocykl-lech.pl
Kilka informacji o Jubilacie. 1 stycznia 1929r. w Opalenicy na Wielkopolsce została założona przez Wacława Sawickiego, inż. Władysława Zalewskiego oraz Józefa Braniewicza – Pierwsza Fabryka Motocykli w Polsce „Lech”. Wykonany w Opalenicy „Lech” został wiosną 1929r. wystawiony podczas Państwowej Wystawy Krajowej w Poznaniu. Dwucylindrowy, trzybiegowy motocykl o mocy 5 KM zdobył wówczas srebrny medal imprezy. „Lech” spotkał się z przychylnymi ocenami Wojskowego Instytutu Badań Inżynierii a w opinii współczesnych jakość motocykla nie ustępowała podobnym konstrukcjom zagranicznym. Podczas Wystawy Komunikacji i Turystyki w Poznaniu w połowie 1930r. zaprezentowana tam ulepszona wersja „Lecha” z przebudowaną ramą, zbiornikiem typu siodłowego i hamulcem bębnowym w przednim kole, otrzymała za wysoką jakość wykonania Krajowy List Pochwalny. Motocykl został również dostrzeżony przez ówczesną prasę branżową m.in. w nr 7 Motocyklisty, gdzie wysoko oceniono jego jakość i wytrzymałość. Te walory „Lech” potwierdził startując w licznych imprezach turystycznych i zajmując punktowane miejsca np. w rajdzie na trasie Poznań-Gniezno-Bydgoszcz-Grudziądz-Leszno-Poznań, w rajdzie szosowym „Non stop”: Bydgoszcz-Poznań czy rajdzie dookoła Warszawy. W 1931r. w stolicy, podczas liczącego 45km rajdu „Po ulicach Warszawy”, zorganizowanego przez pismo „Autolot”, odbyła się prezentacja nowego modelu „Lecha”. Motocykl wzbudził spore zainteresowanie publiczności. Na „Lechach” jeździli zawodnicy m.in. Poznańskiej Unii – Ildefons Czerniak czy warszawskiej Legii – Tadeusz Frankowski.
Wydawało się, że Fabryka w Opalenicy ma duże szanse na rozwój i odniesienie sukcesu. Niestety. Ze względu na brak środków finansowych na dalszą produkcje, właściciel – Wacław Sawicki – podjął próbę przekształcenia Fabryki w towarzystwo akcyjne. Dzięki interwencji Ministerstwa Spraw Wojskowych w 1931r. odbyło się spotkanie na którym ustalono kwestie współpracy Państwowych Zakładów Inżynierii i Pierwszej Fabryki Motocykli „Lech” w zakresie produkcji motocykli. Ustalono, że Fabryka „Lech” będzie mogła produkować jednoślady o pojemności do 1000 cm3 (produkcję sprzętów o napędzanych jednostkami powyżej 1000cm3 zarezerwowano dla Sokoła). Przedsięwzięcie miało ruszyć w 1932r. Rozwojowi dalszych planów i wspólnych działań przeszkodził międzynarodowy kryzys ekonomiczny, który dosięgnął także polską gospodarkę. Produkcja ponownie stanęła. W zachowanych w Centralnym Archiwum Wojskowym w Rembertowie wykazach mobilizacyjnych z 1938r. znalazła się wzmianka o trzech sprawnych „Lechach” przeznaczonych na potrzeby armii. Do dziś żaden z nich nie przetrwał, chociaż przez wiele lat spotykano jeżdżące po polskich drogach „Lechy”.
Podstawowe dane techniczno – eksploatacyjne motocykla „Lech”:
Silnik – dwucylindrowy w układzie widlastym, czterosuwowy, dolnozaworowy, napędzał koło tylne za pomocą łańcucha. Średnica cylindra – 64 mm skok tłoka 78 mm, pojemność – 500 cm3 Moc – 5 KM (3.7 kW) Skrzynia biegów – 3 przełożenia, sterowana ręcznie Zapłon – iskrownikowy Rama – rurowa, pojedyncza, dwie belki górne: nad i podzbiornikowa Zawieszenie przednie – widelec trapezowy, resorowany 2 sprężynami płaskimi z amortyzatorem skoku Zawieszenie tylne – sztywne Hamulce mechaniczne – ręczny i nożny na tylne koło (taśmowy i szczękowy) Prędkość maksymalna – około 75 km/h
Źródło: na podstawie artykułu Ryszarda Wosińskiego publ. „Echa Opalenickie”, rok XXIV nr 9 (227)
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: