Opony radialne – do jakich pojazdów nadają się najlepiej?
Opony radialne posiadają dość długą historię, lecz w świecie motoryzacji i tak pojawiły się nie tak dawno temu w porównaniu do innych typów ogumienia. Mimo wszystko to właśnie one całkowicie zagarnęły rynek dzięki swoim świetnym właściwościom i są one aktualnie wykorzystywane naprawdę szeroko. Nie oznacza to jednak, że będą one w stanie sprawdzić się w każdym pojeździe. Do których jednak będą najlepiej pasowały?
Opony radialne – czym się charakteryzują?
Opony radialne zostały opatentowane dopiero pod koniec lat 40. XX wieku, lecz w ciągu kilku lat zdobyły one olbrzymią popularność. Wszyscy najwięksi producenci opon na świecie bardzo szybko zaczęli wykorzystywać tę technologię, która okazała się o wiele lepsza i skuteczniejsza w przypadku samochodów osobowych i dostawczych niż poprzednie warianty ogumienia, jak na przykład opony diagonalne.
Podczas gdy zanim wprowadzono opony radialne kordy stalowe lub gumowe były układane pod mniejszym lub większym katem ostrym, krzyżując się, konstrukcja opisywanego dziś ogumienia dość mocno się różni. Kordy się nie krzyżują, a układają względem siebie promieniście pod kątem 90 stopni. Takie ustawienie pozwala uzyskać większą elastyczność i odporność na odkształcenia, lecz żeby opona nie była nadto elastyczna stosuje się także specjalne usztywnienia oraz dodatkowe warstwy opasania.
Dzięki takiej konstrukcji, opona radialna jest bardziej odporna na odkształcenia – może szybko wrócić do swojego pierwotnego kształtu – posiada mniejsze opory toczenia, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa, a także pozwala uzyskać nam lepszą przyczepność na zakrętach, jako że boki są w stanie dopasować się do profilu skrętu, a także znacznie lepsze bezpieczeństwo w deszczu dzięki redukcji efektu aquaplaningu. Z drugiej jednak strony opony radialne gorzej redukują drgania, a ich naprawa jest o wiele trudniejsza i często po prostu bardziej opłaca się kupić nowy komplet.
Do jakich aut będą pasowały opony radialne?
Charakterystyka opony radialnej sprawia, że jest ona w stanie wytrzymać nawet większe prędkości. Lepsza przyczepność to kolejny powód, dzięki któremu w samochodach osobowych, dostawczych oraz jakichkolwiek pojazdów przeznaczonych głównie na drogi używa się wyłącznie opon radialnych. W kwestiach osiągów czy bezpieczeństwa taki typ ogumienia nie ma sobie żadnych równych w świecie motoryzacji.
Inaczej sprawa ma się w przypadku bardziej specjalistycznych pojazdów, jak maszyny rolnicze czy budowlane. Gdy nie liczy się trakcja czy prędkość, a wytrzymałość opony i wybieranie większych nierówności, opony radialne przegrywają chociażby z oponami diagonalnymi.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: