Parkowanie bez udziału człowieka? Bosch i Daimler mają na to zgodę!
Firmy Bosch i Daimler uzyskały zgodę odpowiednich władz Badenii-Wirtembergii na stosowanie ich systemu zautomatyzowanego parkowania w garażu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.
Usługa zautomatyzowanego parkowania samochodu jest dostępna za pośrednictwem aplikacji na smartfon i nie wymaga udziału kierowcy nadzorującego. Oznacza to, że mamy do czynienia z pierwszą na świecie w pełni zautomatyzowaną funkcją parkowania bez kierowcy na poziomie 4 SAE¹, która otrzymała oficjalne zezwolenie na codzienne użytkowanie.
Decyzja władz pokazuje, że innowacje takie jak zautomatyzowane parkowanie samochodu w pierwszej kolejności są możliwe w Niemczech – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Robert Bosch GmbH.
Prowadzenie i parkowanie samochodu bez kierowcy to ważne budulce mobilności jutra. System zautomatyzowanego parkowania dowodzi, jak daleko posunęliśmy się już na tej ścieżce rozwoju. Uzyskanie zezwolenia władz Badenii-Wirtembergii stanowi precedens w zakresie uzyskania w przyszłości zgody na usługi parkowania w garażach na całym świecie – mówi dr Michael Hafner, szef ds. techniki napędów i zautomatyzowanej jazdy w koncernie Daimler AG. Nasz projekt – jako pioniera w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy – toruje drogę do wprowadzenia w przyszłości zautomatyzowanego parkowania samochodu do masowej produkcji.
Dwóch partnerów, wspólny cel
Od samego początku priorytetem Boscha i Daimlera, jeśli chodzi o parkowanie bez kierowcy, było bezpieczeństwo. Ponieważ do tej pory nie uruchomiono oficjalnego procesu zatwierdzania funkcji zautomatyzowanej jazdy, które nie wymagają obecności kierowcy, władze lokalne – organu administracyjnego Stuttgart i ministerstwa transportu Badenii-Wirtembergii – od samego początku nadzorowały projekt wraz z ekspertami z niemieckiego urzędu dozoru technicznego TÜV Rheinland. Ich celem była ocena bezpieczeństwa użytkowania nowych rozwiązań technicznych w zakresie jazdy i parkowania.
W rezultacie powstała kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa z odpowiednimi kryteriami testowania i zatwierdzenia – kryteriami, które można stosować również poza projektem pilotażowym. Twórcy koncepcji określili, w jaki sposób samochód bez kierowcy wykrywa pieszych i inne pojazdy na swojej drodze i niezawodnie zatrzymuje się, gdy napotka przeszkodę. Ustanowili również bezpieczną komunikację pomiędzy wszystkimi elementami systemu i podjęli kroki w celu zapewnienia niezawodnej aktywacji manewru parkowania.
Rozwiązania techniczne, z których korzysta system parkowania bez kierowcy
Wjedź do garażu, wysiądź i „wyślij” samochód na miejsce parkingowe, dotykając jedynie ekranu smartfona – zautomatyzowane parkowanie samochodu nie wymaga udziału kierowcy. Gdy opuszcza on garaż, żeby załatwić swoje sprawy, auto samoczynnie podjeżdża do wyznaczonego miejsca i parkuje. Później w taki sam sposób wraca do punktu odbioru. Proces ten opiera się na współdziałaniu inteligentnej infrastruktury garażowej dostarczanej przez firmę Bosch oraz samochodowych rozwiązań technicznych Mercedes-Benz. Zamontowane w garażu czujniki Boscha monitorują korytarz, którym podąża auto, wraz z jego otoczeniem i dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. Samochodowa technika zamienia polecenia spływające z infrastruktury na określone manewry. W ten sposób auta mogą nawet jeździć po rampach, tak aby poruszać się pomiędzy piętrami garażu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd zatrzymuje się natychmiast.
Kamienie milowe projektu
Bosch i Daimler rozpoczęli opracowywanie w pełni zautomatyzowanego parkowania bez udziału kierowcy w 2015 r., a latem 2017 r. ich pilotażowe rozwiązanie w garażu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie osiągnęło ważny kamień milowy: zautomatyzowane parkowanie samochodu w rzeczywistych warunkach, z udziałem kierowcy i bez, po raz pierwszy zaprezentowano publiczności. Po premierze odbyła się intensywna faza testów oraz etap wdrożenia. Od 2018 r. goście muzeum mogą korzystać z usługi parkowania na żywo, w towarzystwie wyszkolonego personelu odpowiadającego za bezpieczeństwo, i dzielić się swoimi doświadczeniami. Jednym z aspektów pilotażowego projektu było przetestowanie koncepcji oświetlenia pojazdów. Turkusowe światło wskazuje, że samochód porusza się samoczynnie, w trybie jazdy zautomatyzowanej i informuje o tym przechodniów oraz innych użytkowników drogi. Spostrzeżenia z przeprowadzonych testów znajdują odzwierciedlenie w ustanowionej niedawno normie SAE 3134. Uzyskanie ostatecznej zgody władz to dla Boscha i Daimlera kolejny ważny kamień milowy: już wkrótce zainteresowani będą mogli wypróbować innowacyjną usługę parkowania na żywo, w codziennej eksploatacji, w garażu Muzeum Mercedes-Benz bez dodatkowego nadzoru ze strony kierowcy odpowiadającego za bezpieczeństwo.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: