„Piekło Dakaru”, czyli o obsesji Krzysztofa Hołowczyca
Dakar to najcięższy rajd samochodowy na świecie. Krzysztof Hołowczyc w książce „Piekło Dakaru” pisze, jak bardzo momentami go nienawidził. I jak bardzo w gruncie rzeczy kochał.
fot. biuro prasowe Krzysztofa Hołowczyca |
„Piekło Dakaru” to opowieść o zmaganiach – z techniką, z pustynią, z własnymi emocjami i słabościami. Historia o tym, jak boli, jak jest trudno i ciężko, i jak bardzo chce się zwyciężyć. Krzysztof Hołowczyc dobrze o tym wie – na starcie stawał już ośmiokrotnie, a jego życiową ambicją jest zwycięstwo.
Wysłuchania tej historii podjął się Julian Obrocki, dziennikarz motoryzacyjny, który sam jest również pilotem rajdowym. W 1988 stanął na mecie Dakaru w ciężarówce Star.
Dakar to potężna impreza i wielki biznes. Przebieg rajdu śledzą w mediach miliony widzów. O prestiż i pieniądze rywalizują teamy fabryczne największych marek motoryzacyjnych. A kierowcy? Co roku jest ich blisko tysiąc. Tracą zdrowie, nerwy i marzenia, mierząc się, tak jak niegdyś z Saharą, z pustynią Atacama i Andami. Większość odpada, pokonana przez zmęczenie albo usterki pojazdu. Zazwyczaj jednak za rok wracają znowu. Miłość i szaleństwo często idą w parze.
Fragment książki:
Za kolejną górką nowość w tym Dakarze i niechybny koniec Sahary – przejazd przez całkiem poważną rzekę. Tu nie ma żartów, bo sprzęt mamy saharyjski, a nie błotno-przeprawowy. Przed rzeką stoimy chwileczkę, starannie wybierając miejsce, schładzamy hamulce, bo tarcze mogą w wodzie popękać i powolutku, żeby nie zrobić fali i nie zalać filtra powietrza, wjeżdżamy w wodę. Bacznie wypatruję krokodyli, chociaż duża ilość motocyklistów w rzece raczej wskazuje, że to niepotrzebna obawa. Nigdy tym autem nie jechałem przez wodę i nie znam jego talentów pływackich. Na szczęście dno jest w miarę twarde, nie grzęźniemy i bez sensacji osiągamy drugi brzeg. Radość, gaz do dechy i ciężkie ratowanie na najbliższym zakręcie. Mokre hamulce zupełnie nie zadziałały. Wstyd, w tej euforii o tym zapomniałem. Wreszcie meta odcinka – mamy 12. Czas.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: