Pierwsza jazda Lancia Ypsilon: cicha elegantka

Od kiedy w 1985 roku rozpoczęła się produkcja niewielkiego, osobowego samochodu Lancia Y, widzieliśmy już jej trzy odsłony. W 2011 roku nadszedł czas na czwartą generację - nową Lancię Ypsilon.

Najpierw pierwsze wrażenia – wizualne. Nowa Lancia niewątpliwie ma styl. Jest elegancka, jest subtelna, natychmiast kojarzy się z kobietą, i to oryginalną, nietuzinkową.

Długość pojazdu to zaledwie 384 cm (szerokość 167 cm, a wysokość 151 cm). Tyle samo liczyła sobie poprzedniczka, ale nowa Ypsilon różni się od niej pięciodrzwiowym nadwoziem.

Lancia Ypsilon niewątpliwie ma styl
fot. Blanka Naborowska

Bagażnik ma Lancia zachęcająco pojemny, więc można się nią swobodnie wypuszczać na duże zakupy i dłuższe wyprawy, nie mając nawet zbytniego talentu do ekonomicznego pakowania. Pasażerowie również nie mają powodu do narzekań. Przesunięta szyba czołowa, skracająca maskę i komorę silnika, oraz fotele typu „slim seats” tworzą wrażenie, że miejsca jest więcej, chociaż rozmiary pozostały te same.

Świetne rozwiązanie dla matek z dziećmi, bezproblemowo można przypiąć dwa foteliki, sprawdzone.

Przeniesienie przedniej szyby stwarza wizualne podobieństwo do starszej wersji Mini Morrisa.

Nowa Lancia Ypsilon ma w sobie coś z ducha lat 60. i 70. Widać w niej wpływy PT Cruisera, a po trosze i najnowszej Lancii Delta. Jest może bardziej agresywna i charakterna, częściowo dzięki eliptycznym modułom reflektorów Bi-ksenonowych.

Spokojnie można się nią wybrać na duże zakupy. Bagażnik na to pozwala
fot. Blanka Naborowska

Nie można jednak stać bez końca i się szykownej Włoszce tylko przyglądać, trzeba dać jej szansę na wykazanie się.

Gama jednostek napędowych obejmuje dwa silniki benzynowe – 69-konny 1.2 Fire EVO II i 85-konny 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konny turbodiesel 1.3 MultiJet II. Miałam przyjemność sprawdzić ten drugi, 0,9. Pierwsze wrażenie: ależ on jest cichy! Kiedy tylko nadarza się pierwsza bezpieczna okazja, dodaję gazu. Licznik wskazuje 130 km/h, a po dźwięku silnika w ogóle tego nie słychać. Jedzie się jak w puchu.

Największy zarzut? Pewne problemy przy manewrowaniu. Przez to, że tylne drzwi są „wbudowane” w karoserię, rama jest poszerzona, co bardzo ogranicza widoczność – szczególnie przy parkowaniu kopertowym.

W droższych wersjach jest jednak pewna opcja na pociechę – można zakupić funkcję automatycznego parkowania. Bardzo fajna rzecz dla osób, które nie do końca sobie z tym radzą, nie potrafią wyczuć parametrów samochodu i zmieścić się w każdą lukę.

Efektowne nadwozie „Made In Italy” kryje awangardowe rozwiązania napędu, które dzięki technologiom TwinAir, MultiJet II i Start&Stop obniżają zużycie paliwa i emisję spalin lecz także unikalne w tej klasie pojazdów elementy komfortu, m.in. system infotainment „Blue&Me-TomTom LIVE” czy  system „Smart Fuel” – obok asystenta parkowania II generacji Magic Parking, reflektorów Bi-ksenonowych (HID) i lamp tylnych LED.

Ypsilon ma 239-centymetrowy rozstaw osi i mieści pięć osób.

Wybór wśród trzech wersji wyposażenia (Silver, Gold i Platinum), 16 kolorów nadwozia (w tym 4 kombinacji dwutonowych), sześciu odmian wystroju wnętrza, trzech wzorów obręczy z lekkiego stopu oraz  trzech silników z seryjnym systemem Start&Stop oznacza, iż dostępnych jest ponad 600 wariantów personalizacji pojazdu.

Już wkrótce dostępny będzie także silnik Fire 1.2 EVO II Bi-fuel (z instalacją LPG). Do standardowego wyposażenia całej gamy Lancii Ypsilon należy system przeciwdziałający blokowaniu się kół ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD i asystentem hamowania BAS, 4 lub 6 poduszek powietrznych oraz zaczepy mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.

Lista wyposażenia wersji Silver obejmuje zdalne sterowanie zamka centralnego, regulację kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, elektrycznie sterowane okna przednie, tylną kanapę dzieloną i składaną 50/50, fotel kierowcy z regulacją wysokości, 15-calowe obręcze stalowe, tapicerkę wnętrza z „technicznej” tkaniny z elektrycznie zgrzewanymi ściegami, instalację dla odbiornika radiowego oraz elektrycznie ogrzewane okno tylne.

Dla osób zainteresowanych ekskluzywną personalizacją samochodu dostępna jest pełna gama akcesoriów, są to m.in. efektowne, 16-calowe obręcze z lekkiego stopu, fartuchy progowe, przyciemniane klosze świateł głównych, czarne nakładki progowe z podświetlanym logo, system infotainment „Blue&Me-TomTom LIVE” oraz pakiety akcesoryjne wyposażenia.

Nowa Lancia Ypsilon ma szanse stać się alternatywnym samochodem miejskim klasy premium w Polsce, adresowanym do klienta   wymagającego i wyróżniającego się, który jednocześnie poszukuje  przyjemności z jazdy i funkcjonalności na co dzień.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze