
Opony zimowe czy całoroczne? Które lepiej wybrać w Polsce?
Pierwsze opady śniegu już za nami, ale prawdziwa zima dopiero nadejdzie. Kierowcy wymieniają teraz opony letnie na zimowe, ale wielu z nich zadaje sobie pytanie, czy nie lepiej jednak zdecydować się na opony całoroczne, zwane też wielosezonowymi.
Kiedy powinno się zakładać opony zimowe?
Na to pytanie trudno o jednoznaczną odpowiedź, ponieważ wszystko zależy od panujących warunków atmosferycznych oraz od tego, jakich można spodziewać się w najbliższym czasie. Zimówki najlepiej sprawdzają się przy niskich temperaturach i na śniegu oraz lodzie. Nie jest jednak prawdą, że gdy asfalt jest suchy, zawsze lepiej mieć opony letnie.
To dlatego, że im niższe temperatura, tym letnia guma bardziej twardnieje i traci swoje właściwości. Nie bez powodu eksperci zalecają zmianę opon na zimowe, gdy średnia temperatura spada do 7 st. C. To duże uproszczenie, ale w przypadku na przykład ciepłych jesiennych dni oraz nocnych przymrozków, trudno ocenić w jakiej części doby lepiej byłoby jeździć na zimówkach, a w jakiej na letnich.
Opony zimowe i całoroczne – czym się różnią?
Niektórzy kierowcy postanowili zerwać z podobnymi dylematami i decydują się na opony wielosezonowe, które cieszą się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Stanowią one pośrednie rozwiązanie między gumami letnimi oraz zimowymi, pod każdym właściwie aspektem.
Podatek za radio w samochodzie w 2024 roku. Poznaliśmy stawki i wysokość kar
Pierwsze kwestia to rodzaj mieszanki. Opony zimowe mają ją bardzo miękką, dzięki czemu zachowują swoje parametry przy niskich temperaturach, ale przy wysokich robią się zbyt miękkie i szybko się niszczą. Natomiast opony letnie dobre w wysokich temperaturach, zimą twardnieją i nie zapewniają właściwych parametrów.
Opony całoroczne stoją gdzieś pośrodku, więc dobrze sprawdzają się w jednych i drugich warunkach, zakładając że nie mamy wyjątkowo mroźnej zimy lub bardzo upalnego lata. Podobnie sprawa ma się z bieżnikiem. W oponie zimowej znajdują się charakterystyczne lamelki, poprawiające trakcję na śniegu. Guma wielosezonowa także je ma, ale w mniejszej ilości. Producenci coraz częściej stosują bieżnik mieszany, tak aby część opony poprawiała przyczepność zimą, a druga jej część latem.
Lepiej w Polsce wybrać opony zimowe czy całoroczne?
Chociaż opony całoroczne z roku na rok są coraz bardziej dopracowane, na powyższe pytanie nadal niełatwo odpowiedzieć. Trzeba przede wszystkim zastanowić się, ile jeździmy i w jakich warunkach. Użytkując samochód głównie w mieście, gdzie drogi są na bieżąco odśnieżane, możemy z powodzeniem przejść na opony całoroczne.
Jeśli jednak mieszkamy w mniejszej miejscowości, pokonujemy większe dystanse albo lubimy czasem skoczyć na narty, to powinniśmy pozostać jednak przy oponach zimowych.
Pamiętajmy również, że opony całoroczne gorzej sprawdzą się przy bardzo niskich temperaturach i na śniegu, podobnie jak przy bardzo wysokich temperaturach oraz w czasie deszczu. W ostatnich latach producenci opon poczynili spore postępy w ich produkcji, ale nadal trzeba być świadomym pewnych kompromisów.
Najnowsze
-
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
Zaparowane szyby to powszechny problem w warunkach jesienno-zimowych i kierowcy mają sprawdzone sposoby jak sobie z nimi radzić. Zwykle rozwiązują one problem tylko chwilowo, bo nie zwalczają jego przyczyn. -
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
-
TEST Kia EV6 77,4 kWh RWD – minimalizm się opłaca?
Zostaw komentarz: