Agnieszka Serafinowicz

Nowy Mercedes e-Sprinter – nie tylko „wokół komina”

Nowy Mercedes e-Sprinter to auto użytkowe z użytkowym realnie zasięgiem.

Spis treści

Mercedes e-Sprinter, czyli wersja popularnego dostawczaka z elektrycznym napędem jest już od jakiegoś czasu oferowany w Polsce, ale klienci jak na razie do wyboru mają odmiany z akumulatorami o pojemności użytkowej zaledwie 35 kWh i 47 kWh. To zbyt mało, by pojazd zapewniał możliwość transportu ładunku nie tylko w mieście, ale i poza nim. Nowy Mercedes e-Sprinter ma to zmienić, a nowy i pojemniejszy akumulator to nie jedyne zmiany. Nowy Mercedes e-Sprinter ma pojawić się w Europie pod koniec 2023 roku.

Nowy Mercedes e-Sprinter

Nowy Mercedes e-Sprinter – nowe pakiety baterii

Nowa wersja elektrycznego samochodu użytkowego Mercedesa oferowana będzie z trzema odmianami pakietów akumulatorów trakcyjnych: o pojemności użytkowej 56 kWh, 81 kWh lub aż 113 kWh. Jak widać nawet najmniejsza bateria z nowej gamy e-Sprintera będzie zauważalnie większa od tego, co można zamówić w aktualnej ofercie tego modelu.

Nowy Mercedes e-Sprinter
Nowe akumulatory LFP oferowane będą w trzech wariantach pojemności do 113 kWh netto włącznie (fot. materiały prasowe producenta)

Co ważne, zmieniła się nie tylko pojemność baterii, ale też same akumulatory. W nowym e-Sprinterze Mercedes zastosował ogniwa LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), pozbawione kobaltu i niklu. Układ akumulatorów trakcyjnych w nowym dostawczaku zyskał również aktywny system kontroli temperatury, co ma wpływać na większą wydajność baterii w trakcie eksploatacji auta w niesprzyjających temperaturach otoczenia.

Nowy Mercedes e-Sprinter
Gniazdko ładowania AC/DC umieszczono z przodu auta za uchylnym, okrągłym logo marki (fot. materiały prasowe producenta)

Nowy Mercedes e-Sprinter – ładowanie

Nowa wersja użytkowego, elektrycznego Mercedesa może być ładowana zarówno prądem przemiennym (AC) jak i stałym (DC). Pokładowa ładowarka używana po podłączeniu do źródła AC jest w stanie pobrać maksymalnie 11 kW mocy (np. z Wallboksa podłączonego do trójfazowej instalacji 32 A). Z kolei w przypadku podłączenia nowego e-Sprintera do publicznych ładowarek prądu stałego, pojazd będzie mógł czerpać energię z mocą do 115 kW. Deklarowany przez producenta czas ładowania od 10 do 80 proc. wyniesie ok. 28 minut dla najmniejszego w nowej gamie akumulatora 56 kWh i ok. 42 minuty dla największej baterii 113 kWh.

Nowy Mercedes e-Sprinter

Nowy Mercedes e-Sprinter i nowy układ napędowy

Mercedes po raz pierwszy zastosował w furgonetce własnej marki nowy system napędowy eATS wykorzystujący dwa rozwiązania: wydajny i lekki (130 kg) elektryczny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM – Permanent Sychronous Motor) oraz elektryczną, tylną oś. Silnik dostępny będzie w dwóch wariantach mocy: 100 kW (136 KM) oraz 150 kW (204 KM). W obu wariantach mocy maksymalny moment obrotowy jest taki sam i wynosi 400 Nm.

Elektrycznie napędzana tylna oś obsługuje oprócz klasycznego furgonu także wariant podwozia z kabiną. Dla klienta oznacza to dużą elastyczność w zakresie modyfikacji i zabudów, długości pojazdu (A2 i A3), maksymalnej masy całkowitej pojazdu (do 4,25 tony) i obciążenia przyczepy (do 2 ton).

Nowy Mercedes e-Sprinter
Deklarowany zasięg wg pomiarów symulujących procedurę WLTP to 400 km w trasie mieszanej i 500 km w mieście przy największej baterii (fot. materiały prasowe producenta)

Nowy Mercedes e-Sprinter – jaki zasięg?

Zasięg w trybie elektrycznym, oparty na symulacji cyklu WLTP, wyniesie do 400 kilometrów (wersja z największą baterią 113 kWh, z ogranicznikiem prędkości 90 km/h, model referencyjny, furgon długi A3, wysoki dach, DMC 4,25 tony). Symulowany zasięg oparty na cyklu miejskim WLTP wyniesie do 500 kilometrów (takie same parametry badanego modelu referencyjnego). Cóż, w takim przypadku można powiedzieć, że auto sprawdzi się również w trasach międzymiastowych.

Nowy Mercedes e-Sprinter

Nowy Mercedes e-Sprinter – kiedy debiut?

W Europie ten pierwszy wariant furgonu zostanie wprowadzony na rynek pod koniec 2023 r., a następnie sukcesywnie pojawi się podwozie z kabiną i pozostałe wersje akumulatorów. To sprawia, że ​​eSprinter będzie atrakcyjnym pojazdem bazowym dla wielu nowych sektorów, a także dla firm dokonujących modyfikacji pojazdu i producentów zabudów.

Wcześniej model pojawi się na rynku amerykańskim (USA i Kanada), tam będzie można go zamówić już w drugiej połowie 2023 roku. Będzie to długi furgon z wysokim dachem, wyposażony w największą dostępną baterię o pojemności użytkowej 113 kWh. Ładowność wynosi 14 metrów sześciennych, a dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 4,25 tony. Na koniec jeszcze wideo prezentujące nowy model:

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze