43
1
1
Od momentu swojego debiutu Opel Astra był znany jako jedna z tańszych propozycji w segmencie. Czego możemy spodziewać się po najnowszej odmianie flagowego modelu niemieckiego producenta? Czy w świecie SUV-ów i crossoverów kompaktowy samochód ma szansę podbić serca kierowców?
Szósta generacja modelu Opel Astra to kontynuator tradycji zapoczątkowanej 85 lat temu. W 1936 roku Opel był pierwszym niemieckim producentem, który zaoferował przystępny cenowo, rodzinny samochód kompaktowy – był nim Kadett. Z każdą nową generacją pojawiały się kolejne innowacje, takie jak chłodzony wodą, czterocylindrowy silnik Kadetta A (1962), aerodynamiczne nadwozie Kadetta E (1984) czy adaptacyjne oświetlenie przednie (AFL) Astry H (2004).
Jaka jest najnowsza generacja Astry? Czy synergia w ramach grupy Stellantis, która powstała w efekcie połączenia koncernów PSA i FCA, oznaczająca ni mniej ni więcej wykorzystanie wspólnych podzespołów w wielu projektach, wpłynęła korzystnie na samochód? Sprawdziłyśmy!
Nowa Astra ma odmieniony, nowoczesny wygląd, który charakteryzuje już inne modele marki, jak Mokka czy Crossland. Koniec z obłymi, niewyraźnymi kształtami. Motyw Opel Vizor jest zgodny ze wzornictwem Opel Compass, w którym osie pionowe i poziome – ostre załamanie maski silnika i światła do jazdy dziennej z motywem w kształcie skrzydła – łączą się pośrodku z emblematem „Opel Blitz”. Rozciągający się na całym przodzie pojazdu motyw Vizor powoduje, że nowa Astra sprawia wrażenie jeszcze szerszego pojazdu. Z tyłu pojawiły się nachodzące na klapę bagażnika klosze lamp o bardzo geometrycznych kształtach. Samochód zdecydowanie przyciąga wzrok.
Nowy Opel Astra oparty jest na przystosowanej do różnych napędów platformie EMP2 trzeciej generacji (dokładnie z tej samej platformy korzystają Peugeot 308 oraz Citroen C4). Samochód ma 4374 mm długości i 1860 mm szerokości. Nowa Astra jest o zaledwie 4 mm dłuższa od poprzedniego modelu, mimo znacznego wzrostu rozstawu osi do 2675 mm (+13 mm). Bagażnik Astry Vi generacji z regulowaną podłogą nadal zapewnia pojemność ładunkową 422 litrów.
We wnętrzu samochodu uwagę zwracają spore ekrany, zgrabnie wmontowane w deskę rozdzielczą. Nawet tańsza wersja Pure Panel prezentuje się ładnie, mimo że w niej ekrany nie zostały schowane za wspólną taflą szkła, ani otoczone magnezową ramką. Wirtualny kokpit na dobre zastąpił w tym modelu analogowe zegary. Interfejs graficzny i szybkość pracy multimediów Opla są zaskakująco wysokiej jakość i działają bez zarzutu.
Do korzystania z najważniejszych funkcji wciąż służą klasyczne przyciski. Jest ich sporo, wyglądają ładnie i są czytelnie opisane. Doskonale, że Opel nie zdecydował się na całkowitą „ekranozę”, bo nic nie zastąpi fizycznych przełączników w czasie jazdy. Do dyspozycji jest także głosowy asystent wywoływany komendą „Hej Opel”.
Minusy? Tu i ówdzie we wnętrzu mamy do czynienia z elementami z połyskującego plastiku, który z pewnością szybko się porysuje i czasami spasowanie nie jest najlepsze, choć na obronę jest fakt, że testowałyśmy egzemplarz przedprodukcyjny.
Opel będzie oferować nową Astrę z napędem hybrydowym typu plug-in o dwóch poziomach mocy do wyboru – 180 KM lub 225 KM. Ponadto dostępne są warianty z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym (zakres mocy od 110 KM do 130 KM) oraz sześciobiegową przekładnią manualną lub ośmiobiegową przekładnią automatyczną.
W pełni elektryczny Opel Astra-e pojawi się na rynku w 2023 roku. Póki co nie wiadomo jednak, jakim zasięgiem elektryczna Astra będzie mogła się pochwalić.
Na krętych drogach portugalskiego wybrzeża miałyśmy okazję przetestować nowego Opla Astrę z napędem hybrydowym typu plug-in o mocy 180 KM. Samochód w tym wydaniu jest całkiem zrywny i dynamiczny. Na papierze przyspieszenie nie imponuje, ale w rzeczywistości jest naprawdę wystarczające. Auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w 7,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 225 km/h.
Hybrydową Astrą w trybie elektrycznym można przejechać do 60 kilometrów, z maksymalną prędkością wynoszącą 135 km/h. Zużycie paliwa w trybie hybrydowym oscyluje koło wartości 1,2 litra na dystansie 100 kilometrów. Po utraci energii z akumulatorów, hybrydowa Astra jest tak samo żwawa, ale zużycie benzyny zaczyna zauważalnie rosnąć.
Nowym Oplem Astrą jeździ się wyjątkowo przyjemnie. Auto zakręty pokonuje pewnie i zwinnie, nie przechyla się na zakrętach i nawet szybsze pokonywanie ciasnych łuków nie wyprowadzało Astry z równowagi. Na szczególną pochwałę zasługuje precyzyjny i świetnie wyważony układ kierowniczy.
Wyciszenie od hałasów i szumów powietrza jest bardzo dobre, choć podczas jazdy z wyższymi prędkościami dokucza mocno hałas dobywający się z okolic nadkoli.
Ceny Opla Astry szóstej generacji zaczynają się od 82 900 złotych. Za tę kwotę dostaniemy silnik benzynowy o pojemności 1,2 l i 110 KM mocy, skonfigurowany z 6-biegową manualną skrzynią. W standardzie dostępny jest pakiet bezpieczeństwa, na który składa się układ rozpoznawania znaków i dostosowania do nich prędkości, system ostrzegania przed kolizją i system automatycznego hamowania przy niskich prędkościach, układ utrzymania pasa ruchu i wykrywanie zmęczenia kierowcy.
Opel Astra jest dostępny także w testowanej przez nas wersji Ultimate – wyłącznie z układem hybrydowym. Jej cena zaczyna się od 173 900 złotych.
Pierwsze jazdy nowym Oplem Astrą pozytywnie nas zaskoczyły. To samochód praktyczny, którym jeździ się bardzo wygodnie. Auto wyróżnia się nowoczesną, prostą stylistyką, a jakość materiałów, działanie systemu, napędu, zawieszenia, komfort jazdy są bez zarzutu. Opel Astra zawsze był popularny i wydaje się, że taki pozostanie.
Moc maksymalna | Silnik spalinowy: 150 KM Silnik elektryczny: 110 KM Łącznie: 180 KM |
Maksymalny moment obrotowy | Silnik spalinowy: 250 Nm Silnik elektryczny: 320 Nm Łącznie: 360 Nm |
Prędkość maksymalna | 225 km/h (135 km/h w trybie elektrycznym) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 sekundy |
Napęd | Na przód |
Skrzynia biegów | 8-biegowa skrzynia automatyczna |
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskichMotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskichMotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskichMotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Najnowsze
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskichMotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Komentarze:
Wiesław Kowalski - 21 marca 2022
Mam tylko jedno zastrzeżenie, czemu przyśpieszenie na poziomie 7,6 sekundy do setki w aucie kompaktowym jest uznawane za nieimponujące ? Zwykłe auto z takim startem, da sobie radę chyba z 99% aut na drodze; ) kurczę nawet limuzyny seg. D , często nie oferują takich wrażeń 😀
Poza tym fajnie, często czytam wasze artykuły , pozdrawiam