Peugeot e-208 GT Line test – dane techniczne, opinia: elektryk z pazurem
Na rynku obecnie mamy dostęp do przeróżnych samochodów – tych bardziej funkcjonalnych, tych dających więcej wrażeń z jazdy, tych służących wyłącznie do przemieszczania się i nie budzących większych emocji, jak i tych, budzących z kolei olbrzymie emocje swoim designem lub innymi atrybutami. Jaka więc jest druga generacja Peugeota 208 w wersji zelektryfikowanej? Czy ten model pozwoli przekonać sceptyków do elektryfikacji? Czy po długodystansowym teście, kupiłybyśmy ten samochód?
PuNiewątpliwie największą zaletą nowych modeli Peugeota jest ich nowoczesny i przyciągający wzrok design. Nie inaczej jest też w przypadku drugiej generacji modelu 208. Design ten jest na tyle intrygujący i zwracający uwagę, że nie było potrzeby wizualnego podkreślania kolejnymi nowatorskimi zabiegami, że mamy do czynienia z elektryczną wersją modelu. Nie ma więc kosmicznych udziwnień w kształcie nadwozia, nachalnych wstawek z daleka już krzyczących do nas „hej, jestem futurystyczny! Tfu, elektryczny…”.
W zamian za to jest nowoczesna bryła nadwozia – taka sama, jak w najnowszej 208 ze standardowym napędem, na której umieszczono dyskretne akcenty stylistyczne, w postaci opalizującej literki „e” na tylnym słupku, opalizującego logo lwa i osłony chłodnicy w kolorze nadwozia. Elektryczny model wyróżnia się też diamentowymi felgami aluminiowymi z wstawkami w rozmiarze 17-cali. I to właściwie jedyne aspekty, które odróżniają wersję elektryczną 208 od innych wersji tego modelu. Może się Wam wydawać, że to mało, ale uwierzcie mi – nie trzeba więcej. Ten samochód i tak jest w swojej najnowszej odsłonie zaprojektowany w sposób bardzo odważny i przyciągający uwagę. I wierzcie lub nie, ale czy to za sprawą obłędnego koloru nadwozia o nazwie Niebieski Vertigo czy też właśnie za sprawą ogromnego powiewu świeżości, jaki prezentuje obecna 208, jest to samochód, który przyciąga wzrok niemal wszystkich. Nie są to jednak spojrzenia pełne zawiści, a ciekawości, sympatii i chyba można powiedzieć, pewnego rodzaju zauroczenia. Tak, właśnie takie emocje potrafi wzbudzić ten niewielki, francuski pojazd.
Właściwie wszystkie rozwiązania zastosowane w nadwoziu nowej 208 są całkiem nowe. Począwszy od dużo bardziej drapieżnego przodu pojazdu, gdzie wydłużono maskę, powiększono grill, a po bokach umieszczono ledowe reflektory i odchodzące od nich diodowe listwy w kształcie kłów, służące do jazdy dziennej, przez wprowadzenie ostrzejszych kantów poprowadzonych po bokach nadwozia, po umieszczenie plastikowej, czarnej listwy, łączącej ledowe reflektory, na tylnej klapie bagażnika i zamontowanie spojlera u jej nasady. Dodatkowo w wersji GT znajdziemy jeszcze poszerzone nadkola w kolorze Piano Black. To wszystko już samo w sobie brzmi dość intrygująco.
Peugeot e-208: wnętrze
A co wobec tego zastaniemy wewnątrz? Tu się kryją kolejne nowe rozwiązania, które z całą pewnością nas zaskoczą. Przede wszystkim niezmiernie przyjemna w dotyku tapicerka w kolorze Szary Greval, która już po otwarciu drzwi zachęca do tego, żeby jej dotknąć. Jednak Peugeotowi nie wystarczy ładny wygląd czy dobre wrażenie – w swoich najnowszych modelach 208 i 2008 Francuzi chcą być trendsetterami, o których się mówi dużo i głośno. I jakby nie było – to im się udało, szczególnie za pomocą najnowszego rozwiązania tzw. i-Cockpit 3D. To nic innego jak wyświetlacz zegarów w wersji 3D, który prezentuje informacje w przekazywane na niego w postaci hologramów. Brzmi ciekawie i intrygująco, prawda? Podobno, jak podaje producent, wyświetlacz informuje kierowcę o różnych zagrożeniach, za pośrednictwem animacji. Celowo piszę „podobno”, bo wielką sztuką jest cokolwiek na tym wyświetlaczu zobaczyć. A to z kolei za sprawą równie nowocześnie wyprofilowanej kierownicy, ściętej u góry, która idealnie zakrywa cały wyświetlacz, właściwie w każdym swoim położeniu. Uwierzcie mi, próbowałam przez cały okres testu znaleźć taką pozycję za kierownicą, żeby zobaczyć na tym słynnym wyświetlaczu cokolwiek, jednak nie udało mi się. Tylko szybkie rzucenie okiem gdzieś stojąc w korku, schylając się przy tym do poziomu swoich kolan, ale wtedy z kolei robiła się marna widoczność przez okno czołowe, więc czym prędzej musiałam wracać do pozycji wyjściowej.
Kolejnym bardzo nowatorskim rozwiązaniem Peugeota to sposób otwierania dachu panoramicznego. Celowo użyłam tu wyrazu „nowatorski”, bo właściwie już w każdym nowym samochodzie, w którym występuje dach panoramiczny, a nie szyberdach, oczywistą oczywistością jest, że otwiera się on automatycznie. Ale w 208 (i w 2008 co gorsze też!), otwieracie sobie dach ręcznie, przesuwając żaluzję aż nad tylne siedzenie. Jest to w sumie nieźle pomyślane, bo przecież podczas długich podróży za kierownicą, trochę gimnastyki zawsze się przyda, ale mam pewne wątpliwości czy na pewno ułatwi to życie kierowcy. Za to na dłuższą metę z pewnością odbije się to pozytywnie na jego zdrowiu – najpierw skłony, żeby zerknąć, co tam się dzieje na wyświetlaczu, a potem rozciąganie poprzez odsuwanie żaluzji zasłaniającej szyberdach. Ale są też plusy – przynajmniej nikt Wam nie będzie mówił ile możecie sobie odsłonić – sami zostawiacie żaluzję w takiej pozycji, w jakiej chcecie (lub dosięgacie).
Jak już jednak zażyjecie odrobiny ruchu i ponownie umościcie się wygodnie w fotelach, to zdacie sobie sprawę z tego, że całość wnętrza w e-208 naprawdę fajnie ze sobą współgra. Jest ono dość minimalistyczne, ale jednocześnie bardzo nowoczesne i przyjemne. Sama deska rozdzielcza jest poprowadzona w sposób nieoczywisty poprzez zastosowanie na niej różnych przełamań. Nie można zarzucić projektantom, że stworzyli zimny i bezpłciowy środek – to ostatnie chyba, co moglibyście o tym wnętrzu powiedzieć. Materiały, z których wnętrze zostało wykonane są całkiem niezłej jakości. Przeszycia, które mamy widoczne na fotelach, są przeciągnięte również przez szerokość deski rozdzielczej, co w połączeniu z umieszczoną na kokpicie imitacją włókna węglowego i oświetleniem ambientowym dodaje sportowego charakteru i sprawia, że to wnętrze zachęca do częstszego w nim przesiadywania. Choć może niekoniecznie na tylnej kanapie, bo tam aż tak wygodnie Wam raczej nie będzie.
Bardzo pomysłowym rozwiązaniem jest też zastosowanie pod centralnie umieszczonym, dotykowym ekranem multimedialnym, przycisków imitujących przełączniki lotnicze. Usprawnia to poruszanie się po systemie multimedialnym i pozwala na szybkie odnalezienie niezbędnych funkcji w samochodzie, a dodatkowo świetnie wygląda. Lubię, gdy wszystko jest w zasięgu ręki, ale zarazem czytelne i dobrze prezentujące się wizualnie.
Nie zapomnij o telefonie!
Pewnym standardem są też już specjalne półki na telefon wyposażone w ładowarki indukcyjne. Taką półkę znajdziemy też w nowej e-208. Co ciekawe jest ona umieszczona dość niestandardowo, bo jako zamykana, wisząca półeczka, w której możemy schować swój telefon i o nim zapomnieć. Dosłownie. Zdarzyło mi się to podczas tego testu chyba ze dwadzieścia razy. Ale dzięki temu nie tracimy powierzchni na inne szpargały – mamy osobną i to całkiem sporą wnękę na nie, umieszczoną poniżej. I tu ogromny plus i brawo dla Peugeota za pomysłowość, którą zaciera nawet wpadkę z i-Cocpit i super przesłaniającą kierownicą – po tym, jak otworzycie drzwiczki od schowka na telefon, zrobi się z nich półeczka ze specjalną listwą przytrzymującą Waszego smartfona tak, abyście już nigdy nie musieli kombinować gdzie położyć telefon z włączoną nawigacją! Dla mnie to było pełne zaskoczenie, bo nie będę ukrywać – częściej korzystam z nawigacji w telefonie niż z nawigacji samochodowej i zawsze miałam problem „gdzie odłożyć telefon, żeby widzieć gdzie mam dalej jechać”. Peugeot ten problem zdjął mi wreszcie z głowy.
Peugeot e-208 – lew na drodze
No ale przejdźmy do sedna, czyli do tego, jak się prowadzi ten nowoczesny, francuski lew. Otóż naprawdę dobrze. Jeśli chodzi o układ zawieszenia, to jest on komfortowo twardy. Tak nazywam ten umiarkowany rodzaj twardości zawieszenia, który nie powoduje u kierowcy odbicia nerek, a zarazem pozwala nadal na pełne czucie samochodu, którym jedziemy i prowadzenie go w sposób całkowicie przewidywalny. Tę przewidywalność e-208 zyskuje również dzięki temu, że jest dość zwarta i krótka. Przy takim zestawieniu zakręty to czysta przyjemność i aż się prosi, żeby na wyjściu dodać więcej gazu. Szczególnie, że jak to przy elektryku bywa, dynamika zadowoli nawet najbardziej zagorzałych przeciwników. I może te 136 koni mechanicznych, które napędzają e-208 to nie jest żaden szczyt mocy, ale wraz z maksymalnym momentem obrotowym 260 Nm, w pełni wystarczają do żwawego poruszania się.
W końcu przyspieszenie od 0 km/h – 100 km/h w 8,1 sekund to nie jest wynik, którego należałoby się wstydzić, a to właśnie oferuje nam najnowszy Peugeot e-208, który jest zarazem najszybszym z gamy oferowanych 208.
Peugeot e-208: jaki ma zasięg na jednym ładowaniu?
Według producenta jest to 340 kilometrów. Według nas – wszystko zależy od stylu jazdy, ale 340 kilometrów to nam się z całą pewnością na pełnej baterii zrobić nie udało. Jednak nie będzie to raczej samochód na dalekie wyprawy, biorąc pod uwagę choćby pojemność bagażnika – jedyne 311 litrów, więc zasięg nie powinien Wam spędzać snu z oczu. Prędzej tym problemem może być cena – za zelektryfikowaną wersję 208 Peugeot życzy sobie od 149.100,00 zł w górę.
Nasza testowa wersja GT Pack z dachem panoramicznym i ładowarką indukcyjną, to cena 152.600,00 zł. Jak na samochód tej klasy to dość sporo. Jednak z całą pewnością dostaniemy za to samochód, który szybko nam się nie znudzi, będzie cieszył oko (nie tylko nasze) i dostarczał nam wielu pozytywnych doznań. W dzisiejszym, holistycznym podejściu do życia, to właśnie te doznania powinny być największą wartością, większą niż pieniądze.
Na plus:
+ design, design i jeszcze raz design
+ dynamika i zwinność w pokonywaniu zakrętów
+ klapka od schowka na telefon, po otwarciu stanowi idealną półkę na smartfona, ze specjalnym trzymaniem telefonu
+ przyciski imitujące przyciski lotnicze
Na minus:
– kierownica skutecznie zasłaniająca wskaźniki
– manualne otwieranie rolety przesłaniającej dach panoramiczny
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: