Który olej silnikowy wybrać – syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny?
Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych. Dlatego też na jego zakupie nie powinno się oszczędzać. A jaki olej jest najlepszy?
Na rynku można wyróżnić olej syntetyczny, półsyntetyczny oraz mineralny. Każdy z nich ma inne właściwości oraz cenę, ale mają ten sam cel – służą zmniejszeniu tarcia oraz zapobiegają przegrzewaniu się elementów ruchomych w jednostce napędowej. Dlatego wybór odpowiedniego oleju silnikowego jest bardzo ważny, ponieważ w przeciwnym razie może dojść do m.in. szybszego zużycia elementów, więc jaki olej silnikowy wybrać?
Przeczytaj także: Jak sprawnie i szybko wymienić olej w samochodzie? Praktyczny poradnik dla każdego kierowcy
Co to jest olej syntetyczny?
Olej syntetyczny uważany jest za najlepszy olej silnikowy na rynku, a co za tym idzie jest również najdroższy. Powstaje poprzez syntezę środków chemicznych oraz dodatków, które utrzymują czystość oraz neutralizują kwasy w silniku. W dodatku jest najbardziej płynny, dzięki czemu gwarantuje najlepsze smarowanie. Zawarte w nim antyoksydanty sprawiają, że olej nie traci tak szybko swoich właściwości, a środki dyspersyjne pozbywają się sadzy. Korzystając z tego produktu nie musimy się też martwić o rozruch silnika zimą, ponieważ przy niskich temperaturach nie gęstnieje. Ale również spisują się przy wysokich temperaturach, dlatego ten rodzaj oleju zaleca się zwłaszcza nowym pojazdom oraz pojazdom z małymi silnikami, które często są nadwyrężane.
Co to jest olej półsyntetyczny?
Oleje półsyntetyczne zawierają mineralne i syntetyczne bazy olejowe. Jest to najlepszy rodzaj jeśli zależy nam na jakości oraz stosunkowo niskiej cenie. Zazwyczaj półsyntetyki zawierają zbliżone właściwości do tych, które są w olejach syntetycznych. Zaleca się je do używanych samochodów, które były intensywnie eksploatowane w przeszłości. Po półsyntetyk warto sięgnąć również w sytuacji jeśli nie wiemy jaki olej był wlewany przez poprzedniego właściciela.
Co to jest olej mineralny?
Jego baza powstaje podczas rafinacji ropy naftowej i m.in. dlatego jest uważany za najgorszy rodzaj olejów silnikowych. Ich zła opinia wynika również z tego, że mają najgorszą odporność na wysoką temperaturę oraz źle oddziałują pod wpływem mrozu. Mineralny olej silnikowy stosuje się zazwyczaj w samochodach dostawczych oraz ciężarowych, ale ze względu na niską cenę decydują się na niego też właściciele bardzo wyeksploatowanych silników. Używa się go również przy silnikach, które mają wycieki, ponieważ częste dolewki oleju nie doprowadzą właściciela do bankructwa oraz jest najgęstszym olejem przez co może niwelować wycieki.
Jaki olej silnikowy wybrać?
Dobór oleju do silnika zależy od wielu czynników. Dlatego podczas wyboru oleju silnikowego należy najpierw przeanalizować zalecenia producenta. Następnie w zależności od naszego budżetu, pojemności silnika, poziomu jego wyeksploatowania i wieku zdecydować się na syntetyk, półsyntetyk lub olej mineralny. W przypadku nowych pojazdów najlepiej zdecydować się na zakup oleju syntetycznego, ewentualnie jeśli chcemy zaoszczędzić to możemy zdecydować się na półsyntetyk. Syntetyk jest odpowiedni również dla samochodów z małymi silnikami, ze względu, że te silniki są bardzo nadwyrężane, a tego typu olej dobrze znosi wysokie temperatury.
Półsyntetyki są odpowiedni dla aut używanych, które były intensywnie eksploatowane. W dodatku są idealne jeśli zależy nam na jakości, ale również względnie niskiej cenie. Na zakup oleju półsyntetycznego warto zdecydować się również, kiedy kupiliśmy używany samochód i nie wiemy jaki olej dolewał poprzedni właściciel.
Z kolei olej mineralny nadaje się do dostawczaków i ciężarówek. Ze względu, że jest najgęstszym olejem można się na niego zdecydować, kiedy występują wycieki, a aktualnie nie mamy pieniędzy na wykonanie naprawy. W ten sposób nie wydamy dużo na dolewki i szybciej uzbieramy na wizytę u mechanika i naprawienie usterki.
Przeczytaj także: Słyszysz stuki pod maską? Uważaj, LSPI to zabójca silników samochodowych
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: