UE wprowadzi ograniczenie prędkości do 30 km/h? Są też inne pomysły, żeby spowolnić kierowców
Czy Unia Europejska narzuci nam niedługo nowe, bardzo restrykcyjne ograniczenia prędkości? Nie można tego wykluczyć. Na ten temat wypowiedziała się niedawno Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu, ale nie tylko o bezpieczeństwo na drogach tutaj chodzi.
Ograniczenie prędkości do 30 km/h w całej Unii Europejskiej?
Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu opublikowała niedawno swoje nowe zalecenia, co do prędkości, jakie powinny obowiązywać na drogach Unii Europejskiej. Zgodnie z nimi powinniśmy jeździć:
- 30 km/h w terenie zabudowanym
- 80 km/h poza terenem zabudowanym
- 120 km/h na autostradach
Zdaniem rady takie ograniczenia prędkości pozytywnie wpłyną na bezpieczeństwo na drogach. Ponadto pozwoli oszczędzić na paliwie, a w konsekwencji… nie tym razem nie chodzi o ratowanie planety, ale o ograniczenie zapotrzebowanie na rosyjską ropę. Nie wiemy czy członkowie ETSC sprawdzili, ile spala samochód jadący cały czas 26 km/h na drugim biegu (30 km/h to wszak prędkość maksymalna), ani czy zainteresowali się jak taka eksploatacja wpłynie na jego trwałość.
Dodajmy jednak, że Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu już publikowała podobne zalecenia w tym roku, ale wtedy proponowano ograniczyć prędkość na autostradach do 100 km/h.
Jakie są szanse na wprowadzenie nowych ograniczeń prędkości?
Trudno na takie pytanie jednoznacznie odpowiedzieć. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu jedynie zaleca pewne działania, ale nie są one w żaden sposób zobowiązujące. Nie ma jednak gwarancji, że pomysł nie zostanie podchwycony. Szczególnie, że na przykład w Hiszpanii ograniczenie do 30 km/h w terenie zabudowanym (na drogach jednojezdniowych) obowiązuje już od maja 2021 roku.
Rada zainteresowała się też już tym, które państwa byłyby gotowe wprowadzić w życie nowe ograniczenia prędkości. Najbliżej ich realizacji są obecnie:
- Dania
- Hiszpania
- Holandia
- Szwecja
Z kolei kraje, które byłyby skłonne iść tą drogą to:
- Bułgaria
- Estonia
- Grecja
- Łotwa
- Słowenia
Czy można podczas wyprzedzania przekroczyć na chwilę dopuszczalną prędkość?
Czy Polska wprowadzi ograniczenie prędkości do 30 km/h?
Zdecydowanie przeciwko zaleceniom ETSC są Niemcy. Popierają inicjatywę wprowadzania dodatkowych ograniczeń prędkości, ale tylko w miejscach niebezpiecznych, gdzie jest to uzasadnione, a nie odgórnie na przykład na obszarach całych miast. Niezmiennie wskazują również, że chociaż na ich autostradach często nie ma ograniczeń prędkości, są one wyjątkowo bezpieczne.
Większość krajów natomiast w ogóle nie odpowiedziała na pytania o chęć wprowadzenia nowych ograniczeń prędkości. Była wśród nich Polska, a oprócz niej milczy też:
- Austria
- Belgia
- Chorwacja
- Cypr
- Czechy
- Finlandia
- Francja
- Węgry
- Irlandia
- Włochy
- Litwa
- Malta
- Portugalia
- Rumunia
- Słowacja
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Komentarze:
Kierowca Opla - 7 stycznia 2024
Ograniczenie prędkości do 50 w niektórych „obszarach zabudowanych” (wsie na drogach krajowych) są absurdalne a 30 to już patologia. W Warszawie te 50 to już czasem mocno za niskie ograniczenie ale jeszcze ma jakiś sens – na wsiach nie.
Poza obszarem zabudowanym mogliby wprowadzić 70km/h na obszarach leśnych żeby nie pospieszali bo łosie wyskakują i sarny a tak to to 90km/h ma sens 😀