Ewa Kania

Od stycznia rewolucja na stacjach paliw. Kierowcy będą musieli uważać, co leją bo baku

To jedna z wielu zmian, jakie przyniesie kierowcom 2023 rok. Zgodnie z projektem ustawy, ze stacji benzynowych może zniknąć jeden rodzaj dystrybutorów i zostać zastąpiony przez inny. Kłopot w tym, że dla wielu kierowców może być to poważny problem.

Zamiast benzyny E5 na stacjach może pojawić się benzyna E10

Od kilku lat na polskich stacjach benzynowych kupimy wyłącznie paliwa z domieszką biopaliw. Oznaczenia na dystrybutorach wskazują, jaka dokładnie jest ta domieszka. Obecnie przepisy wymagają sprzedawania benzyny przynajmniej E5, czyli z pięcioprocentowym dodatkiem do klasycznego paliwa kopalnego.

Z kolei paliwo E10 ma tylko 90 proc. benzyny i 10 proc. bioetanolu. Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 stycznia stacje paliw, które je oferują, mogą zrezygnować z E5. Do tej pory E10 można było oferować wyłącznie razem z paliwem o pięcioprocentowej domieszce.

Co to oznacza w praktyce? To już będzie zależało od decyzji właścicieli stacji benzynowych. Kierowcy powinni być tego jednak świadomi i od 1 stycznia uważniej przyglądać się oznaczeniom na dystrybutorach/

Czy benzyna E10 jest szkodliwa dla silnika?

Pytanie może wydawać się kuriozalne – jak w sprzedaży może znajdować się paliwo, które szkodzi silnikowi? Sprawa nie jest jednak taka prosta. Nowsze jednostki napędowe poradzą sobie bez problemu z benzyną E10, ale starsze, szczególnie te z pierwszymi generacjami wtrysku bezpośredniego, mogą ulec awarii.

Czy system start-stop powinno się wyłączać zimą? Czy szkodzi on silnikowi?

Uważać powinni także właściciele starszych, ponad 15-letnich aut i takich z dużymi przebiegami. Benzyna E10 może w nich doprowadzić do wycieków na elementach gumowych – na przykład na uszczelkach. Lepiej więc sprawdzić zawczasu, czy dla naszego samochodu nie ma przeciwskazań przed tankowaniem paliwa E10.

Jakie korzyści wynikają z jazdy na benzynie E10?

Z punktu widzenia kierowcy, zalety paliwa E10 mogą być dyskusyjne. Co prawda większa domieszka biokomponentów sprawia, że może być ono nieco tańsze (lecz to groszowe sprawy), ale według danych ADAC taka benzyna powoduje wzrost zużycia paliwa o 3 procent oraz pogorszenie osiągów o 5 procent.

Powodem wprowadzania benzyny E10 jest jednak mniejsza emisja szkodliwych substancji.

Czy paliwo E10 będzie obowiązkowe w Polsce?

Docelowo bez wątpienia tak. Zapisano to w samym projekcie ustawy, pozwalającej stacjom rezygnować z paliwa E5, jeśli oferują E10:

Projekt wprowadza zmiany w ustawie (…) polegające na zniesieniu obowiązku sprzedaży na stacji paliw benzyn E5 w przypadku sprzedaży benzyny E10. Zmiana ta jest podyktowana planowanym nałożeniem w niedalekiej przyszłości obowiązku dystrybucji benzyny Pb95 w formacie E10.

Trudno obecnie wyrokować, kiedy dokładnie to nastąpi, ale benzynę E10 zobaczymy na wszystkich polskich stacjach. Prawdopodobnie początkowo będzie mogła jej też towarzyszyć E5, ale docelowo pozostanie tylko paliwo z większą domieszką biokomponentów.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze