To podobno najbezpieczniejszy sposób parkowania. Kiedyś był popularny, ale czy ma dalej sens?
Kiedyś samochody były bardziej wymagające i kierowcy musieli poświęcać więcej uwagi ich obsłudze, a także znać techniki radzenia sobie z ich problemami. Dzisiaj o wielu z nich się nie pamięta, jak na przykład o specjalnym kręceniu kierowcą podczas parkowania. Czy ta technika nadal jest nam potrzebna?
Po co kierowcy zostawiają samochody ze skręconymi kołami?
Większość kierowców parkuje z wyprostowanymi kołami, ale czasami można spotkać samochody, które stoją z kołami skręconymi. Bywa, że to efekt niedbalstwa kierowcy, ale niektórzy pozostawiają pojazd tak całkiem celowo. Łatwo to poznać po tym, że auto stoi przy krawężniku z kołami skręconymi w przeciwną stronę, niż jest wyjazd.
Po co tak robią? To jeden ze starych sposobów, kiedyś popularnych wśród kierowców. W czasach gdy na polskich drogach królowały Maluchy i Polonezy, wielu kierujących nie ufało do końca swoim hamulcom ręcznym (albo miało je niesprawne). Dlatego parkując na pochyłej drodze i ustawiając się przodem w dół, pozostawiali auto na biegu wstecznym oraz z kołami skręconymi w stronę krawężnika. Niektórzy wręcz opierali koło o krawężnik.
Założenie jest bardzo proste. Gdyby ręczny zawiódł, a nachylenie jest strome, sam wrzucony bieg może auta nie utrzymać, albo utrzymać, ale najpierw pozwolić na niewielki ruch w dół. Jeśli auta stoją zaparkowane blisko siebie, tyle może wystarczyć, żeby uszkodzić swój pojazd i czyjś. Natomiast przy skręconych kołach, samochód zatrzyma się na krawężniku.
Odróżniasz znak C-5 i D-3? Wyglądają niemal identycznie, ale różnią się mandatem
Czy parkowanie ze skręconymi kołami jest szkodliwe dla samochodu?
Kiedyś parkowanie ze skręconymi kołami było całkiem popularne, ale zdarzały się też słowa krytyki. Zdaniem niektórych konstrukcja zawieszenia oraz układu kierowniczego przewiduje głównie utrzymywanie kół na wprost, a skręcanie jest czymś okazjonalnym i krótkotrwałym. Zgodnie z tym założeniem, pozostawianie samochodu ze skręconymi kołami, powoduje naprężenia a nawet odkształcenia w całym układzie i może prowadzić do szybszego zużywania się elementów i problemów z geometrią.
Tak naprawdę nie trzeba się tego obawiać. Samochód musi przecież być konstrukcyjnie przygotowany na to, by poruszać się czy stać ze skręconymi kołami. To nie jest tak, że gdy skręcimy kierownicą, nagle wszystkie wahacze i drążki napinają się i mogą tak wytrzymać tylko krótką chwilę. Parkowanie na skręconych kołach nie wyrządzi więc szkód. Trzeba tylko uważać, żebynie najechać oponą na krawężnik i nie pozostawić tak auta z wbijającym się krawężnikiem. To akurat nie jest naturalna pozycja postojowa dla opony.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Komentarze: