Czy dozwolone jest omijanie autobusu stojącego na przystanku? Przepisy są jednoznaczne
To jeden z tych dylematów, przed którymi staje wielu kierowców - jak poradzić sobie z zawalidrogą. W tym przypadku zawalidrogą jest autobus, który blokuje pas ruchu, stojąc na przystanku. Czy można go ominąć w takiej sytuacji?
Spis treści
- Czy można ominąć autobus stojący na przystanku?
- Kiedy omijanie autobusu stojącego na przystanku jest niezalecane?
- Kiedy autobus wyjeżdżający z zatoki przystankowej ma pierwszeństwo?
Logika nakazuje, aby przystanki autobusowe miały własne zatoki, w których autobus może się zatrzymać na dowolnie długi czas, nie blokując przy tym ruchu pojazdów. Niestety nie brakuje miejsc, w których z tych czy innych powodów, nie ma takiej zatoki. Jak w takiej sytuacji mogą zachować się kierowcy?
Czy można ominąć autobus stojący na przystanku?
Kodeks drogowy nie zakazuje omijania autobusu, który zatrzymał się na przystanku, aby pasażerowie mogli do niego wsiąść i z niego wysiąść. Tym samym ominięcie autobusu w takiej sytuacji jest możliwe, ale wcześniej należy sprawdzić, czy nie zabraniają nam tego na przykład znaki.
Takim znakiem jest oczywiście linia ciągła. Nie możemy jej przekraczać, więc jeśli została wymalowana, musimy zaczekać, aż autobus pojedzie dalej. Chyba że pas jest na tyle szeroki, że ominiemy autobus, bez najeżdżania na linię. Brak linii lub linia przerywana pozwalają na ominięcie autobusu.
Często zdarza się też, że tuż przy przystanku, wyznaczone jest przejście dla pieszych. W jego pobliżu również nie możemy ominąć autobusu.
Uważaj na znak D-13 – to podpucha, na którą łapie się wielu kierowców
Kiedy omijanie autobusu stojącego na przystanku jest niezalecane?
Nawet jeśli wszystkie warunki zostały spełnione i możemy zgodnie z przepisami ominąć stojący na przystanku autobus, nie zawsze warto to robić. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy zaraz za przystankiem jest łuk drogi i nie wiemy, czy nagle nie wyjedzie zza niego inny pojazd.
Omijanie autobusu stojącego na przystanku niesie za sobą też inne zagrożenie w postaci pasażerów, którzy mogą zza niego wyjść. Przepisy zabraniają wchodzenia na jezdnię zza przeszkody, ale w przypadku potrącenia wina pieszego nie musi zostać uznana za oczywistą, zaś kierowcę może czekać bardzo szczegółowe dochodzenie w poszukiwaniu najdrobniejszego błędu z jego strony.
Kiedy autobus wyjeżdżający z zatoki przystankowej ma pierwszeństwo?
Przy okazji warto też przypomnieć zasady pierwszeństwa, kiedy autobus rusza z zatoki przystankowej. Zgodnie z Kodeksem drogowym art. 18, ust. 1:
Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Oznacza to, że kierowca osobówki musi wpuścić przed siebie autobus, ale kierowca autobusu nie ma pierwszeństwa ruszając z przystanku. Nie może więc wrzucić kierunkowskazu i ruszyć. Musi najpierw upewnić się, że droga jest pusta, albo że znajdujące się na niej pojazdy, umożliwiają mu opuszczenie zatoczki.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: