Pierwsza jazda Peugeot 508
Peugeot przedstawił swój najnowszy model 508. Jakie są nasze pierwsze wrażenia z jazdy jednym z ładniejszych Francuzów?
Peugeot 508 to kolejny model po face liftingu w ofercie francuskiej marki. Wcześniej przeszły go również modele 3008 i 5008. Jednak to właśnie na 508-kę czekano najbardziej, mimo że według producenta adresatem tego samochodu są przede wszystkim floty firmowe. Zmieniły się właściwie detale – to nie jest rewolucja, a ewolucja. Pojawił się mały schowek przy dźwigni zmiany biegów, przeznaczony do tego, by umieścić tam telefon, klucze lub inne drobne przedmioty. Wszystkie światła są wykonane w technologii LED (każdy reflektor składa się z 44 diod). Jeśli już o światłach mowa, system doświetlania zakrętów ma funkcjonować nawet przy prędkościach do 90 km/h, a w wersjach wyposażeniowych Allure i GT światła drogowe wyłączane są wówczas, gdy kamera umiejscowiona pod lusterkiem wstecznym wykryje samochód nadjeżdżający z naprzeciwka. I to właściwie tyle widocznych modyfikacji we wnętrzu auta, czy w kwestii nowych technologii.
Z zewnątrz zmian jest jeszcze mniej; maska została nieco spłaszczona i ostrzej, bardziej pionowo schodzi ku ziemi, a znak firmowy – lew – umiejscowiony jest teraz zamiast na masce to na osłonie chłodnicy. Całość nadal prezentuje się wyjątkowo zgrabnie. Taka stylizacja nadwozia Peugeota 508 ma zapoczątkować nowy sznyt karoserii następnych modeli francuskiej marki.
Przyjemność czy racjonalność?
Auto z silnikiem w wersji 2.0 HDi o mocy 160 KM, którym miałam okazję jeździć, miało przyjemne wnętrze. Ciekawie dobrane kolory, nie rozpraszały mnie za kierownicą. A jak już przy niej jesteśmy, wieniec został wyposażony w zestaw przycisków i pokręteł, pozwalających na operowanie muzyką z radia czy innych urządzeń, zestawem głośnomówiącym, kontaktami telefonicznymi (przy podłączeniu aparatu przez np. bluetooth) – wszystko bez odrywania rąk z kierownicy, czy wykonywania za nią niepotrzebnych ruchów.
Ustawienie fotela kierowcy jest bardzo proste i szybkie, a siedzisko jest dość miękkie. Lusterko wsteczne wydaje się nieco za małe, przez co niewiele w nim widać… Uchwyty na napoje, uwalniane za pomocą przycisku z deski rozdzielczej, sprawiają wrażenie łatwych do złamania, ale to może wykazać jedynie częsta ich eksploatacja. Skonfigurowanie komputera samochodowego z telefonem jest łatwe, a efekty tej kooperacji widać na dotykowym, 7-calowym ekranie. Używając bluetooth, można zaobserwować wynoszące około czterech sekund opóźnienie wobec poleceń z kierownicy. System nagłośnieniowy także pozostawia niedosyt, przy wyżej ustawionej głośności usłyszeć można trzeszczenie i słabej jakości dźwięk.
Silnik spisuje się naprawdę doskonale. Duży moment obrotowy wyrywa 508-kę do przodu, co daje kierowcy przyjemne uczucie dynamicznego przyspieszania. Prowadzenie tego, jednak sporego, Peugeota – ku mojemu zdziwieniu – daje dużo przyjemności z jazdy. Wjechanie nim nawet na ulice o marnej jakości nawierzchni, nie grozi wypadaniem plomb z uzębienia, a jedynie lekkim kołysaniem – zawieszenie daje spory komfort przemieszczania się po koleinach, niedużych dziurach w jezdni, czy podczas zjeżdżania na pobocze. Gdy jedziemy na włączonym trybie ECO, komputer nam podpowiada, aby zmieniać biegi już przy 1600 obr./min, co ma się przełożyć na niższe zużycie paliwa.
{{ gallery(1309) }}
Na drogach szybkiego ruchu całkiem zrywny samochód i zadziwiająco bezpośredni układ kierowniczy sprawiły, że kolumna aut do wyprzedzenia szybko się kończyła… W cyklu mieszanym średnie zużycie paliwa wyniosło 6,6 l/100 kilometrów, co jest świetnym wynikiem!
Na tle konkurentów
Samochód dostępny jest z najnowszymi silnikami Peugeota: benzynowymi e-THP i diesla BlueHDi. Wszystkie skonfigurowane są z 6-biegowymi skrzyniami biegów w wersji manualnej lub automatycznej (dostępnej jedynie z silnikiem 2.0 BlueHDi 180 KM). Wersja hybrydowa nie będzie sprzedawana na polskim rynku.
Głównymi konkurentami Peugeota 508 są świeżo zaprezentowane Volkswagen Passat i Ford Mondeo oraz będące już jakiś czas na rynku Opel Insignia oraz Toyota Avensis. Na tym tle Peugeot wypada nieźle, choć od najnowszego Passata i udanego Mondeo jednak nieco odstaje. Z powodzeniem jednak może stawać w szranki z przyciężką Insignią, czy nadal przestarzałą konstrukcją Avensisa.
Ceny Peugeota 508 zaczynają się w wyposażeniu podstawowym Access od 81 000 złotych, w Active od 96 200 złotych (do odmiany kombi, SW, należy dopłacić w obu wersjach wyposażeniowych 3000 złotych), Allure od 105 500 złotych i GT od 143 900 złotych (Do tych ostatnich wesrji należy dopłacić 5000 złotych, aby otrzymać SW).
Podsumowując: pewne drobne mankamenty 508-ki nie są na tyle znaczące, by obniżyć całościową, dobrą ocenę tego modelu. Auto jest dość spore, a w połączeniu z systemem kamer i czujników parkowanie nie stanowi problemu. Wnętrze oferuje dużą przestrzeń zarówno dla pasażerów z przodu, jak i z tyłu oraz dla ich bagaży. Mimo gabarytów, auto nie jest ślamazarne, dziarsko zbiera się do jazdy i szybko reaguje na sygnały kierowcy. Peugeot 508 może zatem stać się bardzo komfortowym samochodem, zarówno do jazdy w trasie, jak i na co dzień.
Na tak:
– niskie spalanie w trybie mieszanym
– uniwersalnie zestrojone zawieszenie
– dużo przestrzeni wewnątrz
– zgrabny wygląd nadwozia
Na nie:
– utrudniona komunikacja na linii komputer pokładowy – telefon (odtwarzanie muzyki)
– niektóre elementy, takie jak np. uchwyty na napoje sprawiają wrażenie zbyt delikatnych
Dane techniczne Peugeot 508 2.0 HDi Allure
Silnik: 2.0 Diesel HDi
Moc: 163 KM
Moment obrotowy: 340 Nm przy 2000 obr./min.
Skrzynia biegów: Manualna-6
Nadwozie: Sedan-4d
Prędkość max.: 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s
Średnie zużycie paliwa (wg produc.) 4,6 l./100 km
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: