Nowy system BMW iDrive. Zapomnijcie o przyciskach, ekrany rządzą światem
System multimedialny BMW iDrive ma już 20 lat i właśnie doczekał się swojej ósmej odsłony. Czy coś ją łączy z pierwszą, która zadebiutowała w Serii 7 E65? Tak. Nazwa. No i jeszcze pokrętło.
Eksperci od komunikacji już lata temu nazwali nas społeczeństwem ekranów. Ekrany są wszędzie. I czy tego chcemy, czy nie, rządzą także we wnętrzach samochodów.
W systemie BMW iDrive, zaprezentowanym po raz pierwszy w 2001 roku w nowym wówczas BMW serii 7, nie tylko zrezygnowano ze starych nawyków, ale także ze stale rosnącej liczby przełączników, przycisków i urządzeń sterujących w kokpicie. W najnowszej generacji pozostał już tylko jeden przycisk obrotowy, zwany kontrolerem iDrive.
Przeczytaj też: BMW iDrive świętuje 20 lecie istnienia. Co z tej okazji zaprezentuje na targach CES 2021?
Wraz z nową generacją BMW iDrive nowo opracowany system operacyjny BMW 8 zyskuje nową stylistykę. Mocna i wyrazista grafika, nowoczesne kolory, futurystyczne kształty, jasne światło i gra odbić tworzą imponujący i wciągający efekt wizualny. Jednocześnie interfejs użytkownika zoptymalizowano tak, aby prezentować odpowiednią ilość informacji zawsze w prosty i zrozumiały sposób.
Główną rolę odgrywają dwa ogromne ekrany połączone w całość wspólną ramką, do której wizualnie jeszcze będziemy się chyba przez jakiś czas przyzwyczajać. Oba wyświetlacze znacznie różnią się od siebie wielkością.Ten przed kierowcą ma przekątną 12,9 cala, a centralny aż 14,9 cala.
Wyświetlacz informacyjny umieszczony na wprost kierowcy wyróżnia się dużą powierzchnią, jak i charakterystycznymi kształtami, dynamicznymi efektami świetlnymi, dużą głębią kolorów i nowoczesną kolorystyką. Wszystkie wskazania prezentowane są w bardzo wysokiej rozdzielczości 200 ppi.
Za pomocą przycisków funkcyjnych na kierownicy można szybko i wygodnie wybierać różne opcje indywidualizacji wskazań w obszarze za kierownicą. System obsługi w dwóch osiach umożliwia łatwą nawigację po liście w pionie oraz zmianę menu za pomocą przechylania pokrętła w osi poziomej. W zależności od preferencji lub sytuacji na drodze kierowca może w kilku krokach przełączać się pomiędzy trzema widokami i różnymi widgetami za pomocą kciuka.
W widoku „Drive” dynamicznie dostosowujący się obszar w centrum wyświetlacza informacyjnego może wskazywać indywidualnie wybrane informacje. Widok „Focus” został stworzony z myślą o szczególnie dynamicznej jeździe. Z kolei w układzie „Gallery” wyświetlanie informacji związanych z prowadzeniem pojazdu jest mocno zredukowane, aby zapewnić jak najwięcej miejsca na treści widżetów. Dzięki temu można jeszcze bardziej szczegółowo przedstawiać informacje z aktualnie wykorzystywanego źródła mediów, mapy lub działaniach i sugerowanych czynnościach systemów wspomagających kierowcę. Dobrane kolorystycznie, trójwymiarowe animacje, które dzięki refleksom świetlnym mają szczególnie dynamiczny efekt, nadają każdemu z trzech widoków indywidualny charakter.
Na dużym i poziomo rozciągniętym wyświetlaczu centralnym uwagę zwraca przejrzysta struktura i nowe rozmieszczenie widżetów, która zapewnia zawsze doskonały ogląd informacji. Aplikacje na ekranie głównym są ułożone w nieskończone pasmo, a ich zawartość ograniczona została do najważniejszych informacji. Widżety wyświetlają często używane funkcje, które można bezpośrednio aktywować dotknięciem, z kolei elementy wyświetlane na ekranie głównym oraz ich kolejność można dowolnie wybierać i konfigurować. Zmieniają się one kontekstowo w płynnych animacjach, wyświetlając więcej lub mniej informacji w zależności od sytuacji.
Całość można obsługiwać głosowo i dotykowo. BMW nie zrezygnowało jednak z przycisku obrotowego, zwanego kontrolerem iDrive. To rozwiązanie stosowane od początku istnienia systemu, będące znakiem rozpoznawczym marki i elementem cenionym przez klientów.
Nowy system BMW iDrive, dzięki wykorzystaniu szybkich procesorów, ma działać dużo szybciej i płynniej niż poprzednia generacja. Dodatkowo charakteryzuje go wyjątkowo bogata możliwość personalizacji, która pozwala dostosować sposób wyświetlania informacji na obu ekranach do własnych preferencji.
W przyszłości w BMW ID będzie można bezpiecznie zapisywać i przenosić między pojazdami jeszcze więcej indywidualnych ustawień. Przypisany kod PIN lub powiązanie kluczyka zapewnia ochronę indywidualnych danych przed dostępem innych użytkowników pojazdu.
Po zalogowaniu się w samochodzie za pomocą BMW ID samochód wita kierowcę i wskazuje indywidualny awatar, który można wczytać w aplikacji My BMW. Po aktywacji BMW ID za pomocą powiązanego kluczyka lub po wybraniu BMW ID w samochodzie natychmiast dostępne są indywidualne ustawienia pojazdu.
System ma się aktualizować automatycznie, dzięki stałemu połączeniu z siecią.
Nowa odsłona systemu multimediów BMW zadebiutuje w elektrycznym SUV-ie BMW iX, a następnie będzie wdrażana we wszystkich nowych modelach niemieckiej marki.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: