Stoisz na pasie, z którego można tylko skręcić – musisz włączyć kierunkowskaz czy nie?
To jedno z tych pytań, które wydaje się oczywiste, ale gdy zaczniemy się nad nim zastanawiać, niejeden kierowca zaczyna mieć rosnące wątpliwości. Czy trzeba na przykład używać kierunkowskazu, skoro i tak stoimy na pasie, z którego można tylko skręcić?
Czy na pasie do skrętu trzeba włączać kierunkowskaz?
Nawet dziecko wie, do czego służy kierunkowskaz. Kiedy zamierzamy skręcić lub zmienić pas ruchu, powinniśmy go włączyć. To oczywiste, a kierowcy którzy się do tego nie stosują, stanowią margines.
Wyobraźcie sobie jednak taką sytuację. Dojeżdżacie do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, zajmujecie pas do skrętu w prawo i czekacie na zmianę światła z czerwonego na zielony. Chwilę to może potrwać. Czy stoicie cały czas z włączonym kierunkowskazem?
Wielu kierowców ma włączonego wtedy kierunkowskazu, bo i tak stoi w miejscu, a po co macie przez minutę słuchać jednostajnego tykania? Światło zmienia się na zielone, ruszacie… włączacie ponownie kierunkowskaz czy nie? Czy ma sens sygnalizowanie manewru, skoro i tak stoicie na pasie, z którego można pojechać wyłącznie w jednym kierunku?
Kiedy używać kierunkowskazów – przepisy
Czy można odmówić powyższemu rozumowaniu logiki? Teoretycznie nie. Dla każdego uczestnika ruchu wasze intencje są jasne i każdy zawczasu wie, gdzie zamierzacie pojechać. Czy można uznać, że dopełniliście zatem obowiązek sygnalizowania manewru?
Przekroczenie prędkości, telefon, wyprzedzanie na przejściu i to tłumaczenie…
Aby rozwiać wątpliwości, sprawdźmy co na ten temat mówi ustawa Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 22, ust. 5:
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Wątpliwości zostają w ten sposób rozwiane. Kodeks drogowy dokładnie określa sposób, w jaki należy sygnalizować manewr. Nie przewidziano tu niestety żadnych wyjątków i żadne okoliczności nie sprawiają, że można zrezygnować z używania kierunkowskazu.
Jaki mandat za brak włączonego kierunkowskazu?
Z tego też powodu, że nie ma wyjątków, nie mamy co liczyć na pobłażliwość policjantów. Tłumaczenia w stylu „no przecież było oczywiste, gdzie będę jechał” też raczej nie pomogą.
Mandat za brak właściwego sygnalizowania manewru, to 200 zł i 2 punkty karne.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Zbigniew - 10 lipca 2023
Trzeba sygnalizować! Rozważni nie mają wątpliwości. Niektórzy kierowcy są aroganccy i bezmyślni. Zmieniają pasy ruchu bez sygnalizacji zamiaru zmiany toru jazdy. Jest to dramatycznie niebezpieczne. Czytając tem artykuł (na początku autor wątpi w celowość sygnalizacji!) wydaje się że mało spędza czasu za kierownicą. Kierowcy nawet Ci którzy sygnalizują zamiar dokonują tego za późno, np w zakręcie gdzie to już nic dla innych nie oznacza. Tworzą się zatory. Sygnalizacja powinna być wczesna. „Niektórzy uważają, że wiedzą dokąd jadą i nie muszą innych informować o swoim zamiarze”? Pogarda dla innych czy zwykła głupota!