Od czego zależy czas ładowania samochodów elektrycznych?
Proces ładowania ma kluczowe znaczenie dla codziennego użytkowania samochodu elektrycznego. Im krótsza przerwa na ładowanie, tym większa satysfakcja klienta. Kierowcy w pełni elektrycznych modeli Audi mogą korzystać z szybkiego ładowania - przez większą część procesu dostępna jest moc ładowania nawet 150 kW.
Większość procesów ładowania samochodu elektrycznego zazwyczaj odbywa się w domu lub w pracy. Czynnik czasu na ogół nie odgrywa tu istotnej roli. W przeciwieństwie do tego, podczas podróży na duże odległości liczy się każda minuta, a szybkie ładowanie jest tu wręcz niezbędne. W takiej sytuacji samochód powinien być gotowy do kolejnego etapu podróży po optymalnie krótkiej przerwie. Wielu klientów, aby ocenić charakterystykę samochodu elektrycznego, zwraca przede wszystkim uwagę na maksymalną moc ładowania. Ale wartość ta ma ograniczone zastosowanie, gdy przychodzi do podłączenia samochodu do terminala na stacji szybkiego ładowania. By proces ten trwał jak najkrócej, zasadniczego znaczenia nabiera wtedy szybkość ładowania (kWh / minuta ładowania). Innymi słowy: wysoka wydajność ładowania musi być dostępna wtedy przez jak najdłuższy okres czasu.
Niemniej ważny jest wysoki pobór prądu przez dużą część procesu ładowania baterii. Jeśli samochód ładuje się z maksymalną wydajnością przez stosunkowo krótki czas i musi wcześniej obniżyć moc, jednocześnie zmniejszana jest również prędkość ładowania – tzn. bateria jest ładowana z maksymalną mocą przez określoną jednostkę czasu. Zatem dzięki idealnej krzywej ładowania z maksymalną mocą dostępną przez długi czas, czas ładowania jest bardziej istotnym kryterium pod względem wydajności, i ostatecznie gwarantuje krótki postój przy terminalu ładującym.
Litowo-jonowa bateria Audi e-tron 55 ma pojemność brutto 95 kWh (86,5 kWh netto) i została zaprojektowana z myślą o długim cyklu życia. Chłodzenie cieczą powoduje, że temperatura akumulatora utrzymuje się w optymalnym zakresie od 25 do 35 stopni Celsjusza, nawet przy niesprzyjających warunkach lub w niskich temperaturach otoczenia. W czterech obwodach (w sumie 40 metrów przewodów) krążą 22 litry płynu chłodzącego. Podczas ładowania prądem stałym o mocy 150 kW, płyn chłodzący odbiera ciepło powstałe w wyniku wewnętrznego oporu elektrycznego akumulatora. Rdzeń układu chłodzenia składa się z wytłaczanych profili, które zostały przymocowane do układu akumulatorów od dołu. Nowo opracowany, przewodzący ciepło klej łączy układ chłodzenia z obudową akumulatora. Specjalny wypełniacz szczelin – żel przewodzący ciepło – umożliwia pełny kontakt między obudową a umieszczonymi w niej modułami ogniw. Żel wypełnia wszystkie szczeliny między elementami i równomiernie, poprzez obudowę akumulatora, przenosi ciepło odpadowe wytwarzane przez ogniwa wprost do płynu chłodzącego. Oddzielenie poszczególnych elementów w przestrzeni zwiększa bezpieczeństwo systemu. Dodatkowym pozytywnym efektem tego skomplikowanego projektu jest wysoka odporność podczas wypadku.
Słowniczek wyrażeń związanych z ładowaniem samochodu elektrycznego
Prąd zmienny jednofazowy
Prąd zmienny (AC) jednofazowy pochodzi z konwencjonalnych, domowych gniazdek typu Schuko. Dostarczają one prąd o natężeniu 10 amperów i krótkotrwale o natężeniu 16 amperów. Przy napięciu 230 V moc wyjściowa jest ograniczona odpowiednio do 2,3 lub 3,6 kW. W strumieniu prądu zmiennego elektrony zmieniają kierunek z częstotliwością 50 Hz, tj. 50 razy na sekundę. Prąd zmienny 230 V jest jednofazowy.
Prąd trójfazowy
Siła trójfazowa to trójfazowy prąd zmienny, którego fazy są przesunięte o 120 stopni. Umożliwia to ciągły przepływ mocy i powstawanie silnie wirujących pól magnetycznych. Instalacje elektryczne na całym świecie obsługują swoje sieci prądem trójfazowym, ponieważ jest on łatwy do przekształcenia. W domu, większe odbiorniki, takie jak kuchenki elektryczne, podłączane są do czerwonych, pięciobiegunowych gniazd trójfazowych o napięciu 400 V. Natężenie prądu wynosi zazwyczaj 16 lub 32 ampery, a odpowiadająca mu moc wyjściowa odpowiednio 11 lub 22 kW.
Prąd stały
W przypadku prądu stałego (DC), energia elektryczna zawsze przepływa z bieguna dodatniego do ujemnego, nie zmieniając nigdy biegunowości. Baterie zwykłe i akumulatory, takie jak te w telefonie komórkowym, są zasilane prądem stałym. Urządzenia elektroniczne, takie jak telewizory, które mogą być wyposażone w wewnętrzne przetwornice dla różnych poziomów napięcia, są zasilane prądem stałym. Prąd stały umożliwia również przesyłanie bardzo dużej mocy na duże odległości przy niewielkich stratach. Akumulator litowo-jonowy w Audi e-tron dostarcza również prąd stały i tego samego wymaga podczas ładowania.
Ładowanie prądem zmiennym
Czy to w domu, czy na stacji ładowania, moc przy ładowaniu samochodu elektrycznego prądem zmiennym za pomocą powszechnej w Europie wtyczki typu 2, jest z reguły ograniczona do 22 kW, a w niektórych przypadkach do 43 kW. Dlatego ładowarka prądu zmiennego w samochodzie jest w tym wypadku czynnikiem ograniczającym. Ładowarka przetwarza prąd trójfazowy w prąd stały dla akumulatora i może przetwarzać tylko pewną moc, która jest mierzona w kW. Im wyższa jest ta wartość, tym więcej pojawia się produkowanego przez nią ciepła odpadowego, co zmniejsza wydajność. Aby utrzymać straty na możliwie niskim poziomie, trójfazowa ładowarka w Audi e-tronie jest zintegrowana z niskotemperaturowym obiegiem chłodzenia.
Ładowanie prądem stałym
Ładowarka prądu zmiennego AC, którą znajdziemy w samochodzie traci swe znaczenie w przypadku ładowania prądem stałym. Energia elektryczna przepływa bowiem wtedy z terminala ładującego prądem stałym, przez system CCS (Combined Charging System), bezpośrednio do akumulatora. Pozwala to na uzyskanie dużej mocy, choć z powodu wewnętrznych oporów w akumulatorze wytwarzane jest tu również ciepło. Audi chłodzi akumulator wysokiego napięcia podczas ładowania, tak by na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym uzyskać moc ładowania do 150 kW. W przypadku wszystkich akumulatorów litowo-jonowych, gdy osiągną one poziom naładowania około 80 procent, prędkość ładowania znacznie spada. Zdolność szybkiego ładowania prądem stałym jest również określana jako ładowanie dużą mocą (HPC – High Power Charching).
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Przede wszystkim od dostępności ładowarek, bo nadal ich mało. Dlatego na chwilę obecną nadal wolę moje tivoli, benzyna to benzyna. Tankowanie nie zajmuje dużo czasu