
Paliwo jest droższe, ale lepsze – wyniki kontroli paliw przeprowadzonych do końca września 2021
Ceny paliw rosną z tygodnia na tydzień. Choć to być może mało pocieszające dla kierowców, to leją oni do baków paliwo lepszej jakości niż przed rokiem. UOKiK opublikował dane z kontroli stacji paliw przeprowadzonych do końca września.
Dlaczego po tankowaniu należy zabierać paragon? W razie kłopotów z silnikiem będzie on podstawą do wszelkich roszczeń. Bo choć ryzyko zatankowania paliwa o parametrach niezgodnych z przepisami jest w Polsce niewielkie, to zdarzają się jednak stacje sprzedające paliwo o niewłaściwych parametrach.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport z kontroli paliw przeprowadzonych na polskich stacjach od początku 2021 roku do końca września. Raport obejmuje wyniki 1175 kontroli, z których tylko siedem zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Oznacza to, że paliwo o niewłaściwych parametrach napotkano jedynie w 0,6% sprawdzanych placówek.
Punkty, na których stwierdzono nieprawidłowości:
- Zakład Produkcyjno-Handlowo-Usługowy „KAMA Kowalski”Antoni Piotr Kowalski (part. BP), Skępe, ul. Warszawska 1 (woj. kujawsko-pomorskie): benzyna, zawyżony parametr całkowitej zawartości organicznie związanego tlenu.
- Bogdan Nesterowicz NESTAR BOGDAN NESTEROWICZ, Brzeg, ul. Chocimska (woj. opolskie): olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. W badaniu powtórnym próbka w normie.
- Zbigniew Legutko FIRMA HANDLOWO-USŁUGOWA ZBIGNIEW LEGUTKO, Chełmża, ul. Dworcowa 26A (woj. kujawsko-pomorskie): olej napędowy, zbyt niska stabilność oksydacyjna.
- Auchan Polska, Poznań, ul. Głogowska 432 (woj. wielkopolskie): olej napędowy, zbyt niska temperatura zapłonu.
- Komitex, Sulimy 23a (woj. warmińsko-mazurskie): olej napędowy, zbyt niska temperatura zapłonu.
- „A.T.H. HERNIK”, A. HERNIK, T. HERNIK Spółka jawna, Kolonia Skrzyńsko 2A (woj. mazowieckie): olej napędowy, zbyt niska temperatura zapłonu.
- TADEUSZ PRANCZK, Sierakowice, ul. Piwna 17 (woj. pomorskie): olej napędowy, zbyt niska stabilność oksydacyjna
Lepiej niż w zeszłym roku
W ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku przeprowadzono 1037 kontroli, a niezgodność z określonymi w przepisach normami stwierdzono w 12 przypadkach. Wtedy odsetek nieprawidłowości wyniósł 1,2%. W całym roku 2020 było to 1,7%.
Czym grozi zatankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach?
Długotrwałe tankowanie benzyny czy oleju napędowego o niewłaściwych parametrach przyczynia się do skrócenia żywotności jednostki napędowej, a może też doprowadzić do powstania awarii.
Niewłaściwy skład frakcyjny benzyny może wpływać na podniesienie temperatury spalania, co ma przełożenie na żywotność elementów silnika. Zbyt wysoka zawartość siarki powoduje przyspieszoną korozję, a za niska liczba oktanowa może prowadzić do spalania stukowego. W przypadku oleju napędowego niewłaściwy skład frakcyjny przekłada się na szybsze powstawanie nagaru.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: