Okulary przeciwsłoneczne w samochodzie – dlaczego warto je mieć nie tylko w lecie?
W krótkie jesienne dni wiele osób podróżuje w porze wschodu lub zachodu słońca. W takich warunkach, zwłaszcza na drogach przebiegających w kierunku wschód-zachód, łatwo o oślepienie kierowcy promieniami słonecznymi. Może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, dlatego ważne jest m.in. posiadanie dobrych okularów przeciwsłonecznych i dbanie o czystość szyb w samochodzie.
O tej porze roku w Polsce słońce wschodzi ok. godziny 7.00 i zachodzi jeszcze przed 16.00. Oznacza to, że wiele osób prowadzi auto w czasie, gdy słońce znajduje się bardzo nisko nad horyzontem. Wzrasta wtedy ryzyko oślepienia kierowcy, a już utrata widoczności na kilka sekund może skończyć się wypadkiem. Wielu kierowców wozi w samochodzie okulary przeciwsłoneczne tylko latem. To błąd, bo jesienią i zimą ryzyko oślepienia w niektórych sytuacjach jest nawet wyższe.
Warto zaopatrzyć się w szkła polaryzacyjne dobrej jakości. Ochronią nas przed chwilowym oślepieniem, a także przed zmęczeniem wzroku, co także ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Należy dbać także o czystość szyb – zabrudzenia czy smugi mogą rozpraszać światło i zwiększać blask, co potęguje ryzyko oślepienia. Nie powinniśmy również trzymać żadnych przedmiotów na desce rozdzielczej, ponieważ niektóre z nich mogą odbijać promienie słoneczne. Oślepieniu przez słońce nie zawsze da się jednak zapobiec.
Nawet gdy słońce oślepi nas tylko na kilka sekund, to przy prędkości 50 km/h zdążymy w tym czasie pokonać kilkadziesiąt metrów. W takiej sytuacji powinniśmy zwolnić, ale jednocześnie powstrzymać się od nagłego hamowania oraz chaotycznych i gwałtownych działań – mówi Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. – Zdarza się również, że mamy nisko położone słońce za sobą i wtedy pamiętajmy, że może ono oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka. W tym czasie lepiej unikać wyprzedzania, jeśli wiąże się to z wyjechaniem na przeciwny pas ruchu – dodaje.
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: