
Opel Corsa-e Rally: inżynierowie stworzyli specjalny dźwięk na rajdy dla tego elektryka
Opel wyposażył w pełni elektryczną Corsę‑e Rally w specjalny system dźwiękowy, który sprawia, że samochód jest słyszalny w czasie rajdu.
Widzowie i porządkowi na odcinkach specjalnych muszą być w stanie usłyszeć zbliżający się pojazd. Corsa‑e Rally z wyjątkowym systemem dźwiękowym zadebiutuje w dniach 7–8 maja w rundzie inauguracyjnej ADAC Opel e‑Rally Cup, czyli pierwszych na świecie jednomarkowych zawodów pucharowych dla elektrycznych samochodów rajdowych.
Od początku prac nad Oplem Corsą‑e Rally oczywistym było, że potrzebuje on systemu dźwiękowego. Niemiecka federacja sportów samochodowych wymaga, żeby samochody rajdowe były słyszalne ze względu na bezpieczeństwo organizatorów i widzów. Niestety podobnie jak w innych obszarach tej rewolucyjnej koncepcji rajdów samochodów elektrycznych nikt nie miał doświadczenia w projektowaniu takich systemów akustycznych.
Pierwszą kwestią był sprzęt. Musiał być mocny i solidny. Dostępne na rynku głośniki montuje się zazwyczaj wewnątrz pojazdów lub budynków, więc raczej nie są one wodoodporne. Jednak żeby elektryczny samochód rajdowy był dobrze słyszalny dla widzów, głośniki należało zamontować na zewnątrz nadwozia, gdzie są narażone na wibracje, brud i wilgoć.
Inżynierowie Opla przystąpili więc do poszukiwań wytrzymałych głośników wśród akcesoriów przeznaczonych do… jednostek pływających. Z przodu i z tyłu Corsy‑e Rally umieszczono dwa bryzgoszczelne głośniki, z których każdy zużywa do 400 watów mocy. Są one zasilane wzmacniaczem otrzymującym sygnały z własnego modułu sterującego. Jest to „czarna skrzynka” działająca pod kontrolą specjalnie napisanego oprogramowania przetwarzającego dane napływające z pojazdu.
System uwzględnia prędkość obrotową silnika, dzięki czemu może odtwarzać na przykład pisk tracących przyczepność opon. Dostrojenie ostatecznego profilu dźwiękowego zajęło kilka miesięcy. Oprogramowanie było ciągle rozwijane i obecnie jest oparte na „odgłosie biegu jałowego” w zatrzymanym samochodzie, który można dostosować do wszystkich przedziałów prędkości.
Dźwięk można regulować na dwóch poziomach mocy. W czasie przemieszczania się po drogach publicznych między odcinkami rajdu używany jest tryb cichy. Dźwięk emitowany jest z pełną mocą tylko na odcinkach specjalnych. Regulamin wymaga, aby zespół odpowiednio ustawiał natężenie dźwięku.
Najnowsze
-
Wąskie gardło na S1! Dlaczego Ministerstwo Infrastruktury rezygnuje z trzeciego pasa?
Czy ekspresówka S1 na Górnym Śląsku stanie się kolejnym wąskim gardłem polskich dróg? Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na przebudowę trasy bez dodania trzeciego pasa, mimo że prognozy wskazują na szybko rosnący ruch. Czy to decyzja, która już wkrótce sparaliżuje ruch na jednej z najważniejszych tras w regionie? Sprawdzamy, dlaczego resort nie posłuchał zaleceń ekspertów i jakie będą konsekwencje tej decyzji dla kierowców. -
Chcesz mieć nowego Seata Ibizę? Ta cena w Polsce może cię pozytywnie zaskoczyć
-
Kobiety w sporcie motorowym – za kierownicą Mazdy MX-5
-
Tysiące kierowców ignoruje zakazy. Policja ujawnia szokującą skalę problemu!
-
Ta kwota cię zszokuje: oto jak ubezpieczyciele oszczędzają na twoim wypadku samochodowym
Zostaw komentarz: