Ewa Kania

O tych ograniczeniach prędkości wie mało który kierowca. Obowiązują w jednej sytuacji

Wiedza na temat tego, jakie ograniczenia prędkości obowiązują na różnych rodzajach dróg, jest wiedzą podstawową. Mimo to dla części kierowców pułapki czają się już w standardowych ograniczeniach prędkości, a mało kto wie, że są od nich wyjątki.

Spis treści

Jakie są ograniczenia prędkości w Polsce?

Pytanie wydaje się banalne, ale czy naprawdę takie jest? Może zróbcie sami sobie test i odpowiedzcie na pytanie, ile wynosi dopuszczalna prędkość w Polsce w terenie zabudowanym, niezabudowanym, na drodze ekspresowej oraz na autostradzie. Odpowiedzi gotowe? To teraz sprawdźmy je z przepisami.

Ograniczenia prędkości w Polsce wyglądają następująco:

  • teren zabudowany – 50 km/h
  • teren niezbudowany – 90 km/h
  • teren niezabudowany, droga dwujezdniowa – 100 km/h
  • droga ekspresowa jednojezdniowa – 100 km/h
  • droga ekspresowa dwujezdniowa – 120 km/h
  • autostrada – 140 km/h

Na pewno wszystkie odpowiedzi mieliście poprawne? Kierowcy często zapominają, że na drogach dwupasmowych poza terenem zabudowanym można jechać o 10 km/h. To akurat nie problem, ale gorzej gdy ktoś nie wie, że na drodze ekspresowej jednopasmowej można jechać tylko 100 km/h. Nie do wszystkich dotarło też, że w terenie zabudowanym 50 km/h obowiązuje teraz przez całą dobę i w nocy limit nie rośnie do 60 km/h.

Jak szybko można jechać z przyczepą?

Jeszcze większym problemem jest odpowiedź na pytanie o ograniczenia prędkości podczas ciągnięcia przyczepy. Nie każdy wie, że wtedy trzeba zwolnić, a jeszcze mniej osób poprawie odpowiada, ile dokładnie można jechać na poszczególnych rodzajach dróg.

Czy trzeba płacić e-TOLL ciągnąc przyczepę autem osobowym?

  • teren zabudowany – 50 km/h
  • teren niezbudowany – 70 km/h
  • drogi dwujezdniowe, ekspresowe i autostrady – 80 km/h

Kierowcy decydujący się na dalsze wyjazdy muszą więc pamiętać, że obowiązują ich znacznie bardziej restrykcyjne limity prędkości. W polskich realiach może to być niestety problematyczne, ponieważ kierowcy ciężarówek rzadko kiedy respektują ograniczenie do 80 km/h na drogach szybkiego ruchu, które ich też obowiązuje. Przepisy są jednak jakie są.

Ile wynoszą mandaty za prędkość w 2023 roku?

Kierowcy samochodów z przyczepami powinni szczególnie uważać, ponieważ nieznajomość dotyczących ich limitów prędkości może bardzo zaboleć. Przykładowo jazda 120 km/h po drodze ekspresowej w ich przypadku oznacza 800 zł mandatu i 9 punktów karnych, zaś poruszanie się 140 km/h autostradą „kosztuje” 1500 zł i 13 punktów karnych.

Policja kupuje nowe auta za ponad 18 mln złotych. Wśród nich bardzo szybkie Skody

Mandaty za prędkość w Polsce wynoszą:

  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 pkt. karny
  • 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt. karne
  • 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 pkt. karne
  • 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 pkt. karnych
  • 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 pkt. karnych
  • 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 pkt. karnych
  • 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 pkt. karnych
  • 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 pkt. karnych
  • 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 pkt. karnych
  • ponad 70 km/h – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 pkt. karnych

Jaką przyczepę można ciągnąć na prawo jazdy kategorii B?

Problem z wiedzą na temat ograniczeń prędkości podczas jazdy z przyczepą wynika między innymi z tego, że niektóre przyczepy można ciągnąć mając prawo jazdy kategorii B. Większość kierowców korzysta z tej możliwości sporadycznie, więc raczej nie pamięta o zasadach, które kiedyś przedstawiano im na kursie prawa jazdy.

Mając kategorię B możemy ciągnąć:

  • przyczepę lekką (o DMC 750 kg)
  • przyczepę inną niż lekka, jeśli DMC zestawu nie przekracza 3,5 t

Jak rozumieć te zasady? Po pierwsze kierowca mając prawo jazdy kategorii B, może ciągnąć przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg. Taką przyczepkę może połączyć z dowolnym pojazdem, który można prowadzić mając kategorię B. W sumie więc DMC takiego zestawu to nawet 4,25 t (3500 kg + 750 kg). Alternatywnie dopuszczalne jest ciągnięcie cięższej przyczepy, ale wtedy dopuszczalna masa całkowita zestawu, nie może przekraczać 3,5 t.

Czy trzeba płacić e-TOLL ciągnąc przyczepę autem osobowym?

Przy okazji przypomnijmy jeszcze o systemie opłat e-TOLL, który zastąpił viaTOLL. Obowiązuje on kierowców pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony i obowiązuje również na wybranych odcinkach dróg ekspresowych oraz krajowych. Dlaczego warto o tym wiedzieć?

Jeżeli dopuszczalna masa całkowita waszego samochodu oraz ciągniętej przyczepy przekracza 3,5 tony, to również musicie płacić za przejazdy drogami objętymi opłatami. Kara za brak opłaty wynosi od 250 do 1500 zł.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze