Opony letnie – jakie najlepiej wybrać?
Opony letnie są jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Zanim zdecydujemy się na konkretny wybór, koniecznie musimy ustalić rozmiar ogumienia, który będzie dopasowany do naszego auta.
Dużą rolę odgrywa również klasa, do której zalicza się konkretny model – decyduje to nie tylko o bezpieczeństwie, ale także o naszym komforcie podczas jazdy. Jednak nawet kiedy zawęzimy na podstawie tych kryteriów zakres poszukiwań, na rynku znajdziemy przytłaczającą wręcz ilość rozmaitych produktów. Czym jeszcze więc powinniśmy się kierować, wybierając opony letnie i gdzie najlepiej jest szukać konkretnych modeli, aby nasz samochód pozostał bezpieczny?
Jaka klasa opon będzie najlepsza?
Każdy z popularnych, dużych koncernów produkujących opony proponuje określony wybór spośród marek „zależnych” – czyli właśnie klas, które oscylują w konkretnych przedziałach cenowych. Możemy tutaj dokonać prostego podziału na segment:
- ekonomiczny,
- średni,
- premium.
Cena nie jest jednak jedyną cechą, które charakteryzuje produkty z poszczególnych przedziałów cenowych. Najważniejsza jest w tym wypadku jakość – w każdym z wymienionych segmentów wprost proporcjonalna do proponowanej ceny. Jako ogólną zasadę można więc przyjąć, iż opony letnie z wyższej klasy zachowują się na drodze znacznie lepiej od ich tańszych odpowiedników. Wynika to z faktu, iż do produkcji opon klasy premium używana jest najnowocześniejsza technologia – czego nie można powiedzieć o produktach z segmentu ekonomicznego. Przynajmniej tak właśnie jest w większości przypadków. Swoisty kompromis pomiędzy ceną i jakością możemy znaleźć, wybierając opony klasy średniej. Nie odbiegają one w tak znacznym stopniu od segmentu premium, a przy okazji ich zakup nie obciąży zbytnio naszego portfela.
Ile opon wymieniać – dwie czy cztery?
Czasem zdarza się, że nie chcemy wymieniać całego kompletu opon. Zazwyczaj decyduje o tym chęć ograniczenia wydatków lub ocena stanu dwóch pozostałych opon jako zadowalająca. W takich przypadkach wymieniamy więc jedynie przednie lub tylne opony. Nie jest to co prawda zabronione prawnie (choć na jednej osi obydwie opony muszą zawsze pozostać takie same) – może jednak znacznie obniżyć osiągi naszego auta i poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Jeśli bowiem opony letnie na przedniej i tylnej osi pojazdu różnią się od siebie, przyczepność drastycznie spada. Słabsze jest również przełożenie energii, przez co samochód rozpędza się wolniej. Jeśli więc mamy wybór, starajmy się wymieniać cały komplet ogumienia.
Gdzie szukać opon letnich?
Najczęstszą decyzją odnośnie do tego, gdzie kupić nowe ogumienie, jest najbliższy zakład wulkanizacyjny. Mamy tam nierzadko zaznajomionego pracownika, który doradzi nam co do wyboru konkretnego produktu i przy okazji wymieni opony. Jednak w dobie popularyzacji zakupów internetowych takie rozwiązanie może przysporzyć nam dodatkowych kosztów. Zdarza się, że porównując ceny z serwisu internetowego i pobliskiej wulkanizacji, różnica osiąga nawet kilkadziesiąt procent. Jeśli chcemy zakupić opony dobrej jakości – wybranej przez nas podłóg klasy, na którą się zdecydowaliśmy – powinniśmy skorzystać z wyszukiwarki internetowej lub dedykowanego serwisu. Dla przykładu portal Ceneo.pl umożliwia zakup opon letnich online w niskiej cenie. Ponadto mamy możliwość porównania ofert co najmniej kilku sklepów. I to nie wychodząc z domu! Mamy również dostęp do zaufanych opinii i rzeczowych opisów produktów.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: