Karolina Chojnacka

Paliwo jest droższe, ale lepsze – wyniki kontroli paliw przeprowadzonych do końca września 2021

Ceny paliw rosną z tygodnia na tydzień. Choć to być może mało pocieszające dla kierowców, to leją oni do baków paliwo lepszej jakości niż przed rokiem. UOKiK opublikował dane z kontroli stacji paliw przeprowadzonych do końca września.

Dlaczego po tankowaniu należy zabierać paragon? W razie kłopotów z silnikiem będzie on podstawą do wszelkich roszczeń. Bo choć ryzyko zatankowania paliwa o parametrach niezgodnych z przepisami jest w Polsce niewielkie, to zdarzają się jednak stacje sprzedające paliwo o niewłaściwych parametrach. 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport z kontroli paliw przeprowadzonych na polskich stacjach od początku 2021 roku do końca września. Raport obejmuje wyniki 1175 kontroli, z których tylko siedem zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Oznacza to, że paliwo o niewłaściwych parametrach napotkano jedynie w 0,6% sprawdzanych placówek.

Punkty, na których stwierdzono nieprawidłowości:

  • Zakład Produkcyjno-Handlowo-Usługowy „KAMA Kowalski”Antoni Piotr Kowalski (part. BP), Skępe, ul. Warszawska 1 (woj. kujawsko-pomorskie): benzyna, zawyżony parametr całkowitej zawartości organicznie związanego tlenu.
  • Bogdan Nesterowicz NESTAR BOGDAN NESTEROWICZ, Brzeg, ul. Chocimska (woj. opolskie): olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. W badaniu powtórnym próbka w normie.
  • Zbigniew Legutko FIRMA HANDLOWO-USŁUGOWA ZBIGNIEW LEGUTKO, Chełmża, ul. Dworcowa 26A (woj. kujawsko-pomorskie): olej napędowy, zbyt niska stabilność oksydacyjna.
  • Auchan Polska, Poznań, ul. Głogowska 432 (woj. wielkopolskie): olej napędowy, zbyt niska temperatura zapłonu.
  • Komitex, Sulimy 23a (woj. warmińsko-mazurskie): olej napędowy, zbyt niska temperatura zapłonu.
  • „A.T.H. HERNIK”, A. HERNIK, T. HERNIK Spółka jawna, Kolonia Skrzyńsko 2A (woj. mazowieckie): olej napędowy, zbyt niska temperatura zapłonu.
  • TADEUSZ PRANCZK, Sierakowice, ul. Piwna 17 (woj. pomorskie): olej napędowy, zbyt niska stabilność oksydacyjna

Lepiej niż w zeszłym roku

W ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku przeprowadzono 1037 kontroli, a niezgodność z określonymi w przepisach normami stwierdzono w 12 przypadkach. Wtedy odsetek nieprawidłowości wyniósł 1,2%. W całym roku 2020 było to 1,7%.

Czym grozi zatankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach?

Długotrwałe tankowanie benzyny czy oleju napędowego o niewłaściwych parametrach przyczynia się do skrócenia żywotności jednostki napędowej, a może też doprowadzić do powstania awarii.

Niewłaściwy skład frakcyjny benzyny może wpływać na podniesienie temperatury spalania, co ma przełożenie na żywotność elementów silnika. Zbyt wysoka zawartość siarki powoduje przyspieszoną korozję, a za niska liczba oktanowa może prowadzić do spalania stukowego. W przypadku oleju napędowego niewłaściwy skład frakcyjny przekłada się na szybsze powstawanie nagaru.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze