Pamiętajmy o zmianie opon sezonowych
Za oknem powoli coraz cieplej. Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Niedługo nadejdzie czas na zmianę opon z zimowych na letnie. Przy okazji warto przybliżyć, czemu właściwie należy to zrobić.
![]() |
fot. motocaina.pl
|
Tym, co użytkownik zauważa w pierwszej kolejności, jest różnica w konstrukcji bieżnika. O ile opony zimowe są bardziej ponacinane, co zwiększa przyczepność na ośnieżonej jezdni, o tyle powierzchnia opony letniej jest bardziej gładka. To ogranicza emisję hałasu, ale również obniża opór toczenia. Dodatkową zaletą jest obecność szerokich rowków obwodowych, zapewniających odprowadzenie wody spod opony w przypadku deszczu.
Te różnice są widoczne gołym okiem i wyczuwalne podczas użytkowania. Inne jednak są mniej oczywiste. Opony sezonowe letnie i zimowe są produkowane z innych mieszanek. Materiał, z którego wykonana jest opona letnia, wykazuje większą odporność na ścieranie i gwarantuje większą przyczepność w ciepłej temperaturze, jednak zimą twardnieje, przez co opona staje się mniej elastyczna. Opony zimowe natomiast zostały zaprojektowane w ten sposób, by zapewniać przyczepność i skracać drogę hamowania nawet przy dużych mrozach.
Na szczęście w naszym społeczeństwie świadomość wyraźnie się zmienia. Coraz więcej z nas zaczyna zdawać sobie sprawę, że zmiana opon sezonowych to jeden z warunków bezpieczeństwa na drodze. Jeszcze kilka lat temu nie było to wcale takie oczywiste. Pamiętajmy zatem, żeby – kiedy temperatura zacznie przeciętnie oscylować w granicach 7 stopni – zmienić opony na letnie, zapewniając im tym samym dłuższy żywot, a nam, kierowcom, większy komfort jazdy.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: