Pat Moss: kariera w cieniu brata
Pat Moss była jedną z najbardziej utytułowanych kobiet kierowców rajdowych wszech czasów. Trzy razy zwyciężała i siedem razy stawała na podium w rajdach międzynarodowych. Pięć razy była koronowana mistrzynią Europy w Rajdach Kobiet. Jednak miłośnicy motoryzacji częściej wspominają jej brata Stirlinga niż ją.
Patricia Ann Moss, przez bliskich nazywana Pat, nauczyła się prowadzić samochód w wieku 11 lat. Jej nauczycielem był starszy brat Stirling, przyszła gwiazda torów Formuły 1.
Stirling Moss zawsze w sposób lekceważący wypowiadał się o kobietach w świecie motorsportu. Uważał, że płeć piękna nie ma dość odporności i wytrzymałości, by rywalizować na torze. I to mimo tego, że jego siostra na równych zasadach ścigała się z mężczyznami i często z nimi wygrywała. Legenda F1 doceniła dokonania Pat:
Właściwie to, co udało jej się zrobić, było niesamowite!
Nie sądzę, żeby przejmowała się różnicami. Kiedy flaga opadła, nie chciała tylko wygrywać z dziewczynami, chciała też pokonać mężczyzn.
Przeczytaj też: Stirling Moss: F1 nie dla kobiet
W świat sportów motorowych wprowadził ją jej ówczesny chłopak, Ken Gregory, który był wtedy menadżerem Stirlinga. W 1953 roku, w wieku 18 lat, Pat zaczęła jeździć w rajdach klubowych.
Był to czas, w którym kobiety miały coraz więcej możliwości konkurowania w międzynarodowych rajdach samochodowych, które zyskiwały na popularności i statusie. Nowe modele aut zjeżdżały z linii produkcyjnych; zrozumiałe było, że producenci chcieli wykazać ich wydajność i niezawodność. W tym okresie kobiety miały coraz większy wpływ na kupno i sprzedaż samochodów, a większość wiodących producentów prowadziła zespoły robocze złożone w całości z kobiet-kierowców.
W 1954 roku Moss zaczęła ściganie na poważnie. Pierwszym krokiem było kupno przez nią Triumpha TR2. Następnie poprosiła Standard-Triumph o pokrycie kosztów prowadzenia jej TR2 w Rajdzie RAC w 1955 roku, ale jej odmówiono.
Sytuację te postanowiło wykorzystać MG Cars, które zaproponowało Pat pokrycie wszystkich wydatków oraz nowy samochód – MG TF 1500. Tak rozpoczął się trwający siedem lat związek, który zaowocował trzema mistrzostwami i znacznym wzrostem sławy British Motor Corporation. Jako kierowca zespołu BMC, Moss w 1958 roku doprowadziła Morrisa Minor do 4 miejsca w rajdzie RAC. Kolejne 4 miejsce zdobyła w belgijskim rajdzie Liège-Rzym-Liège w Austin-Healey 100/6 i wygrała pierwszą z pięciu rajdowych mistrzostw Europy Kobiet.
Obok Pat, z Belgii do Włoch i z powrotem, siedziała jej pilotka, Ann Wisdom. Pat i Ann stanowiły imponującą parę. Mossie i Wizz, jak je czule nazywano, rywalizowały w rajdach w całej Europie od połowy lat 50. do późnych lat 60. XX wieku.
Przeczytaj też: Elsie „Bill” Wisdom: udowodniła mężczyznom, że się mylą
Pat uwielbiała uczestnictwo w rajdach – poza samochodem była przyjazna, hojna, pełna życia, czasem zapominalska i często gubiąca swoją torebkę. Ale już za kierownicą była „jednym z chłopców” i nie miała trudności z udowodnieniem swojej sprawności jako kierowca rajdowy – jeżdżąc tak samo szybko (a czasem szybciej) niż jej męscy przeciwnicy.
W 1960 roku Pat Moss wygrała rajd Liège–Rzym–Liège w Austin-Healey 3000 i zajęła drugie miejsce w Coupe des Alpes. W 1961 roku zajęła 2 miejsce w RAC Rally. W kolejnym roku zajęła 3 miejsce na Rajdzie Safari w Afryce Wschodniej w Saabie 96, oraz w RAC prowadząc Austin-Healey. Jednak jej największym osiągnięciem było zwycięstwo w holenderskim Tulip Rally, za kierownicą Mini Coopera, który Moss uważała za „niespokojny i bardzo krnąbrny”. W 1963 roku Moss dołączyła do zespołu Forda i zajęła 6 miejsce w Acropolis Rally w swoim stuningowanym Fordzie Cortina.
9 lipca 1963 roku Pat Moss wyszła za mąż za kolegę z rajdów, Erika Carlssona. Od 1964 roku małżeństwo współpracowało ze sobą w zespole Saaba. Razem rywalizowali w 11 międzynarodowych rajdach. Ich najbardziej znaczące wyniki to 3 miejsce w Acropolis Rally i dwa 4 miejsca w rajdzie Liège-Sofia-Liège oraz RAC Rally. W rajdzie Monte Carlo zajęli 5 miejsce. Rok później ten sam rajd Pat ukończyła na trzeciej pozycji.
W 1968 roku Moss dołączyła do Lancii, aby poprowadzić nową Fulvię. Nie podobała jej się zbyt mocna podsterowność samochodu, ale mimo to dojechała nim na 14 miejscu w rajdzie Monte Carlo (rok później Moss doprowadziła swoją Fulvię do 6 miejsca) i 2 miejscu w rajdzie Sanremo. Inne ważne wyniki Pat z tego sezonu to wygrana w Rajdzie Sestriere, 8 miejsce w Acropolis Rally i 7 w Tour de Corse.
W grudniu 1969 roku Moss urodziła córkę, Susan. Od tego czasu coraz rzadziej można było ją zobaczyć na rajdowych trasach. Mimo to dołączyła do Renault i w 1972 roku dojechała Renault Alpine A110 na 10 miejscu w rajdzie Monte Carlo, zanim ostatecznie wycofała się z rywalizacji w 1974 roku.
Pat Moss-Carlsson zmarła 14 października 2008 roku, w wieku 73 lat.
Parę lat po śmierci siostry Stirling Moss udzielił wywiadu, w którym powiedział:
Mężczyźni mogą łatwiej zwalczać strach i są silniejsi mentalnie niż kobiety. Nie zmusisz kobiet do konkurowania z najlepszymi mężczyznami. Jest punkt odcięcia, w którym kobieta po prostu nie jest do tego przystosowana, podobnie jak mężczyźni nie są przygotowani do rodzenia dzieci.
Na pytanie dziennikarza, czy Pat zgodziłaby się z jego tezą, odpowiedział:
Nie sądzę, by to zaakceptowała. Zawsze starała się udowodnić mi, że się mylę.
Najnowsze
-
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
BMW Skytop to najnowszy, ściśle limitowany model niemieckiej marki, który zadebiutował na imprezie Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2024 na jeziorem Como. Pierwotnie, BMW nie miało w planach produkcji seryjnej, jednak pozytywny odzew publiczności zmienił decyzję. -
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
-
Lexus ES obchodzi 35. urodziny – opis modelu i dane techniczne
Zostaw komentarz: