Opony całoroczne – czy mają sens i dla kogo są przeznaczone?
Co robić: wybrać komplet opon całorocznych, czy postawić na pełnoprawne opony zimowe? To pytanie zadaje sobie teraz wielu kierowców, zwłaszcza jeśli podróżują do krajów, w których przepisy ruchu drogowego obejmują obowiązek zmiany opon na zimowe.
Nie ma tu jednak jednej uniwersalnej odpowiedzi. Najpierw powinni oni odpowiedzieć sobie na pytanie: gdzie, kiedy i w jaki sposób będą wykorzystywać swój samochód? Wszystkie te elementy składają się na ogólny obraz każdego kierowcy, na podstawie którego można podjąć decyzję o zakupie właściwych opon. Należy przy tym wziąć pod uwagę, że opony całoroczne bardzo dobrze sprawdzają się w większości sytuacji, z wyjątkiem tych bardziej wymagających, w których typowo sezonowa opona jest niezbędna dla uzyskania wysokich osiągów samochodu. Niezależnie od typu opon, jeśli podróżujemy do kraju, w którym obowiązkowym jest posiadanie opon zimowych – bok opony musi mieć oznaczenie „M + S” lub 3PMSF (w zależności od lokalnych przepisów), które identyfikuje typ opony, pozwala uniknąć mandatów i gwarantuje bezpieczeństwo nawet w warunkach zimowych.
Opony zimowe są zdecydowanie rekomendowanym wyborem, jeśli zimą przejeżdża się wiele kilometrów czy to w celach biznesowych czy turystycznych. Zimowe ogumienie jest również polecane kierowcom, którzy wymagają najlepszych osiągów. Dzięki bardziej miękkiej mieszance, która zachowuje się bardzo dobrze nawet przy temperaturach spadających poniżej zera, opony zimowe gwarantują optymalne trzymanie się drogi, przyczepność i hamowanie nawet na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Wszystko to przekłada się na większe bezpieczeństwo i większy komfort.
Odpowiednio dobrany skład chemiczny mieszanek zimowych skraca drogę hamowania zarówno na mokrej (nawet o 15%), jak i na zaśnieżonej nawierzchni – nawet o 50% w porównaniu do opony letniej. Specyficzny wzór bieżnika stosowany w oponach zimowych również poprawia ich osiągi. To przede wszystkim zasługa tzw. lamelek, które zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zatrzymywały śnieg i poprawiały przyczepność dzięki efektowi tarcia zapewnianemu przez kontakt „śnieg ze śniegiem” – i to bez użycia łańcuchów śniegowych.
Głębokie rowki bieżnika umożliwiają również szybkie i skuteczne odprowadzanie wody podczas deszczu, zmniejszając ryzyko wystąpienia zjawiska aquaplaningu i zapewniając bezpieczniejszą jazdę na mokrej nawierzchni. Opony zimowe wyróżniają się oznaczeniami M + S lub też M&S i M-S (oznaczającymi błoto i śnieg). Niemal zawsze towarzyszy mu symbol 3PMSF (ang. „three peak mountain snowflake” – trzy szczyty i płatek śniegu), który przedstawia zarys góry i umieszczony w nim płatek śniegu. Są to znaki potwierdzające osiągi właściwe dla opon zimowych.
Jeżeli wykorzystujemy samochód głównie do jazdy miejskiej z dala od górskich regionów, w temperaturach od -5 ° C do + 25 ° C i pokonujemy nim mniej niż 25 tysięcy kilometrów w ciągu roku. Do spokojnego, bezproblemowego poruszania się najlepszym wyborem będą opony całoroczne. Charakteryzują się one konstrukcją i rzeźbą bieżnika, która jest na tyle wyważona, że dobrze sprawdza się zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach, zarówno na mokrym, jak i suchym asfalcie. Ich ogólne osiągi plasują się na dobrym poziomie, a mocną stroną jest właśnie wszechstronność zastosowania. Należy jednak pamiętać, że ten typ opon nigdy nie dorówna osiągom opon letnich w warunkach letnich i opon zimowych w warunkach zimowych, chociaż stanowią doskonały kompromis we wszystkich opisanych sytuacjach.
Najnowsze
-
Nowa Toyota Land Cruiser. Ewolucja ikony samochodów terenowych
• Nowa Toyota Land Cruiser to wciąż niezawodny i trwały prawdziwy samochód terenowy • Stylistyka, która nawiązuje do legendarnych poprzedników • Zupełnie nowa konstrukcja ramowa na platformie GA-F o zwiększonej sztywności, lepszych właściwościach jezdnych oraz pewniejszym prowadzeniu na drodze i w terenie • Pierwszy Land Cruiser z elektrycznym wspomaganiem kierownicy oraz systemem rozłączania przedniego stabilizatora • Udoskonalony silnik 2,8 l i nowa skrzynia automatyczna o ośmiu przełożeniach • Land Cruiser z układem mild hybrid 48V dołączy do gamy pod koniec 2025 r. -
Nowa Škoda Elroq już w polskim cenniku i konfiguratorze
-
MOTORYZACYJNE MUZEA NA TRASACH SLOW ROAD
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
-
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
Zostaw komentarz: