Opony zimowe czy całoroczne? Które lepiej wybrać w Polsce?
Pierwsze opady śniegu już za nami, ale prawdziwa zima dopiero nadejdzie. Kierowcy wymieniają teraz opony letnie na zimowe, ale wielu z nich zadaje sobie pytanie, czy nie lepiej jednak zdecydować się na opony całoroczne, zwane też wielosezonowymi.
Kiedy powinno się zakładać opony zimowe?
Na to pytanie trudno o jednoznaczną odpowiedź, ponieważ wszystko zależy od panujących warunków atmosferycznych oraz od tego, jakich można spodziewać się w najbliższym czasie. Zimówki najlepiej sprawdzają się przy niskich temperaturach i na śniegu oraz lodzie. Nie jest jednak prawdą, że gdy asfalt jest suchy, zawsze lepiej mieć opony letnie.
To dlatego, że im niższe temperatura, tym letnia guma bardziej twardnieje i traci swoje właściwości. Nie bez powodu eksperci zalecają zmianę opon na zimowe, gdy średnia temperatura spada do 7 st. C. To duże uproszczenie, ale w przypadku na przykład ciepłych jesiennych dni oraz nocnych przymrozków, trudno ocenić w jakiej części doby lepiej byłoby jeździć na zimówkach, a w jakiej na letnich.
Opony zimowe i całoroczne – czym się różnią?
Niektórzy kierowcy postanowili zerwać z podobnymi dylematami i decydują się na opony wielosezonowe, które cieszą się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Stanowią one pośrednie rozwiązanie między gumami letnimi oraz zimowymi, pod każdym właściwie aspektem.
Podatek za radio w samochodzie w 2024 roku. Poznaliśmy stawki i wysokość kar
Pierwsze kwestia to rodzaj mieszanki. Opony zimowe mają ją bardzo miękką, dzięki czemu zachowują swoje parametry przy niskich temperaturach, ale przy wysokich robią się zbyt miękkie i szybko się niszczą. Natomiast opony letnie dobre w wysokich temperaturach, zimą twardnieją i nie zapewniają właściwych parametrów.
Opony całoroczne stoją gdzieś pośrodku, więc dobrze sprawdzają się w jednych i drugich warunkach, zakładając że nie mamy wyjątkowo mroźnej zimy lub bardzo upalnego lata. Podobnie sprawa ma się z bieżnikiem. W oponie zimowej znajdują się charakterystyczne lamelki, poprawiające trakcję na śniegu. Guma wielosezonowa także je ma, ale w mniejszej ilości. Producenci coraz częściej stosują bieżnik mieszany, tak aby część opony poprawiała przyczepność zimą, a druga jej część latem.
Lepiej w Polsce wybrać opony zimowe czy całoroczne?
Chociaż opony całoroczne z roku na rok są coraz bardziej dopracowane, na powyższe pytanie nadal niełatwo odpowiedzieć. Trzeba przede wszystkim zastanowić się, ile jeździmy i w jakich warunkach. Użytkując samochód głównie w mieście, gdzie drogi są na bieżąco odśnieżane, możemy z powodzeniem przejść na opony całoroczne.
Jeśli jednak mieszkamy w mniejszej miejscowości, pokonujemy większe dystanse albo lubimy czasem skoczyć na narty, to powinniśmy pozostać jednak przy oponach zimowych.
Pamiętajmy również, że opony całoroczne gorzej sprawdzą się przy bardzo niskich temperaturach i na śniegu, podobnie jak przy bardzo wysokich temperaturach oraz w czasie deszczu. W ostatnich latach producenci opon poczynili spore postępy w ich produkcji, ale nadal trzeba być świadomym pewnych kompromisów.
Najnowsze
-
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
BMW Skytop to najnowszy, ściśle limitowany model niemieckiej marki, który zadebiutował na imprezie Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2024 na jeziorem Como. Pierwotnie, BMW nie miało w planach produkcji seryjnej, jednak pozytywny odzew publiczności zmienił decyzję. -
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
-
Lexus ES obchodzi 35. urodziny – opis modelu i dane techniczne
Zostaw komentarz: