Czy przy obecnej pogodzie powinno się włączać obieg wewnętrzny? Odpowiedź nie jest prosta
Kierowcy zwykle lubią ustawić wszystko w samochodzie w preferowany przez siebie sposób i niczego później więcej nie ruszać. Szczególnie widoczne jest to w przypadku osób mających klimatyzację automatyczną - wybrać temperaturę, wcisnąć przycisk „auto” i niech elektronika robi wszystko za nas. Czasami warto jednak przejąć część kontroli we własne ręce.
Do czego służy obieg wewnętrzny w samochodzie?
Obieg wewnętrzny to nic innego, jak przełączenie układu klimatyzacji, aby czerpał powietrze nie z zewnątrz, ale ze środka kabiny. Najczęściej aktywowany jest, gdy stoimy w korku i nie chcemy wdychać nagromadzonych spalin z rur sąsiednich pojazdów. Ale to nie jest jedyne jego zastosowanie.
Czy przy obecnej pogodzie warto korzystać z obiegu wewnętrznego?
Wiele osób odpowie, że tak. Kiedy temperatury robią się niskie, pojawia się zwiększona tak zwana „niska emisja”, czyli zanieczyszczenia powodowane przez ogrzewanie mieszkań i domów paliwami stałymi. To dlatego smog w miastach, dziwnym przypadkiem, pojawia się tylko zimą. Nie ma nic przyjemnego we wdychaniu takiego powietrza, przed czym możemy się uchronić włączając zamknięty obieg.
Jak sprawdzić punkty karne 2023 – wystarczy smartfon i jedna aplikacja
Ta funkcja może także pomóc nam w ogrzewaniu kabiny naszego pojazdu. Samochód będzie czerpał wtedy nie mroźne powietrze z zewnątrz, ale już wstępnie ogrzane ze środka, przez co szybciej uzyskamy optymalną temperaturę.
Z obiegu zamkniętego warto korzystać jednak rozsądnie, ponieważ może on prowadzić do parowania szyb. Rozwiązać można to włączając klimatyzację, ale ciągłe wdychanie wysuszonego powietrza nie działa dobrze na śluzówki, szczególnie kiedy w domu czy w pracy również mamy suche powietrze. Nie zapominajmy także, że zamknięty obieg odcina nam dostęp do świeżego tlenu z zewnątrz.
Jak włączyć zamknięty obieg?
Najczęściej ta funkcja oznaczona jest piktogramem samochodu, w którym umieszczono „zawracającą” strzałkę, symbolizującą przepływ powietrza. W niektórych modelach umieszczony jest suwak albo osobne przyciski od otwartego i zamkniętego obiegu – wtedy ten otwarty symbolizuje samochód z wchodzącą do jego wnętrza strzałką, wyobrażającą wpadające do kabiny powietrze.
Niektóre modele wyposażono też w opcję automatycznego obiegu – wtedy do symboli dodaje się także literę „A”. Zdarzają się też samochody, które same sterują obiegiem, na przykład otwierając go po pewnym czasie, albo zamykając gdy chcemy szybko ogrzać lub ochłodzić kabinę.
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: