
Paliwo jest droższe, ale lepsze – wyniki kontroli paliw przeprowadzonych do końca września 2021
Ceny paliw rosną z tygodnia na tydzień. Choć to być może mało pocieszające dla kierowców, to leją oni do baków paliwo lepszej jakości niż przed rokiem. UOKiK opublikował dane z kontroli stacji paliw przeprowadzonych do końca września.
Dlaczego po tankowaniu należy zabierać paragon? W razie kłopotów z silnikiem będzie on podstawą do wszelkich roszczeń. Bo choć ryzyko zatankowania paliwa o parametrach niezgodnych z przepisami jest w Polsce niewielkie, to zdarzają się jednak stacje sprzedające paliwo o niewłaściwych parametrach.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport z kontroli paliw przeprowadzonych na polskich stacjach od początku 2021 roku do końca września. Raport obejmuje wyniki 1175 kontroli, z których tylko siedem zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Oznacza to, że paliwo o niewłaściwych parametrach napotkano jedynie w 0,6% sprawdzanych placówek.
Punkty, na których stwierdzono nieprawidłowości:
- Zakład Produkcyjno-Handlowo-Usługowy „KAMA Kowalski”Antoni Piotr Kowalski (part. BP), Skępe, ul. Warszawska 1 (woj. kujawsko-pomorskie): benzyna, zawyżony parametr całkowitej zawartości organicznie związanego tlenu.
- Bogdan Nesterowicz NESTAR BOGDAN NESTEROWICZ, Brzeg, ul. Chocimska (woj. opolskie): olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. W badaniu powtórnym próbka w normie.
- Zbigniew Legutko FIRMA HANDLOWO-USŁUGOWA ZBIGNIEW LEGUTKO, Chełmża, ul. Dworcowa 26A (woj. kujawsko-pomorskie): olej napędowy, zbyt niska stabilność oksydacyjna.
- Auchan Polska, Poznań, ul. Głogowska 432 (woj. wielkopolskie): olej napędowy, zbyt niska temperatura zapłonu.
- Komitex, Sulimy 23a (woj. warmińsko-mazurskie): olej napędowy, zbyt niska temperatura zapłonu.
- „A.T.H. HERNIK”, A. HERNIK, T. HERNIK Spółka jawna, Kolonia Skrzyńsko 2A (woj. mazowieckie): olej napędowy, zbyt niska temperatura zapłonu.
- TADEUSZ PRANCZK, Sierakowice, ul. Piwna 17 (woj. pomorskie): olej napędowy, zbyt niska stabilność oksydacyjna
Lepiej niż w zeszłym roku
W ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku przeprowadzono 1037 kontroli, a niezgodność z określonymi w przepisach normami stwierdzono w 12 przypadkach. Wtedy odsetek nieprawidłowości wyniósł 1,2%. W całym roku 2020 było to 1,7%.
Czym grozi zatankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach?
Długotrwałe tankowanie benzyny czy oleju napędowego o niewłaściwych parametrach przyczynia się do skrócenia żywotności jednostki napędowej, a może też doprowadzić do powstania awarii.
Niewłaściwy skład frakcyjny benzyny może wpływać na podniesienie temperatury spalania, co ma przełożenie na żywotność elementów silnika. Zbyt wysoka zawartość siarki powoduje przyspieszoną korozję, a za niska liczba oktanowa może prowadzić do spalania stukowego. W przypadku oleju napędowego niewłaściwy skład frakcyjny przekłada się na szybsze powstawanie nagaru.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: