Pierwsza jazda Lancia Ypsilon: cicha elegantka
Od kiedy w 1985 roku rozpoczęła się produkcja niewielkiego, osobowego samochodu Lancia Y, widzieliśmy już jej trzy odsłony. W 2011 roku nadszedł czas na czwartą generację - nową Lancię Ypsilon.
Najpierw pierwsze wrażenia – wizualne. Nowa Lancia niewątpliwie ma styl. Jest elegancka, jest subtelna, natychmiast kojarzy się z kobietą, i to oryginalną, nietuzinkową.
Długość pojazdu to zaledwie 384 cm (szerokość 167 cm, a wysokość 151 cm). Tyle samo liczyła sobie poprzedniczka, ale nowa Ypsilon różni się od niej pięciodrzwiowym nadwoziem.
Lancia Ypsilon niewątpliwie ma styl |
fot. Blanka Naborowska
|
Bagażnik ma Lancia zachęcająco pojemny, więc można się nią swobodnie wypuszczać na duże zakupy i dłuższe wyprawy, nie mając nawet zbytniego talentu do ekonomicznego pakowania. Pasażerowie również nie mają powodu do narzekań. Przesunięta szyba czołowa, skracająca maskę i komorę silnika, oraz fotele typu „slim seats” tworzą wrażenie, że miejsca jest więcej, chociaż rozmiary pozostały te same.
Świetne rozwiązanie dla matek z dziećmi, bezproblemowo można przypiąć dwa foteliki, sprawdzone.
Przeniesienie przedniej szyby stwarza wizualne podobieństwo do starszej wersji Mini Morrisa.
Nowa Lancia Ypsilon ma w sobie coś z ducha lat 60. i 70. Widać w niej wpływy PT Cruisera, a po trosze i najnowszej Lancii Delta. Jest może bardziej agresywna i charakterna, częściowo dzięki eliptycznym modułom reflektorów Bi-ksenonowych.
Spokojnie można się nią wybrać na duże zakupy. Bagażnik na to pozwala |
fot. Blanka Naborowska
|
Nie można jednak stać bez końca i się szykownej Włoszce tylko przyglądać, trzeba dać jej szansę na wykazanie się.
Gama jednostek napędowych obejmuje dwa silniki benzynowe – 69-konny 1.2 Fire EVO II i 85-konny 0.9 TwinAir (także w parze z półautomatyczną przekładnią DFN) oraz 95-konny turbodiesel 1.3 MultiJet II. Miałam przyjemność sprawdzić ten drugi, 0,9. Pierwsze wrażenie: ależ on jest cichy! Kiedy tylko nadarza się pierwsza bezpieczna okazja, dodaję gazu. Licznik wskazuje 130 km/h, a po dźwięku silnika w ogóle tego nie słychać. Jedzie się jak w puchu.
Największy zarzut? Pewne problemy przy manewrowaniu. Przez to, że tylne drzwi są „wbudowane” w karoserię, rama jest poszerzona, co bardzo ogranicza widoczność – szczególnie przy parkowaniu kopertowym.
W droższych wersjach jest jednak pewna opcja na pociechę – można zakupić funkcję automatycznego parkowania. Bardzo fajna rzecz dla osób, które nie do końca sobie z tym radzą, nie potrafią wyczuć parametrów samochodu i zmieścić się w każdą lukę.
Efektowne nadwozie „Made In Italy” kryje awangardowe rozwiązania napędu, które dzięki technologiom TwinAir, MultiJet II i Start&Stop obniżają zużycie paliwa i emisję spalin lecz także unikalne w tej klasie pojazdów elementy komfortu, m.in. system infotainment „Blue&Me-TomTom LIVE” czy system „Smart Fuel” – obok asystenta parkowania II generacji Magic Parking, reflektorów Bi-ksenonowych (HID) i lamp tylnych LED.
Ypsilon ma 239-centymetrowy rozstaw osi i mieści pięć osób.
Wybór wśród trzech wersji wyposażenia (Silver, Gold i Platinum), 16 kolorów nadwozia (w tym 4 kombinacji dwutonowych), sześciu odmian wystroju wnętrza, trzech wzorów obręczy z lekkiego stopu oraz trzech silników z seryjnym systemem Start&Stop oznacza, iż dostępnych jest ponad 600 wariantów personalizacji pojazdu.
Już wkrótce dostępny będzie także silnik Fire 1.2 EVO II Bi-fuel (z instalacją LPG). Do standardowego wyposażenia całej gamy Lancii Ypsilon należy system przeciwdziałający blokowaniu się kół ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD i asystentem hamowania BAS, 4 lub 6 poduszek powietrznych oraz zaczepy mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.
Lista wyposażenia wersji Silver obejmuje zdalne sterowanie zamka centralnego, regulację kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, elektrycznie sterowane okna przednie, tylną kanapę dzieloną i składaną 50/50, fotel kierowcy z regulacją wysokości, 15-calowe obręcze stalowe, tapicerkę wnętrza z „technicznej” tkaniny z elektrycznie zgrzewanymi ściegami, instalację dla odbiornika radiowego oraz elektrycznie ogrzewane okno tylne.
Dla osób zainteresowanych ekskluzywną personalizacją samochodu dostępna jest pełna gama akcesoriów, są to m.in. efektowne, 16-calowe obręcze z lekkiego stopu, fartuchy progowe, przyciemniane klosze świateł głównych, czarne nakładki progowe z podświetlanym logo, system infotainment „Blue&Me-TomTom LIVE” oraz pakiety akcesoryjne wyposażenia.
Nowa Lancia Ypsilon ma szanse stać się alternatywnym samochodem miejskim klasy premium w Polsce, adresowanym do klienta wymagającego i wyróżniającego się, który jednocześnie poszukuje przyjemności z jazdy i funkcjonalności na co dzień.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Najmocniejszy wariant hiszpańskiego SUV-a Cupra Formentor VZ5 zyskał dwie limitowane edycje specjalne. Będą one możliwe do zakupu w Polsce. -
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
-
Zadebiutował nowy Nissan Interstar. Wyjedzie na ulice w 2025 roku
Komentarze: