Pierwsza jazda – Peugeot 308 SW
Wprawdzie model 308 dopiero co zdobył zaszczytny tytuł Car of the Year 2014 ale Francuzi nie zamierzają spoczywać na laurach. Do wejścia na rynek szykuje się powiększony brat bliźniak 308 SW. Czy nadwozie w wersji kombi powtórzy sukces zwycięskiego hatchback’a? Sporo wskazuje, że…
Poprzednią generację Peugeota 308 SW trudno nazwać strzałem w dziesiątkę. Z perspektywy czasu sam producent przyznaje, że model był zbyt przekombinowany. Na szczęście wszyscy uczymy się na błędach. Peugeot również wyciągnął z tej lekcji stosowne wnioski. Efekt? Bardzo ładne kombi o dynamicznej i eleganckiej sylwetce bez zbędnych zabiegów nad stylizacją nadwozia. 308 SW jest o 6 centymetrów węższy od poprzednika, ale za to jest dłuższy (o 18 centymetrów). Dzięki zastosowaniu platformy modułowej EMP2 udało się go również odchudzić o 140 kilogramów. Miłą niespodzianką jest oświetlenie full LED, które będzie dostępne we wszystkich poziomach wyposażenia. Tyle na zewnątrz, a co w środku?
Nasz test Peugeot 308 w wersji hatchback przeczytasz tu. |
Nowy Peugeot 308 SW ucieczy oko każdego estety. |
fot. Anna Nazarowicz |
Wnętrze jest dobrze znane z modelu 308 w wersji hatchback. Francuzi wraz ze zmiana kształtu nadwozia nie zdecydowali się na zmiany kabiny pasażerskiej. I słusznie. W końcu „lepsze jest wrogiem dobrego”, a minimalistyczny i-Cockpit jest tak dobry, że otrzymał nagrodę za najpiękniejsze wnętrze roku, pokonując tak silną konkurencję jak Alfa Romeo, BMW oraz Mercedesa. Po zajęciu miejsca za kierownicą mamy zatem do dyspozycji wręcz genialną kierownicę (obecną również w modelu 208), ładne zegary, oraz ciekłokrystaliczny, 9,7-calowy ekran naciskowy. Czym się ten ostatni różni się od powszechnie stosowanego ekranu dotykowego? Producent zapewnia, że jego żywotność jest zdecydowanie dłuższa. Mając na uwadze, że za pomocą tego właśnie ekranu obsługujemy niemalże wszystkie funkcje w samochodzie, ten fakt nie pozostaje bez znaczenia.
Galeria zdjęć z pierwszych jazd Peugeot 308 SW, Peugeot 208 GTI oraz Peugeot RCZ – tutaj.
Peugeot 308 SW wydłużył się o 18 centymetrów w stosunku do poprzednika. |
fot. Anna Nazarowicz |
Najmocniejszą stroną nowego Peugeota 308 SW niezaprzeczalnie jest bagażnik – 660 litrów pojemności (wybierając wariant z zestawem naprawczym). Całość dzieli się na 590 litrów nad podłogą bagażnika oraz 70 litrów w schowku pod podłogą. To jeden z najlepszych wyników w klasie. Decydując się na wariant z pełnym kołem zapasowym nadal można się cieszyć pojemnością 590 litrów. Oparcia tylnej kanapy składają się po naciśnięciu dwóch przycisków (Magic Flat). W efekcie tego otrzymujemy całkowicie płaską powierzchnię, a dzięki praktycznym szynom biegnącym wzdłuż podłogi wraz z uchwytami każdy bagaż możemy skutecznie unieruchomić na czas podróży.
Najmocniejsza strona Peugeota 308 SW – przepastny bagażnik. |
fot. Anna Nazarowicz |
Ostatnią niespodzianką od producenta są nowe jednostki napędowe. Trzycylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy PureTech będzie dostępny w trzech wariantach mocy: 82 KM, 110 KM oraz 130 KM. Jednostki te mogą współpracować z 6-stopniową skrzynią manualną lub 6-stopniową przekładnią automatyczną. Do wyboru będą również nowe, wysokoprężne silniki o pojemności 1.6 HDI (92 KM i 115 KM) oraz 2.0 BlueHDI o mocy 150 KM.
Peugeot 308 SW |
fot. Anna Nazarowicz |
Pierwsza jazda nie przyniosła żadnych rozczarowań – wręcz przeciwnie. Można odnieść wrażenie, że auto ma masę nie większą niż 500 kilogramów. Na sukces składa się kilka czynników: lekki układ kierowniczy, zastosowanie mniejszych, a co za tym idzie, lżejszych silników i materiałów. Wszystko razem sprawia, że samochód nie tylko doskonale trzyma się na zakrętach, ale równie przyjemnie prowadzi się przy dużych prędkościach na prostej i gładkiej drodze. Ukoronowaniem jazdy jest zwinność i zwrotność tego samochodu, która podczas nawrotek na ciasnych, mazurskich ulicach, nie przestawała mnie zachwycać.
Peugeot 308 SW |
fot. Anna Nazarowicz |
Obok głównej gwiazdy zdecydowano się zaprezentować dwa „czarne” charaktery. Peugeot 208 GTI oraz RCZ R to samochody, do których zajęcia miejsca za kierownicą nie trzeba żadnego kierowcy zbyt długo namawiać. Wprawdzie bardzo duża moc, twarde jak płyta chodnikowa zawieszenie i bardzo czuły układ kierowniczy czynią z tych aut prawdziwe zabawki dla dużych chłopców i dziewczynek, ale podczas dłuższych rodzinnych wypadów za miasto Peugeot 308 SW spycha je w cień ciszą, komfortem podróżowanie oraz przepastnym bagażnikiem. Samochód można już zamawiać, a jego ceny startują od 59 900 złotych. Warto się zastanowić, wakacje tuż tuż.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: