Obwodnica Warszawy 2023 – ile poczekamy na jej domknięcie?
Obwodnica Warszawy w 2023 roku będzie niemal kompletna, brakuje 14 km, chętnych do wykonania nie brakuje, ale trzeba czekać na sądy.
Spis treści
- Obwodnica Warszawy 2023 – kłopotliwy wschodni odcinek
- Obwodnica Warszawy 2023 – GIOŚ uznaje, że decyzje ma wydać warszawski RDOŚ
- Obwodnica Warszawy 2023 – postępowanie przed sądami administracyjnymi potrwa
- Obwodnica Warszawy 2023 – harmonogram, czyli co już udało się zrobić?
Kiedy gotowa będzie Obwodnica Warszawy? Kierowcy mają już do dyspozycji 68 kilometrów warszawskiego ringu. Od czwartku (22 grudnia) kierowcy korzystają z ciągu głównego S17 Warszawa Wschód – Lubelska. To dodatkowe 2,5 km trasy wchodzącej wraz z odcinkami dróg ekspresowych S2 i S8 w skład Warszawskiego Węzła Drogowego (WWD). Do jego ukończenia brakuje jeszcze niespełna 14 km Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW). Niestety, wykonanie tego 14-kilometrowego domknięcia może potrwać.
Obwodnica Warszawy 2023 – kłopotliwy wschodni odcinek
Wschodnią część Warszawskiego Węzła Drogowego stanowi ok. 16 km S17 Drewnica – Ząbki – Warszawa Wschód – Lubelska. Od czwartku (22 grudnia) kierowcy korzystają z 2,5 km trasy głównej od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód. Pozostałe niecałe 14 km jest na etapie postępowania w sądzie.
Dlaczego sąd? Otóż Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) uchylił w całości decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinkach S17 Drewnica – Ząbki (18 lutego 2021 r.) oraz Ząbki – Warszawa Wschód (Zakręt) (15 lutego 2021 r.). Ponadto umorzone zostały postępowania przed RDOŚ w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć. Czemu pierwsze decyzje środowiskowe dotyczące inwestycji drogowych w Warszawie podejmował białostocki RDOŚ? Ponoć chodziło o potencjalne uniknięcie ewentualnego konfliktu interesów, co rzekomo miałoby miejsce, gdyby kwestie środowiskowe były rozpatrywane w Warszawie. Niestety, taki pomysł nie zdał egzaminu bo został zaskarżony przez GDOŚ.
Obwodnica Warszawy 2023 – GIOŚ uznaje, że decyzje ma wydać warszawski RDOŚ
Generalny Inspektorat Ochrony Środowiska uznał, że właściwym organem dla wydania decyzji środowiskowych dla inwestycji dotyczącej brakujących 14 kilometrów Obwodnicy Warszawy powinien być Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie, a nie w Białymstoku, czy gdziekolwiek indziej.
W każdym razie decyzje GDOŚ dotyczące uchylenia decyzji środowiskowych białostockiego RDOŚ zostały zaskarżone, m.in. przez GDDKiA, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie. WSA w Warszawie (wyrok z 24 sierpnia 2021 r. dla S17 Ząbki – Warszawa Wschód i z 19 stycznia 2022 r. dla S17 Drewnica – Ząbki) uchylił decyzję GDOŚ. Z wyroku sądu wynika obowiązek merytorycznego rozpatrzenia przez GDOŚ otrzymanych odwołań od decyzji RDOŚ w Białymstoku. Od wyroków WSA w sprawie obu odcinków WOW (Wschodniej Obwodnicy Warszawy) wpłynęły skargi kasacyjne do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Termin rozpatrzenia skarg kasacyjnych na wyrok WSA zostanie wskazany przez NSA w I kwartale 2023 r.
Obwodnica Warszawy 2023 – postępowanie przed sądami administracyjnymi potrwa
Warto podkreślić, że w I kwartale 2023 NSA dopiero ustali termin rozpatrzenia skarg kasacyjnych, a to oznacza, że do wymaganego dla rozpoczęcia prac prawomocnego zakończenia postępowań, dotyczących decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przed sądami administracyjnymi, jeszcze daleka droga. Mało prawdopodobne by prace ruszyły w 2023 roku.
Obwodnica Warszawy 2023 – harmonogram, czyli co już udało się zrobić?
Ukończone 68 kilometrów warszawskiego ringu powstawało przez 14 lat, poniżej najważniejsze etapy tej inwestycji:
- 2008 rok – rozpoczęcie budowy 10,4 km trasy od węzła Konotopa do węzła Powązkowska w ciągu S8
- 2013 rok – zakończenie budowy 20 km S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW)
- 2013 rok – zakończenie budowy 7 km odcinka S8 pomiędzy węzłami Modlińska i Marki
- 2015 rok – oddanie do ruchu tzw. Trasy Armii Krajowej, czyli odcinka S8 pomiędzy węzłami Powązkowska i Modlińska
- 2017 rok – uzupełnienie północnej części Warszawskiego Węzła Drogowego (Obwodnicy Warszawy) o 2 km od węzła Marki do węzła Drewnica.
- 2020 rok – oddano 15 km S2 POW wraz z nowym mostem na Wiśle
- 2021 rok – oddanie do użytku ostatnie 4,6 km trasy S2 Puławska – Warszawa Wilanów z tunelem POW pod Ursynowem o długości 2,3 km
- 2021 rok – otwarcie węzła Lubelska spinającego autostradę A2 i drogi ekspresowe S2 i S17
- 2022 rok – oddanie do ruchu trasy S17 od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód
Kiedy uda się domknąć całą Obwodnicę Warszawy? Wszystko w rękach sądów administracyjnych i szybkości procedur prawnych, a te jak wiemy, potrafią zająć trochę czasu.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: