Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym? Większość kierowców odpowiada źle
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest często spotykane w Polsce i kierowcy co do zasady nie mają problemu z określeniem, kto ma na nim pierwszeństwo. Zapominają jednak, że w większości przypadków „myślą za nich” znaki.
Co to jest skrzyżowanie o ruchu okrężnym?
To często zaskoczenie dla kierowców, ale ustawa Prawo o ruchu drogowym w ogóle nie przewiduje czegoś takiego jak „skrzyżowanie o ruchu okrężnym”. Określenie to pada jedynie w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów:
Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
Mowa oczywiście o rondzie, które to pojęcie tym bardziej nie pada w żadnych rozporządzeniach czy ustawach. Dlaczego? Powód jest prosty, co wyjaśnimy za chwilę.
Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym?
To pytanie wydaje się aż zbyt proste, prawda? Każdy wie, że dojeżdżamy do ronda, przepuszczamy pojazdy znajdujące się na nim i dopiero wjeżdżamy. Otóż nie.
Powyższy model zachowania jest co prawda logiczny, ale wynika on z ustawionych przed skrzyżowaniami o ruchu okrężnym znaków. Konkretnie znaku A-7 „ustąp pierwszeństwa” . Gdyby go nie było, pierwszeństwo mieliby kierujący, którzy dopiero wjeżdżają na rondo.
Dzieje się tak dlatego, że skrzyżowanie o ruchu okrężnym, to takie samo skrzyżowanie jak każde inne i panują na nim takie same zasady. To dlatego w przepisach nie poświęcono mu osobnej definicji, a jedynie wyjaśniono jakim znakiem się go poprzedza. Sam znak C-12 określa tylko kierunek ruchu i nic więcej. A skoro znaki nie wyznaczają pierwszeństwa, to jest to skrzyżowanie równorzędne i obowiązują zasady ogólne. Czyli pierwszeństwo ma kierowca z naszej prawej strony, a więc… ten wjeżdżający na rondo.
Zasada prawej ręki – na czym polega? Nie zastosujesz, to dostaniesz mandat
Takie zasady wydają się nieintuicyjne i dlatego powszechnie stosuje się przed rondami znak A-7. Szansa że spotkacie skrzyżowanie o ruchu okrężnym bez niego, jest niewielka, ale lepiej pamiętać o powyższej zasadzie i zawsze dokładnie obserwować oznakowanie.
Najczęstsze błędy na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym
Najbardziej powszechnym błędem na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym, jest niewłaściwe używanie kierunkowskazów. Konkretnie używanie lewego kierunkowskazu, kiedy na rondzie skręcamy w lewo. Szkopuł w tym, że na rondzie nie da się pojechać w lewo. Poruszamy się na nim dookoła wyspy, a zjazdy zawsze mamy po prawej stronie. Niestety patrzenie na rondo z czterema wjazdami jak na klasyczne skrzyżowanie czterech ulic to nie tylko domena niedouczonych kierowców, ale również egzaminatorów. Po szczegóły dotyczące jednego z takich przypadków, odsyłamy do poniższego materiału. Przypominając jedynie, że na rondzie używamy wyłącznie prawego kierunkowskazu.
Innym częstym błędem, który bywa niestety przyczyną kolizji, jest nieuważne opuszczanie ronda z wewnętrznego pasa. Zaleca się, aby zjeżdżając pierwszym lub drugim zjazdem, zająć prawy pas, a przy trzecim i czwartym, lewy pas. Poprawia to płynność ruchu, ale nie jest obowiązkowe. Tymczasem zdarza się, że ktoś jadąc „prosto” korzysta z pasa wewnętrznego i zjeżdża święcie przekonany, że skoro drugi kierujący znajduje się na pasie zewnętrznym, to również musi zjechać w tym miejscu.
Przepisy nic takiego jednak nie mówią. Rondo można objeżdżać dowolnym pasem, natomiast obowiązuje na nim kolejna, ogólna zasada – zmieniając pas, musisz ustąpić uczestnikowi ruchu, znajdującemu się na tym pasie. A żeby zjechać z ronda z pasa wewnętrznego, musisz zawsze przeciąć zewnętrzny.
Najnowsze
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
“Duży Range”, "flagowy Range” lub - kierując się oznaczeniami producenta - Range Rover L460. Nazw sporo, ale wszystkie dotyczą jednego modelu - najbardziej luksusowego, największego i najdroższego, jaki możecie znaleźć w katalogu Land Rovera. Sprawdziłyśmy, co możemy kupić, jeżeli “zwykły” luksus to dla nas jeszcze za mało. -
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
Zostaw komentarz: