
Odświeżone Audi SQ7 i SQ8 z silnikiem benzynowym V8 TFSI
Audi właśnie zaprezentowało modele SQ7 i SQ8 wyposażone w nowe silniki TFSI. W ten sposób marka reaguje na światowy trend montowania sportowych benzynowych silników wysokiej mocy w segmencie SUV-ów. Duże modele S będą pojawiać się na europejskich rynkach sukcesywnie, począwszy od jesieni 2020 roku.
507 KM mocy i 770 Nm momentu obrotowego dostępnego stale w zakresie od 2000 do 4000 obrotów na minutę – silnik 4.0 TFSI doskonale pasuje do modeli Audi SQ7 i Audi SQ8. Benzynowa jednostka V8 biturbo rozpędza oba auta od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy, a przyspieszenie z prędkości 80 km/h do 120 km/h trwa 3,8 sekundy. Przy 250 km/h elektronika blokuje możliwość dalszego przyspieszania.
W zależności od opcji wyposażenia, model SQ7 TFSI zużywa od 12,1 do 12 l benzyny na 100 km. Silnik 4.0 TFSI o pojemności skokowej 3996 cm3 to jednostka bardzo nowoczesna. Wnętrza cylindrów w lekkim aluminiowym bloku silnika posiadają żelazną powłokę nanoszoną metodą natrysku plazmą. Zmniejsza ona tarcie, a wraz z nim zarówno spalanie paliwa, jak i zużycie silnika. Przy umiarkowanym stylu jazdy uaktywnia się specjalna technika wydajności: System cylindrów odłączanych na żądanie – cylinder on demand (COD) tymczasowo odłącza cztery cylindry, wyłączając wtrysk i zapłon oraz zamykając zawory ssące i wydechowe.
Ponadto dwie turbosprężarki typu twinscroll, z których każda generując do 1,5 bara (względnego) ciśnienia ładowania zaopatruje jeden rząd cylindrów, umożliwiają wymianę gazów prawie bez strat. Efektem tego jest harmonijne rozwijanie mocy i spontaniczne reakcje pojazdu. W głowicy silnika strona ssąca znajduje się na zewnątrz, a strona wydechowa – wewnątrz. Turbosprężarki wraz z chłodnicą międzystopniową – intercoolerem, umiejscowiono pomiędzy rzędami cylindrów ułożonymi na kształt litery V pod kątem 90 stopni.
W opcjonalnym pakiecie zaawansowanego zawieszenia, klienci dodatkowo otrzymują sportowy mechanizm różnicowy. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, przy pomocy dwóch sprzęgieł płytkowych przenosi on momenty między tylnymi kołami. Większą część z nich otrzymuje koło z lepszą przyczepnością toczące się po zewnętrznej stronie zakrętu. To tzw. torque vectoring, czyli przenoszenie momentu między kołami tylnej osi zależnie od potrzeb, jeszcze bardziej zwiększa zwrotność i wpływa na stabilność pojazdu.
Ponadto w pakiecie zaawansowanego zawieszenia dostępny jest system elektromechanicznej aktywnej stabilizacji przechyłu pojazdu (eAWS). System składa się z dwóch połówek stabilizatorów przypadających na każdą oś. Pomiędzy nimi zarówno przy przedniej, jak i tylnej osi pracuje jeden silnik elektryczny. Elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu pojazdu może obracać połowy stabilizatorów w przeciwnych kierunkach i w ten sposób generować moment obrotowy przeciwdziałający momentowi całej karoserii – i to niezależnie dla każdego koła.
Standardowo Audi SQ7 TFSI zjeżdża z taśmy produkcyjnej na 20-calowych felgach z oponami w rozmiarze 285/45, a Audi SQ8 TFSI jeździ na kołach 21-calowych z oponami w takim samym rozmiarze jak model SQ7. Alternatywnie Audi i Audi Sport dostarczają felgi o średnicy 21 i 22 cale, a dla dużego SUV-a coupé dostępne są nawet felgi 23-calowe z oponami w rozmiarze 295/35.
Z przodu prezentują się nam podwójne żebra w osłonie chłodnicy Singleframe i wyraźnie trójwymiarowy blade w zderzaku. Powiększone boczne wloty powietrza wypełnia kratownica o strukturze plastra miodu. Patrząc na auto z boku, w oko rzucają się obudowy bocznych lusterek w kolorze aluminium, a z tyłu ozdobne akcenty stanowią mocno zarysowana osłona podwozia, kratownica o strukturze plastra miodu i cztery charakterystyczne końcówki rur układu wydechowego.
Sportowe fotele są obite skórą i tkaniną Alcantara w kolorze czarnym lub szarym Rotor. Ich oparcia zdobią wytłaczane emblematy S, a obrazu całości dopełniają kontrastujące kolorystycznie szwy i dekoracyjne panele z matowego szczotkowanego aluminium, w opcji – z karbonu lub z szarego dębowego forniru o wysokim połysku.
Za koncepcją obsługi i infotainmentu kryje się nowa jednostka główna wysokiej mocy – Modułowy System Infotainmentu trzeciej generacji (MIB 3). Współpracuje on z tzw. Communication Box’em wykonującym wszystkie zadania w zakresie connectivity i posiadającym internetowy hotspot. System obsługi MMI touch response posiada dwa duże wyświetlacze dotykowe umiejscowione pośrodku deski rozdzielczej. Mają one przekątną 10,1 lub 8,6 cala.
W przypadku korzystania z samochodu przez kilku kierowców, aż do sześciu użytkowników może zapisać w osobnych profilach swoje indywidualne ustawienia – począwszy od często wybieranych celów, aż po preferowane oświetlenie. Dane te są przechowywane w chmurze, na koncie klienta myAudi.
Systemy bezpieczeństwa, takie jak system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front, są elementami wyposażenie standardowego, a niektóre inne są dostępne albo pojedynczo, albo w pakietach „Miasto” i „Podróż”.
Nowością w obu modelach S jest asystent parkowania plus. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku wprowadza on samoczynnie pojazd na miejsce parkingowe ustawione równolegle lub prostopadle do kierunku jazdy oraz z niego wyprowadza, przejmując kierowanie, dodawanie gazu, hamownie i obsługę skrzyni tiptronic. Kierowca siedzi w pojeździe i jest odpowiedzialny za ten manewr.
Kolejną nowością, w którą z wejściem na rynek wyposażane są modele S, jest asystent manewrów. Przy prędkościach poniżej 10 km/h, podczas jazdy zarówno do przodu, jak i do tyłu, poprzez ingerencje w hamowanie może on uniknąć kolizji podczas manewrowania. System ten rozpoznaje znajdujące się wokół pojazdu obiekty większe niż ok. 20 cm, np. zaparkowane pojazdy, czy słupy w garażu podziemnym. W tym celu wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe i opcjonalne kamery otoczenia. Gdy będzie wymagać tego sytuacja, zahamuje pojazd, aż do pełnego zatrzymania
Najnowsze
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
Zmieniony na początku 2022 roku taryfikator mandatów był prawdziwą rewolucją, ponieważ kilkukrotnie podniósł wysokość kar, jakie można otrzymać za przewiny na drodze. Obecnie jest to nawet 30 tys. zł. Sprawdzamy, za co można dostać rekordowe mandaty. -
Przeterminowane paliwo! Czy paliwo ma termin przydatności?
-
Samochody na LPG do 20 tys. zł – oto 10 najlepszych modeli i ich dane techniczne
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
-
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
Zostaw komentarz: