Nowy Mercedes-Benz Klasy S – luksus w zupełnie nowej odsłonie
W kabinie Klasy S nowoczesny luksus awansuje na kolejny poziom. Jej projektanci zadbali o przyjemną atmosferę o typowym dla salonu charakterze – eleganckim, szlachetnym i z dużą ilością światła. Szczególną atrakcją jest nowa architektura deski rozdzielczej, którą wyróżniają nowoczesne wzornictwo i ergonomiczne rozplanowanie.
Nowa „eska” odwołuje się do wszystkich zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu i węchu, a jednocześnie oferuje liczne innowacje z zakresu wspomagania kierowcy, ochrony podróżujących oraz interakcji. Dzięki cyfryzacji nowa Klasa S jest samochodem, który empatycznie reaguje na potrzeby i życzenia kierowcy oraz pasażerów.
Nowy Mercedes-Benz Klasy S w wielu obszarach stał się bardziej „inteligentny”. Cyfrowe innowacje, takie jak kolejna generacja systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience), łączą się tu z rozwiązaniami, które jednocześnie zwiększają radość z jazdy i czynią ją bezpieczniejszą. Wśród nich: skrętna tylna oś o dużym kącie skrętu kół oraz czołowa poduszka powietrzna dla pasażerów z tyłu, a także nowa funkcja Pre-Safe Impulse Side, w ramach której aktywne zawieszenie E-Active Body Control może unieść nadwozie pojazdu (po obu stronach) tuż przed zbliżającym się uderzeniem w bok. Systematyczny rozwój systemów wspomagających sprawia, że nowa Klasa S czyni kolejny krok w kierunku jazdy autonomicznej – np. dzięki ulepszonym czujnikom otoczenia systemy parkowania zapewniają kierowcy jeszcze lepsze wsparcie podczas manewrowania.
Ola Källenius, prezes Daimler AG i Mercedes-Benz AG, powiedział:
Klasa S to najlepiej sprzedająca się luksusowa limuzyna na świecie. W najnowszej generacji chcemy zaoferować naszym klientom innowacyjność, bezpieczeństwo, komfort i jakość na niespotykanym dotąd poziomie.
Krótki przedni zwis, duży rozstaw osi i wyważony zwis tylny sprawiają, że Klasa S jawi się jako klasyczna limuzyna o niemal doskonałych proporcjach. Szeroki rozstaw kół oraz zrównanie ich zewnętrznych płaszczyzn z nadkolami zapewniają muskularny wygląd. Znacznie zredukowano boczne przetłoczenia, a odpowiednio wyprofilowane płaszczyzny generują specjalne efekty świetlne. Z przodu w oczy rzuca się imponująca osłona chłodnicy oraz reflektory z typową dla Klasy S trzypunktową „sygnaturą” w postaci świateł do jazdy dziennej typową – ale subtelniejszą niż dotąd. Zupełnie nowym rozwiązaniem są zintegrowane z płaszczyzną drzwi klamki (opcja), elektrycznie wysuwane, gdy do samochodu zbliża się kierowca lub po dotknięciu powierzchni klamki. Dynamicznie stylizowany tył wyróżniają między innymi animowane funkcje świateł, dzięki którym nowa Klasa S ma wyglądać na drodze niepowtarzalnie zarówno w dzień, jak i po zmroku.
Pierwsze warianty silnikowe nowej Klasy S to 6-cylindrowe rzędowe silniki benzynowe i wysokoprężne o różnych mocach. Wkrótce dołączy do nich jednostka V8 ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem (ISG) i 48-woltową instalacją elektryczną, a w 2021 roku pojawi się hybryda plug-in o zasięgu w trybie elektrycznym wynoszącym około 100 kilometrów.
Zautomatyzowane systemy wspomagające jazdę zapewniają jeszcze większe wsparcie kierowcy. Mercedes-Benz chce doprowadzić Klasę S do technicznej realizacji i bezpiecznej eksploatacji w trybie warunkowo zautomatyzowanym, przy spełnieniu rygorystycznych wymogów prawnych dla tzw. poziomu 3 jazdy autonomicznej. Przewiduje się, że od drugiej połowy 2021 roku nowy system DRIVE PILOT (z ang. Pilot jazdy) w sytuacjach dużego natężenia ruchu lub w korkach, na odpowiednich odcinkach autostrad w Niemczech, pozwoli Klasie S poruszać się w trybie warunkowo zautomatyzowanym. Odciąży w ten sposób kierowcę, który będzie mógł wykonywać w tym czasie dodatkowe czynności, takie jak przeglądanie internetu czy porządki w poczcie elektronicznej za pośrednictwem samochodowego biura – In-Car Office, i zyska dzięki temu dodatkowy czas.
Z nową Klasą S Mercedes-Benz jeszcze bardziej zbliża się także do realizacji swojej wizji bezwypadkowej jazdy. Kierowcę wspomagają liczne nowe lub rozbudowane systemy wspomagające – zdejmując z niego obciążenie w codziennych sytuacjach, zwiększając wygodę i bezpieczeństwo. W razie zagrożenia kolizją systemy są w stanie zareagować zgodnie z wymogami sytuacji, chroniąc także innych uczestników ruchu.
Dzięki ulepszonym czujnikom otoczenia systemy parkowania zapewniają kierowcy jeszcze lepsze wsparcie podczas manewrowania, a integracja z MBUX-em sprawia, że ich obsługa jest szybsza i bardziej intuicyjna. Korzystając z asystenta zdalnego parkowania, kierowca może zaparkować lub opuścić miejsce parkingowe za pomocą smartfona – także w tym przypadku obsługa interfejsu została znacznie uproszczona. W przypadku wstępnej instalacji INTELLIGENT PARK PILOT (z ang. inteligentny pilot parkowania) nowa Klasa S jest przygotowana do automatycznego parkowania (AVP – Automated Valet Parking, SAE poziom 4). W połączeniu z niezbędnym wyposażeniem opcjonalnym i odpowiednią usługą Connect (w zależności od kraju) samochód dysponuje techniką pozwalającą na wjazd i wyjazd z parkingów wielopoziomowych wyposażonych w infrastrukturę AVP w trybie wysoce zautomatyzowanym, bez udziału kierowcy – pod warunkiem, że krajowe ustawodawstwo zezwala na takie działanie.
Innowacyjne układy podwozia nowej Klasy S zapewniają imponujące wrażenia z podróży. Skrętna tylna oś (opcja) z kątem skrętu kół do 10° sprawia, że limuzyna jest równie zwrotna, co samochód kompaktowy. Nawet w przypadku Klasy S z długim rozstawem osi i napędem na wszystkie koła średnica zawracania jest o 1,9 m mniejsza i wnosi poniżej 10,9 m.
Standardowe wyposażenie obejmuje pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z płynną regulacją tłumienia ADS+. Opcjonalne, w pełni aktywne zawieszenie E-ACTIVE BODY CONTROL na bazie instalacji 48 V oferuje wyjątkową syntezę komfortu i zwinności. Dodatkową ochronę w przypadku zagrożenia uderzeniem w bok zapewnia funkcja PRE-SAFE® Impulse Side, która w ciągu kilku dziesiątych sekundy może podnieść nadwozie pojazdu nawet o 80 mm. Zmniejsza to obciążenie konstrukcji drzwi – dzięki swojemu wyższemu położeniu próg może pochłonąć bowiem więcej energii. Efekt: mniejsza deformacja kabiny pasażerskiej i ograniczenie obciążeń działających na podróżujących. Do rozpoznawania potencjalnej kolizji bocznej służą czujniki radarowe.
Nowa Klasa S to pierwszy seryjny Mercedes-Benz z opcjonalnymi reflektorami DIGITAL LIGHT, które mogą rzutować na nawierzchnię drogi określone symbole (np. ostrzeżenie przed rozpoznanymi robotami drogowymi w postaci symbolu koparki), ostrzegawczo kierować punktowe światło na pieszych wykrytych na poboczu drogi lub wspomagać poruszanie się wąskimi pasami w obszarach robót drogowych poprzez rzutowanie na nawierzchni odpowiednich krawędzi.
Każdy reflektor DIGITAL LIGHT dysponuje modułem świetlnym z trzema niezwykle mocnymi diodami LED, które są załamywane i kierowane przez 1,3 mln mikroluster. Rozdzielczość oświetlenia wynosi zatem ponad 2,6 mln pikseli na jeden samochód, co pozwala na bardzo precyzyjną dystrybucję światła. W rezultacie asystent świateł drogowych przy „wycinaniu” nadjeżdżających pojazdów lub znaków drogowych z wiązki światła działa ponad 100 razy precyzyjniej niż w przypadku reflektorów 84-pikselowych.
Inteligentna konstrukcja karoserii i innowacyjne rozwiązania potwierdzają wiodącą rolę Klasy S w zakresie bezpieczeństwa biernego. Nowa karoseria o hybrydowej konstrukcji, z ponad 50-procentowym udziałem aluminium, zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa w przypadku zderzenia, a jednocześnie wyróżnia się niską masą i wysoką sztywnością.
Jedną z największych innowacji jest czołowa poduszka powietrzna dla pasażerów z tyłu (opcja), znana z pojazdu eksperymentalnego ESF 2019. Za sprawą rurowej struktury rozwija się ona szczególnie delikatnie. Podczas silnych zderzeń czołowych tylna poduszka powietrzna może znacznie zmniejszyć obciążenia działające na głowy i szyje podróżujących na zewnętrznych tylnych siedzeniach (przy zapiętych pasach bezpieczeństwa). Podczas silnego uderzenia w bok między przednimi fotelami rozkłada się natomiast nowa centralna poduszka powietrzna, zmniejszająca ryzyko zetknięcia się głowy kierowcy i pasażera. Jej uruchomienie zależy od kierunku i siły uderzenia oraz, oczywiście, zajętości przednich foteli. Poduszka jest wbudowana w oparcie fotela kierowcy od środkowej strony pojazdu.
W nowej Klasie S debiutuje druga generacja MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Na pokładzie znajduje się nawet pięć ekranów – niektóre w technice OLED. Za dotknięciem przycisku nowy trójwymiarowy wyświetlacz kierowcy, dzięki śledzeniu wzroku, po raz pierwszy oferuje przestrzenną percepcję danych z rzeczywistym efektem 3D. Równie imponujący jest wyjątkowo duży wyświetlacz head-up, korzystający z funkcji rozszerzonej rzeczywistości. Na przykład przy aktywnej nawigacji na odpowiednim pasie precyzyjnie wyświetlane są animowane strzałki skrętu.
Korzystając z kamer w górnej konsoli oraz algorytmów uczenia się, Asystent wnętrza MBUX rozpoznaje, a nawet przewiduje życzenia i intencje podróżujących. Robi to dzięki interpretacji kierunku głowy, ruchów dłoni i języka ciała – a następnie uruchamia odpowiednie funkcje pojazdu. Jeśli np. kierowca spojrzy przez ramię w kierunku tylnej szyby, Asystent wnętrza MBUX automatycznie opuści roletę przeciwsłoneczną.
Dzięki aktywacji usług online w aplikacji Mercedes me asystent głosowy „Hej Mercedes” dysponuje jeszcze bardziej rozbudowanymi zdolnościami uczenia się zwyczajów użytkownika i prowadzenia z nim dialogu. Co więcej, niektóre działania można przeprowadzić nawet bez wypowiadania hasła aktywacyjnego „Hej Mercedes” (np. odebranie połączenia telefonicznego). „Hej Mercedes” objaśni też funkcje pojazdu i odpowie na pytania dotyczące wiedzy ogólnej. W Klasie S z obsługi głosowej można korzystać także z tyłu. Obsługa głosowa „Hej, Mercedes” oferuje rozumienie naturalnych sformułowań (NLU) w 27 językach (w tym język polski).
Rewolucyjny wystrój kabiny definiuje harmonia cyfrowego i analogowego luksusu. Łączy on skojarzenia z wyszukaną architekturą wnętrz oraz wykończeniem jachtów. Deska rozdzielcza połączona z konsolą środkową zdaje się górować nad „krajobrazem” wnętrza, a jego minimalistyczny wygląd podkreśla ograniczona liczba przełączników. Precyzyjny rozdział pomiędzy górną sekcją deski rozdzielczej a efektowną ozdobną listwą podkreśla szerokość kabiny. Wśród wariantów wykończenia do wyboru jest m.in. drewno z otwartymi porami z intarsjami z prawdziwego aluminium.
Fotele mają zachęcać pasażerów do siedzenia i relaksu. Trójwymiarowa powierzchnia obić nadaje im wrażenie lekkości, a poszczególne wersje wykończenia znacząco różnią się od siebie wyglądem – np. podłużne lamówki skóry Lugano wyróżnia szlachetny, awangardowy wygląd, podczas gdy romby w przypadku skóry nappa i nappa Exclusive są bardziej ekspresyjne, a zarazem klasyczne.
W przypadku przednich foteli o komfort dba aż 19 silników. Komfort to jednak nie wszystko, bo siedzenia odgrywają ważną rolę również w kwestiach bezpieczeństwa. I oczywiście zdrowia oraz dobrego samopoczucia – wszystkie fotele Klasy S mają atest kampanii „zdrowe plecy”.
Nowa Klasa S oferuje 10 różnych programów masażu. Wykorzystują one silniki wibracyjne i mogą wzmocnić efekt relaksującego masażu, bazującego na koncepcji wykorzystania gorących kamieni. W tym celu funkcja podgrzewania siedzisk i oparć współpracuje z nadmuchiwanymi komorami powietrznymi w wielokonturowych fotelach. Komory znajdują się teraz bliżej powierzchni siedzenia, dzięki czemu ich działanie jest jeszcze bardziej odczuwalne.
Pięć różnych wariantów tylnych siedzeń pozwala skonfigurować tylny przedział Klasy S jako miejsce do pracy lub odpoczynku. Nowością jest podgrzewana, dodatkowa poduszka zagłówka, dostępna dla dwóch elektrycznie regulowanych tylnych foteli. W konfiguracji szoferskiej poszerzono również zakres regulacji i pochylenia przedniego siedzenia pasażera, a jednocześnie udoskonalono tylny rozkładany fotel.
Dotknięcie przycisku lub polecenie głosowe wystarczy, by uruchomić jeden z programów kontroli komfortu ENERGIZING – element całościowej koncepcji mającej na celu zachowanie podróżujących w dobrej formie, nawet na dalekich trasach. Programy te pozwalają stworzyć we wnętrzu Klasy S odpowiednią atmosferę – np. orzeźwiającą, w przypadku pokonywania monotonnych odcinków, lub relaksującą, w przypadku podwyższonego poziomu stresu. Wirtualny trener ENERGIZING COACH może nawet zasugerować odpowiedni program rewitalizacji lub odnowy biologicznej w oparciu o dane pojazdu oraz podróży. Jeśli kierowca nosi odpowiednie urządzenie ubieralne, w swoim inteligentnym algorytmie trener uwzględnia też informacje o jakości snu i poziomie stresu. W nowej „esce” Mercedes-Benz zasadniczo udoskonalił działanie kontroli komfortu ENERGIZING – obejmuje ona m.in. innowacje takie jak masaż z wykorzystaniem wibrujących silników w fotelu czy transmisja rezonansu dzięki zastosowaniu wysokiej klasy nagłośnienia przestrzennego Burmester® 4D. Dzięki temu basy są jeszcze bardziej odczuwalne. Bezpośrednia reprodukcja rezonansu akustycznego w siedzeniach reprezentuje kolejny poziom „trójwymiarowości” nagłośnienia – to tzw. dźwięk 4D, inspirowany masażem akustycznym, regulowany osobno dla każdego miejsca w samochodzie. Aby uzyskać odpowiedni efekt, w każde oparcie wbudowano po dwa wzbudniki.
Z wartością współczynnika powierza Cd – od 0,22 – Klasa S jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów świata, zwłaszcza w segmencie luksusowych limuzyn. Chociaż powierzchnia czołowa (A) nowej generacji modelu nieznacznie wzrosła, do 2,5 m2, współczynnik oporu powietrza jest jeszcze mniejszy niż w poprzedniku. Iloczyn współczynnika Cd i powierzchni czołowej A wynosi 0,56 m2, jest zatem o 200 cm2 mniejszy niż w poprzedniku po ostatniej modernizacji. Zabiegi aerodynamiczne wpływające na nadwozie, podwozie i demontowalne elementy zapewniają dobre wyniki zarówno w tunelu aerodynamicznym, jak i podczas rzeczywistej eksploatacji. Rozległe symulacje przepływu powietrza przeprowadzono już we wczesnej fazie rozwoju, korzystając z wysokowydajnych klastrów komputerowych.
Klasa S reprezentuje również dalsze ulepszenia w zakresie aeroakustyki. Już poprzednia generacja wyróżniała się bardzo wysokim poziomem komfortu akustycznego w kabinie – a nowy model jest jeszcze cichszy. Podstawę niespotykanego komfortu w zakresie hałasu i wibracji stanowi wysoka sztywność nadwozia, jednak o ostatecznych wynikach decydują też detale. Na przykład otwory na przewody w ścianie grodziowej mają podwójne uszczelki. Aby „wypracować” odpowiednie brzmienie silnika we wnętrzu – wyrafinowane i dyskretne, izolacja ściany grodziowej obejmuje też boczne sekcje słupków A oraz podłogę samochodu. Ponadto, po raz pierwszy w niektórych częściach karoserii Mercedes-Benz zastosował piankę akustyczną.
W Klasie S zastosowano ponad 98 kg komponentów wykonanych z materiałów oszczędzających zasoby naturalne. Liczba elementów zawierających recyklaty wynosi obecnie 120 – to ponad dwukrotnie więcej niż w poprzedniku. Kolejne 40 kg to komponenty wytwarzane z surowców odnawialnych. Kwestia ochrony środowiska była mocno zakotwiczona w całym procesie rozwoju nowej Klasy S, a jej aspekty uwzględniono już w fazie koncepcyjnej. Na przykład do produkcji wykładzin podłogowych używana jest teraz nić pochodząca z recyklingu (marki ECONYL®, wytwarzana z nylonu pochodzącego z odzysku, np. ze starych sieci rybnych i resztek tkanin). Proces recyklingu pozwala ograniczyć emisję CO2 przy produkcji nowej nici. Pozwala także na utrzymanie materiałów w obiegu.
W Niemczech nową Klasę S będzie można zamawiać od połowy września 2020 roku, a pierwsze samochody pojawią się u dealerów w grudniu 2020 roku. Wprowadzenie na rynki USA i Chin rozpocznie się w lutym 2021 roku.
Klasa S cieszy się szczególnie wysoką lojalnością wśród klientów. Około 80% nabywców modelu w Europie Zachodniej wybiera kolejny pojazd Mercedes-Benz. W Stanach Zjednoczonych wskaźnik ten wynosi ponad 70%.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: