Paula Lazarek

Opel Blitz ma już 90 lat. Poznajcie historię sukcesu, który trwa do dziś

Dziewięćdziesiąt lat temu ciężarówka „Blitz” zapoczątkowała długą historię udanych pojazdów użytkowych marki Opel. Oczywiście w międzyczasie wiele się zmieniło — z samochodów użytkowych zniknęły 55‑konne sześciocylindrowe silniki benzynowe a współczesne furgony marki są napędzone bardzo wydajnymi silnikami wysokoprężnymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Historia pojazdów użytkowych pionierskiej marki motoryzacyjnej Opel sięga 1899 roku. Dostawcze furgony zaczęto budować bardzo wcześnie — były one oparte na modelu „Patentmotorwagen System Lutzmann”, czyli pierwszym automobilu produkowanym w Rüsselsheim. W 1907 roku do oferty wprowadzono pierwszą ciężarówkę z prawdziwego zdarzenia. Samochód o ładowności 750 kilogramów był dostępny z dwu- lub czterocylindrowymi silnikami. Standard obejmował przeniesienie napędu za pomocą wału oraz pneumatyczne opony.

Opel Blitz ma już 90 lat. Poznajcie historię sukcesu, który trwa do dziś

W czasie pierwszej wojny światowej na potrzeby armii opracowano normę tzw. standardowego pojazdu ciężarowego, odnoszącą się maksymalnie czterotonowych pojazdów. Solidne „standardowe ciężarówki” Opla sprzedawano do początku lat 20. ubiegłego wieku. W 1923 roku wprowadzono nową gamę pojazdów użytkowych, obejmującą mniejsze i lżejsze ciężarówki o ładowności od jednej do dwóch ton.

Kolejna generacja nowoczesnych pojazdów użytkowych była gotowa na rok modelowy 1931. Mimo trwającego wówczas kryzysu ekonomicznego inżynierowie wykonali świetną pracę i zaprezentowali „pojazdy ciężarowe do ekspresowego transportu” wyróżniające się znakomitym wzornictwem. Dział reklamy Opla otrzymał zadanie wymyślenia zwięzłego terminu promującego sprzedaż. Nazwa musiała być możliwa do wymówienia w języku niemieckim oraz w „każdym współczesnym języku”. Ponadto mogła składać się maksymalnie z pięciu liter! Specjaliści od marketingu w firmie Opel zdecydowali się na niezwykły, ale bardzo chwytliwy i skuteczny sposób: w całych Niemczech ogłoszono konkurs na nazwę dla nowego produktu. „Wygraj samochód marki Opel! Szukamy nazwy, którą chcemy rozsławić na całym świecie! Nowy samochód ciężarowy ma podbić Niemcy i zagranicę, pod nazwą, która identyfikuje go jako produkt niemieckiej marki, a także kojarzy się z najwyższą jakością” — pisał dr Wilhelm von Opel w całostronicowej reklamie prasowej.

Opel Blitz ma już 90 lat. Poznajcie historię sukcesu, który trwa do dziś

Nagrodą główną była limuzyna 4/20 KM, a za miejsca od drugiego do piątego przewidziano motocykle Opel Motoclub. Termin nadsyłania zgłoszeń upływał 6 października 1930 roku. Dyrektor sprzedaży Andersen ogłosił zwycięzcę na Konferencji Dealerów Opla zorganizowanej 24 listopada 1930 roku w „Ufa-Palast” we Frankfurcie. „Spośród około 1,5 miliona propozycji wybrano nazwę „Blitz”. Była ona już używana dla rowerów Opla od 1889 roku, a teraz miała stać się synonimem pojazdów użytkowych tej marki na następne 60 lat. Dla dr. Wilhelma von Opla była to nazwa, która „w równym stopniu symbolizuje pochodzenie, moc i osiągi nowego produktu”.

Opel Blitz ma już 90 lat. Poznajcie historię sukcesu, który trwa do dziś

Osiągi były także głównym tematem prezentacji nowego Opla Blitza: dwa podstawowe modele o ładowności od 1,5 do 2 ton, trzy rozstawy osi i dwa silniki do wyboru zaspokajały indywidualne potrzeby klientów. Obietnicę autentycznie „ekspresowego” środka transportu ciężarowego spełniono, oferując czterocylindrowy silnik o pojemności 2,6 litra, a także sześciocylindrowy silnik „Marquette” o pojemności 3,6 litra w modelu Blitz „6”. Przez następne lata linia modelowa była stale i z sukcesem dopracowywana: nowe ciężarówki Blitz cieszyły się takim powodzeniem, że pięć lat po ich debiucie firma zbudowała specjalną fabrykę pojazdów użytkowych.

Opel Blitz ma już 90 lat. Poznajcie historię sukcesu, który trwa do dziś

Symbolem nowego początku w głównych zakładach w Rüsselsheim był samochód ciężarowy. Pierwszym powojennym Oplem był właśnie Blitz. „W poniedziałek 15 lipca 1946 roku odbyła się skromna uroczystość ponownego uruchomienia seryjnej produkcji 1,5‑tonowej szybkiej ciężarówki Opel Blitz z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 2,5 litra w zakładach Adam Opel AG” — donosiła ówczesna prasa. Symbolicznego przecięcia żółtej wstęgi dokonał generał Geoffrey Keyes dowodzący 3. Armią Stanów Zjednoczonych. Ciężarówka z nadwoziem platformowym zamówiona przez biznesmena z Wiesbaden kosztowała 6600 marek. W porównaniu z poprzednią wersją dopuszczalna masa całkowita pojazdu wzrosła o 200 kilogramów do 3400 kilogramów, a ładowność zwiększono do 1725 kilogramów. Pod charakterystyczną maską pracował 55‑konny sześciocylindrowy silnik OHV znany z Kapitäna. Do końca 1946 roku wyprodukowano 839 szybkich ciężarówek Blitz, a do zakończenia produkcji modelu w grudniu 1951 roku powstało łącznie 37 117 tych samochodów.

Opel Blitz ma już 90 lat. Poznajcie historię sukcesu, który trwa do dziś

Generacja Blitza na swingujące lata 60. była wyposażona w nowy sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,6 litra. Samochód miał też krótszą i mocniej pochyloną do przodu maskę. Fani marki opisywali stylistkę nowego furgonu jako subtelnie elegancką i szczególnie efektywną. Fabryka w Rüsselsheim pracowała na pełnych obrotach, a kabinę i strukturę przedziału ładunkowego dostarczała zewnętrzna firma karoseryjna Voll.

Opel Blitz ma już 90 lat. Poznajcie historię sukcesu, który trwa do dziś

W latach 70. Opel skoncentrował się na samochodach osobowych i przeniósł produkcję pojazdów użytkowych do fabryki w Luton w Anglii. Bedford Blitz napędzany oszczędnymi dieslami Opla i żwawymi silnikami benzynowymi Vauxhalla był przekonującą koncepcją: silnik przed kierowcą, koła napędzane pod częścią ładunkową, przednie zawieszenie z kolumnami McPhersona i charakterystyka prowadzenia zbliżona do samochodu osobowego. Samochód był powszechnie chwalony za samonośne nadwozie, płaską powierzchnię przestrzeni ładunkowej, duże drzwi i kompaktowy zestaw wskaźników. Opel Bedford Blitz był też szczególnie popularny jako podstawa dla kamperów, z udziałem w rynku przekraczającym 20 procent.

Opel Blitz ma już 90 lat. Poznajcie historię sukcesu, który trwa do dziś

Po 10‑letniej przerwie w 1997 roku Opel powrócił do segmentu furgonów z modelem Arena. Dzisiaj tradycję Opla Blitza kontynuują Combo Cargo, Vivaro i Movano, dostępne w licznych odmianach oraz wyposażone w pionierskie technologie oświetlenia, opcje łączności i zaawansowane systemy wspomagające kierowcę. Niedawno firma Opel poszerzyła swoją ofertę szczególnie oszczędnych lekkich pojazdów użytkowych o elektrycznego Vivaro‑e. Wraz z Combo‑e i elektryczną wersją Movano od przyszłego roku już cała gama dostawczych Opli będzie zelektryfikowana. Do 2024 roku wszystkie modele samochodów marki Opel będą miały wersję elektryczną.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

A Opel Blitz z czasów 2 wojny światowej – pociągowy koń armii niemieckiej. Niedopracowany artykuł.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze