Pielęgnacja felg samochodowych – poradnik
Felgi są ustawicznie narażone na zabrudzenia. Gorący pył powstający podczas hamowania, działa na nie niszcząco. Co zatem należy zrobić, aby doczyścić czarny osad na obręczach, a potem odpowiednio dbać o felgi ukochanego auta? Oto porady naszej ekspertki Anny Bułatewicz z MK Services.
Wraz z brudem ulicznym pojawia się na obręczach bardzo trudny do usunięcia, szaro-czarny osad. Jeśli przez dłuższy czas nie zostanie on usunięty, „wżera się” w powierzchnie, najczęściej lakierowane. Wskutek tego powstają drobne dziurki, w których osadzają się metale zawarte w pyle hamulcowym i które w połączeniu z wilgocią prowadzą do korozji kontaktowej. Przy tym pył hamulcowy przenika przez warstwę ochronnego lakieru, trwale uszkadzając felgi. Typowe zabrudzenie felg jest mieszanką pyłu hamulcowego oraz brudu ulicznego. Zawiera ono różne składniki, takie jak metale, wypełniacze, jak tlenek aluminium, środki antyadhezyjne, jak grafit, środki organiczne, żywice i wiele innych.
P21-S środek do czyszczenia felg |
fot. MK Services |
Tradycyjne domowe środki czyszczące lub szampony samochodowe nie usuwają tego rodzaju zabrudzeń. Aby móc całkowicie usunąć wszystkie składniki zabrudzenia felgi, potrzebne są specjalnie do tego stworzone środki czyszczące do felg, jak np. P21-S środek do czyszczenia felg Power Gel. Jego szczególną właściwością jest konsystencja żelu, dzięki której preparat utrzymuje się na pionowych powierzchniach, nie wysycha na czyszczonym materiale i może znacznie dłużej działać. W taki sposób mogą zostać usunięte również uporczywe zabrudzenia. Jest przy tym wydajny i nie uszkadza żadnego materiału, ponieważ jest całkowicie bezkwasowy.
Aby felgi auta zachowały na długo swoją wartość, nie wystarczy jedynie regularne czyszczenie, potrzebna jest również długotrwała ochrona. Ciągłej ochrony i pielęgnacji potrzebują przede wszystkim delikatne powierzchnie, takie jak np. lśniące, polerowane na wysoki połysk felgi aluminiowe.
Głównym zadaniem prawidłowej konserwacji felgi jest zminimalizowanie przywierania zabrudzeń do jej powierzchni. Dzięki równomiernie nałożonej warstwie ochronnej, felgi pozostają czyste o wiele dłużej. W ten sposób unikamy przywierania do felgi pyłu hamulcowego, powstającego podczas hamowania, a niebezpieczeństwo, że ten gorący pył hamulcowy zapiecze się na feldze, jest minimalizowane.
P21-S wosk do felg |
fot. MK Services
|
P21-S wosk do felg ma przezroczystą, odporną na wysoką temperaturę warstwę ochronną, co zapobiega przywieraniu zabrudzeń także na mocno rozgrzanych felgach. Umożliwia skuteczne sperlenie wody, nadaje połysk i odświeża kolor.
Natomiast klasyczne kosmetyki samochodowe do pielęgnacji lakieru samochodowego nie są przeznaczone do stworzenia efektywnej ochrony felgi. Zawarte w nich woski nie są ognioodporne, poza tym miękną na feldze i spływają z niej. Ponadto tworzą idealne podłoże, na którym bez ograniczeń może osadzać się pył hamulcowy i brud. Zabrudzenia powstałe w wyniku zastosowania na feldze niewłaściwego wosku są później bardzo trudne do usunięcia.
Z biegiem czasu felgi tracą swój połysk wskutek oddziaływania zmiennych warunków atmosferycznych i promieniowania UV, soli drogowej, brudu ulicznego oraz uderzeń kamieni. Starym felgom, które mają widoczne ślady użytkowania, już nie wystarcza samo czyszczenie dla optymalnej konserwacji.
P21-S politura do aluminium |
fot. MK Services |
Przede wszystkim na felgach, które przez długi czas nie były poddawane pielęgnacji, widoczny jest gołym okiem zapieczony pył hamulcowy, często niemożliwy do usunięcia, nawet przy zastosowaniu dobrych środków do czyszczenia felg.
Politura do felg umożliwia usunięcie tego typu zabrudzeń powierzchni aluminiowej i może również efektywnie zniwelować ślady korozji.
Politura do felg musi optymalnie działać, zarówno na felgach lakierowanych, jak i na niepowlekanych, lśniących felgach, lecz także być skuteczną na felgach chromowanych. Tradycyjna politura do lakieru samochodowego nic tutaj nie da.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: