Piątkowy etap Rajdu Polski 2015 pod dyktando kierowców Volkswagena
Aktualni mistrzowie świata Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) są liderami LOTOS 72. Rajdu PolskI po dziewięciu odcinkach specjalnych o łącznej długości 155 km.
Francuska para o 2,1 sekundy wyprzedza swoich zespołowych kolegów Andreasa Mikkelsena i Olę Fløene. Podium uzupełnia kolejna załoga ekipy Volkswagen Motorsport: Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Dla 30-letniego Fina jest to 150 start w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Piątkowy etap rozpoczął przejazd 13-kilometrowego odcinka „Górkło” zlokalizowanego w pobliżu Mikołajek. Najlepszy czas uzyskał na nim Andreas Mikkelsen (Volkswagen Polo R WRC), który tym samym objął prowadzenie w LOTOS 72. Rajdzie Polski. Na pierwszej „prawdziwej” próbie 26-letni Fin uzyskał zawrotną średnią prędkość ponad 131 km/h. Gdy wydawało się, że od samego początku siódma runda Rajdowych Mistrzostw Świata będzie stała pod znakiem dominacji załóg Volkswagen Motorsport, do głosu doszedł Ott Tänak (Ford Fiesta RS WRC), który triumfował na trzech kolejnych oesach. Przed zjazdem na przegrupowanie w Gołdapi, młody Estończyk wypracował niemal 10-sekundową przewagę nad Mikkelsenem. „To był bardzo udany poranek. Odcinki specjalne są bardzo szybkie, mamy wiele frajdy z jazdy. W niektórych miejscach jadę na limicie. Uwielbiam to. Podczas porannej pętli mieliśmy problemy z hamulcami. Na najdłuższej próbie “Stańczyki” mieliśmy albo tylko przednie hamulce, albo nie było ich w ogóle. To było spore wyzwanie dla nas” – komentował swój dotychczasowy występ zawodnik M-Sport World Rally Team.
Po pierwszej piątkowej pętli za Norwegiem plasowali się odpowiednio Sébastien Ogier oraz Jari-Matti Latvala. „Bardzo się cieszę ze swojego tempa. Zrobiłem co mogłem, nie jest łatwo, bo jest dużo luźnego szutru na trasie. Odcinki są szybkie i naprawdę piękne. Dobrze, że przy trasie są tłumy kibiców.” – mówił podczas regroupingu w Gołdapi aktualny mistrz świata.
Piąta lokata należała do Krisa Meeke (Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team), który po wypadku na odcinku testowym wrócił do rywalizacji. Z nieco słabszej strony zaprezentował się drugi w klasyfikacji kierowców Mads Østberg. Zespołowy kolega Meeke’a narzekał na brak testów przed LOTOS 72. Rajdem Polski. „Cały czas nie mogę odnaleźć odpowiedniego tempa. W wielu miejscach jestem zbyt wolny” – podkreślał Norweg, który po pięciu próbach tracił już niemal minutę do lidera. Z bardzo dobrej strony zaprezentował się Robert Kubica (Ford Fiesta RS WRC), który po pierwszej pętli usadowił się na ósmym miejscu zostawiając w tyle m.in.: wspomnianego Østberga, brytyjskiego kierowcę Elfyna Evansa (Ford Fiesta RS WRC) oraz niezwykle doświadczonego Daniego Sordo (Hyundai i20 WRC).
W kategorii WRC 2 po czterech zwycięstwach z rzędu bezapelacyjnie przewodził stawce triumfator Rajdu Polski z 2012 roku Esapekka Lappi (Skoda Fabia R5). Po pierwszej piątkowej pętli Fin wypracował ponad półminutową przewagę na swoim zespołowym kolegą, pochodzącym ze Szwecji Pontusem Tidemandem.
Wśród zawodników zgłoszonych do WRC 3, po pięciu próbach liderował Simone Tempestini (Citroën DS3 R3T), który o zaledwie 0,6 sekundy wyprzedzał Quentina Gilberta. Belg i Francuz tym samym byli również najszybsi w mistrzostwach JWRC.
Drugą piątkową pętlę rozpoczął kolejny przejazd odcinka „Babki”, gdzie zgodnie z przewidywaniami do głosu doszedł Sébestien Ogier. Mistrz świata uzyskał również najlepszy czas na drugim przejeździe najdłuższego w programie LOTOS 72. Rajd Polski odcinka „Stańczyki”. To wystarczyło, aby przed sobotnim etapem Francuz wysunął się na prowadzenie. „Jestem bardzo zadowolony, to był ciężki dzień, bardzo trudny dla opon.” – podsumował piątkowe zmagania Francuz.
Ott Tänak, który na pierwszej pętli wygrał trzy próby, tym razem musiał uznać wyższość kierowców Volkswagen Motorsport. „Miałem problemy z hamulcami i oponami. Dlatego straciłem sporo czasu”- relacjonował estoński kierowca, który spadł na czwartą lokatę. Po oesowym zwycięstwie na odcinku „Gołdap 2” Jari-Matti Latvala awansował na trzecie miejsce dzięki czemu przed sobotnim etapem całe podium należy do kierowców Volkswagena.
Podczas drugiej piątkowej pętli z doskonałej strony pokazał się Robert Kubica (Ford Fiesta RS WRC). Na szóstej próbie Polak uzyskał znakomity, drugi czas, a na kolejnych dwóch był piąty, dzięki czemu po przejechaniu ponad 150 km oesowych ma przed sobą jedynie pięciu kierowców. Póki co to najlepszy w tym roku występ krakowianina pilotowanego przez Maćka Szczepaniaka.
Podobnie jak na pierwszej pętli, wśród zawodników rywalizujących w WRC 2 dominował Esapekka Lappi, który przegrał tylko dwa odcinki specjalne ze swoim kolegą z zespołu Skoda Motorsport, Pontusem Tidemandem. Przed kolejnym etapem przewaga Fina nad szwedzkim zawodnikiem wynosi już ponad 50 sekund. Po problemach z silnikiem, z piątkowej rywalizacji wycofał się Stephane Lefebvre. W kategorii WRC 3 oraz JWRC prowadzi brytyjski kierowca Osian Pryce (Citroën DS3 R3T).
Za nami dziewięć odcinków specjalnych o łącznej długości 155,04 km. O końcowych rozstrzygnięciach nie może być jednak mowy, bowiem etap ukończyli wszyscy kierowcy startujący autami WRC. W sobotę 4 lipca na zawodników czeka aż osiem prób sportowych o długości niemal 130 km. Walka na trasie rozpocznie się o godz. 8.25 od przejazdu próby „Mazury” (17,70 km). Następnie na zawodników czeka znany z poprzednich edycji Rajdu Polski odcinek „Wieliczki” (12,87 km), a później oes „Świętajno” (21,25 km). Przed zjazdem do parku serwisowego w Mikołajkach załogi będą musiały pokonać najdłuższą tego dnia próbę Paprotki (23,15), której fragment (pod nazwą „Górkło”) był przejeżdżany w przeciwnym kierunku na początku piątkowego etapu. Dzień zakończy trzeci przejazd superoesu „Mikołajki”.
Liderzy LOTOS 72. Rajdu Polski
OS 1: Ogier
OS 2: Mikkelsen
OS 3-6: Tänak
OS 8-9: Ogier
Zwycięzcy odcinków specjalnych LOTOS 72. Rajdu Polski
Ogier: 3
Tänak: 3
Mikkelsen: 1
Latvala: 1
Prokop: 1
LOTOS 72. Rajd Polski – wyniki po OS 9:
1. Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA) Volkswagen Polo R WRC1:17:42.5
2. Andreas Mikkelsen (NOR)/Ole Flene (NOR) Volkswagen Polo R WRC + 2.1
3. Jari-Matti Latvala (FIN)/Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC + 10.8
4. Ott Tanak (EST)/Raigo Molder (EST) Ford Fiesta RS WRC + 16.7
5. Hayden Paddon (NZ)/John Kennard (NZ) Hyundai i20 WRC + 35.9
6. Robert Kubica (POL)/Maciej Szczepaniak (POL) Ford Fiesta RS WRC + 37.4
7. Thierry Neuville (BEL)/Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 WRC + 41.3
8. Kris Meeke (GB)/Paul Nagle (IRL) Citroën DS3 WRC + 1.07.1
9. Dani Sordo (E)/Marc Marti (E) Hyundai i20 WRC + 1:15.0
10. Mads Østberg (N)/Jonas Andersson (S) Citroën DS3 WRC + 1:15.5
Sobotni etap Rajdu Polski 2015 – podsumowanie dnia
Sebastien Ogier liderem superoesu „Mikołajki” w Rajdzie Polski
Sebastien Ogier najszybszy, Robert Kubica drugi na odcinku testowym Rajdu Polski
Wypowiedzi przedrajdowe czołowych kierowców Rajdu Polski 2015
Zawodniczki Rajdu Polski 2015 – dowiesz się o nich tutaj.
Portrety zawodników w strefie serwisowej Rajdu Polski 2015 zobaczysz tu.
Przedrajdowe testy Roberta Kubicy obejrzysz na zdjęciach tu.
Galerię zdjęć z testów zespołów Skody i Volkswagena zobaczysz tu.
Testy Jari-Matti Latvala przed Rajdem Polski tutaj.
Testy Andreasa Mikkelsena przed Rajdem Polski 2015 – fotoreportaż tu.
Wypowiedzi Roberta Kubicy i Krzysztofa Hołowczyca przed Rajdem Polski 2015 przeczytasz tu.
Jakimi autami poza WRC rywalizowali zawodnicy Rajdu Polski? Dowiesz się tu.
O serii JWRC na Rajdzie Polski oraz harmonogramie relacji w Polsacie przeczytasz tu.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: