To podobno najbezpieczniejszy sposób parkowania. Kiedyś był popularny, ale czy ma dalej sens?
Kiedyś samochody były bardziej wymagające i kierowcy musieli poświęcać więcej uwagi ich obsłudze, a także znać techniki radzenia sobie z ich problemami. Dzisiaj o wielu z nich się nie pamięta, jak na przykład o specjalnym kręceniu kierowcą podczas parkowania. Czy ta technika nadal jest nam potrzebna?
Po co kierowcy zostawiają samochody ze skręconymi kołami?
Większość kierowców parkuje z wyprostowanymi kołami, ale czasami można spotkać samochody, które stoją z kołami skręconymi. Bywa, że to efekt niedbalstwa kierowcy, ale niektórzy pozostawiają pojazd tak całkiem celowo. Łatwo to poznać po tym, że auto stoi przy krawężniku z kołami skręconymi w przeciwną stronę, niż jest wyjazd.
Po co tak robią? To jeden ze starych sposobów, kiedyś popularnych wśród kierowców. W czasach gdy na polskich drogach królowały Maluchy i Polonezy, wielu kierujących nie ufało do końca swoim hamulcom ręcznym (albo miało je niesprawne). Dlatego parkując na pochyłej drodze i ustawiając się przodem w dół, pozostawiali auto na biegu wstecznym oraz z kołami skręconymi w stronę krawężnika. Niektórzy wręcz opierali koło o krawężnik.
Założenie jest bardzo proste. Gdyby ręczny zawiódł, a nachylenie jest strome, sam wrzucony bieg może auta nie utrzymać, albo utrzymać, ale najpierw pozwolić na niewielki ruch w dół. Jeśli auta stoją zaparkowane blisko siebie, tyle może wystarczyć, żeby uszkodzić swój pojazd i czyjś. Natomiast przy skręconych kołach, samochód zatrzyma się na krawężniku.
Odróżniasz znak C-5 i D-3? Wyglądają niemal identycznie, ale różnią się mandatem
Czy parkowanie ze skręconymi kołami jest szkodliwe dla samochodu?
Kiedyś parkowanie ze skręconymi kołami było całkiem popularne, ale zdarzały się też słowa krytyki. Zdaniem niektórych konstrukcja zawieszenia oraz układu kierowniczego przewiduje głównie utrzymywanie kół na wprost, a skręcanie jest czymś okazjonalnym i krótkotrwałym. Zgodnie z tym założeniem, pozostawianie samochodu ze skręconymi kołami, powoduje naprężenia a nawet odkształcenia w całym układzie i może prowadzić do szybszego zużywania się elementów i problemów z geometrią.
Tak naprawdę nie trzeba się tego obawiać. Samochód musi przecież być konstrukcyjnie przygotowany na to, by poruszać się czy stać ze skręconymi kołami. To nie jest tak, że gdy skręcimy kierownicą, nagle wszystkie wahacze i drążki napinają się i mogą tak wytrzymać tylko krótką chwilę. Parkowanie na skręconych kołach nie wyrządzi więc szkód. Trzeba tylko uważać, żebynie najechać oponą na krawężnik i nie pozostawić tak auta z wbijającym się krawężnikiem. To akurat nie jest naturalna pozycja postojowa dla opony.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze: