O ile można przekroczyć prędkość i nie dostać mandatu? Wielu kierowców będzie zaskoczonych
Wśród kierowców krążą legendy na temat tego, na jakie przekroczenie prędkości można sobie „bezpiecznie” pozwolić, bez obaw o zatrzymanie przez policję. W tych opowieściach zwykle jest trochę prawdy, ale realia wielu mogą zaskoczyć.
Spis treści
- Czy policja zatrzymuje za przekroczenie prędkości o 10 km/h?
- Czy fotoradary mają tolerancję przekroczenia prędkości?
- Czy prędkościomierze przekłamują prędkość?
- Ile wynoszą mandaty za prędkość w 2023 roku?
Czy policja zatrzymuje za przekroczenie prędkości o 10 km/h?
O tej zasadzie słyszała chyba większość kierowców. Podobno przekroczenie prędkości o 10 km/h traktowane jest jako „bufor” i za takie wykroczenie nie grozi nam żadna kara. Sprawa jest bardziej skomplikowana.
Mówienie o tolerancji na poziomie 10 km/h wzięło się stąd, że rzeczywiście taka wstępowała w taryfikatorze mandatów. Ustawodawca dawał kierowcom niewielki margines na zwykły błąd i zagapienie się, a także kompensował w ten sposób ewentualne błędy pomiarowe policyjnych urządzeń. Obecny taryfikator nie przewiduje takiej taryfy ulgowej i za przekroczenie prędkości do 10 km/h zapłacimy 50 zł i otrzymamy 1 punkt karny. Wystarczy więc jechać nawet 1 km/h ponad limit, żeby dostać taki mandat.
W praktyce bywa inaczej, choćby dlatego, że policjanci mogą machnąć ręką na kierowcę, który jedzie 52 km/h na ograniczeniu do 50 km/h. Nie stwarza on zagrożenia, a kwota mandatu jest śmieszna. Funkcjonariusze mogą woleć poczekać na kogoś jadącego znacznie szybciej.
Czy fotoradary mają tolerancję przekroczenia prędkości?
To kolejny popularny mit, który zwykle okazuje się prawdziwy. Poziom tolerancji dla fotoradarów można różnie ustawiać i może być to 10 lub nawet 20 km/h. Takie pobłażanie wynika zwykle z bardzo dużej liczby robionych zdjęć i gdyby fotoradar rejestrował każde, nawet najmniejsze wykroczenie, CANARD miałby problem z weryfikacją wszystkich z nich i wysyłaniem odpowiednich zawiadomień.
Mimo to należy ostrożnie podchodzić do kwestii tolerancji fotoradarów. Zawsze istnieje ryzyko, że trafimy na taki, który nie jest „tolerancyjny”.
Czy prędkościomierze przekłamują prędkość?
To kolejna kwestia, która sprawia, że możecie nie dostać mandatu z zbyt szybką jazdę. Prędkościomierze fabrycznie są tak kalibrowane, żeby nieznacznie zawyżać prędkość. Ma to służyć poprawie bezpieczeństwa oraz zmniejszeniu ryzyka otrzymania mandatu.
Może się zatem zdarzyć „kumulacja”. Według prędkościomierza w samochodzie, będziecie jechać 62 km/h, ale realnie będzie to 57 km/h, więc namierzający was policjant machnie ręką na takie wykroczenie. Radzimy jednak nie kierować się podobnymi szacunkami i liczyć na pobłażliwość władzy.
Ile wynoszą mandaty za prędkość w 2023 roku?
Przypomnijmy, ile trzeba teraz zapłacić za zbyt szybką jazdę. Zasada recydywy oznacza, że jeśli w ciągu kolejnych dwóch lat ponownie przekroczycie prędkość, ostaniecie podwójny mandat.
- do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 pkt. karny
- 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt. karne
- 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 pkt. karne
- 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 pkt. karnych
- 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 pkt. karnych
- 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 pkt. karnych
- 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 pkt. karnych
- 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 pkt. karnych
- 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 pkt. karnych
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Komentarze:
Bolo - 14 grudnia 2023
O 1 kilometr i mandat? W życiu bym ho nie przyjął. A tolerancja błędu urządzenia pomiarowego?