Pas do skrętu bez kierunkowskazu. Czy trzeba sygnalizować oczywisty manewr?
Bez sygnalizowania swoich zamiarów innym kierującym, poruszanie się po drogach byłoby bardzo utrudnione i co rusz dochodziłoby do nieporozumień i konfliktowych sytuacji. Kierowcy nie raz zastanawiają się jednak co w przypadku, gdy nasze zamiary są jasne i jednoznaczne.
Spis treści
- Czy kierunkowskaz na pasie do skrętu jest obowiązkowy?
- Kiedy używać kierunkowskazów. Przepisy
- Jaki mandat za brak włączonego kierunkowskazu?
Czy kierunkowskaz na pasie do skrętu jest obowiązkowy?
Na polskich drogach nie brakuje kierowców, którzy uważają, iż takiego obowiązku nie ma. Włączają na przykład lewy kierunkowskaz, gdy zajmują pas do skrętu w lewo, ale później wyłączają migacz. Zwykle robią tak, gdy mają czerwone światło i muszą poczekać na możliwość wykonania manewru.
Ich zachowanie wydaje się logiczne. Skoro znajdują się na pasie, z którego można tylko skręcić w prawo lub w lewo, to żaden uczestnik ruchu nie powinien mieć wątpliwości co do tego, jakie mają zamiary i gdzie zamierzają pojechać. Czy mimo wszystko muszą wtedy włączyć kierunkowskaz?
Kiedy używać kierunkowskazów. Przepisy
Dobry kierowca wie, że nawet jeśli jakieś zachowanie na drodze, wydaje się być logiczne, nie zawsze ma ono poparcie w przepisach.
Dlaczego w Polsce nie mamy zasady 20 sekund? Każdemu jeździłoby się lepiej
Czy powyższy przykład rozumowania ma sens? Może i trochę ma, ale tym co obowiązuje w ruchu drogowym, są przepisy zawarte w Kodeksie drogowym. Ten zaś mówi jasno:
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Nie ma tu zatem żadnego pola do rozważań czy dodatkowych interpretacji. Kierowca ma obowiązek sygnalizować zamiar wykonania manewru, a robi to za pomocą kierunkowskazu. Wyjątków nie przewidziano.
Jaki mandat za brak włączonego kierunkowskazu?
Z tego też powodu, że nie ma wyjątków, nie mamy co liczyć na pobłażliwość policjantów. Tłumaczenia w stylu „no przecież było oczywiste, gdzie będę jechał” też raczej nie pomogą. Bez względu na „oczywistości”, może nam zarzucić:
utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru
Mandat za brak właściwego sygnalizowania manewru, to 200 zł i 2 punkty karne.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: