Nowy Mercedes-AMG GT R: zrodzony w „Zielonym Piekle”
Z najbardziej wymagającego toru wyścigowego na świecie prosto na drogi - tak narodził się Mercedes-AMG GT R. Nigdy wcześniej inżynierowie z Affalterbach nie zmieścili tylu rozwiązań ze świata motorsportu w jednym seryjnym samochodzie.
Układ napędowy transaxle, silnik V8 biturbo o mocy 430 kW (585 KM), zmodyfikowane zawieszenie, nowe podejście do aerodynamiki pojazdu i lekka konstrukcja – to wszystko ma dawać wybitnie sportowe doznania z jazdy. Wyjątkowy lakier „AMG green hell magno” już od pierwszej chwili nie pozostawia wątpliwości co do korzeni nowego AMG GT R – modelu, który większość swojej fazy prototypowej spędził w „Zielonym Piekle”, czyli na północnej pętli legendarnego toru Nurburgring.
Nowy przedni pas z elementami aktywnej aerodynamiki, duże tylne skrzydło oraz nowy tylny pas z podwójnym dyfuzorem mają zwiększać wydajność aerodynamiczną i pomagać w zapewnieniu optymalnej przyczepności. Także lekkie, kute felgi, seryjnie „obute” w opony torowe, zaprojektowano pod kątem maksymalnej dynamiki jazdy. To samo odnosi się do innych nowości, takich jak skrętna tylna oś, system kontroli trakcji z 9 trybami działania czy regulowane zawieszenie z dodatkowym sterowaniem elektronicznym. Z zewnątrz unikalny charakter AMG GT R podkreśla nowy wlot powietrza AMG Panamericana – jego charakterystyczne, pionowe poprzeczki po raz pierwszy pojawiły się w wyścigowym Mercedesie-AMG GT3 dla prywatnych zespołów, a teraz debiutują w seryjnym wozie ze stajni AMG.
Wartości takie jak sprint do „setki” w ciągu 3,6 s i maksymalna prędkość 318 km/h, bez wątpienia przełożą się na doskonałe czasy okrążeń na torach wyścigowych. Wyśrubowane parametry to zasługa połączenia ekkiej konstrukcji z elementami z włókien węglowych i aluminium, specjalnych usztywnień nadwozia, wzmocnionego silnika V8 biturbo z odpowiednio zmodyfikowaną 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową, innowacyjnej aerodynamiki z elementami aktywnymi oraz nowego zawieszenia ze skrętną tylną osią i łożyskami sferycznymi (uniball).
Koncepcja zamontowanego z przodu, cofniętego w stronę kabiny silnika i skrzyni biegów przy tylnej osi (tzw. układ transaxle), sprawdzona w „cywilnych” wydaniach AMG GT oraz AMG GT S, przekłada się na korzystny rozkład mas (47,3% przypada na przód, 52,7% na tył). Ze stosunkiem masy do mocy własnej o wartości 2,66 kg na 1 KM Mercedes-AMG GT R zajmuje czołowe miejsce w swoim segmencie.
Dane techniczne Mercedes-AMG GT R
Silnik |
benzynowy, 4-litrowy, V8, dwie turbosprężarki i bezpośredni wtrysk paliwa |
Pojemność skokowa |
3982 ccm |
Moc maksymalna |
430 kW (585 KM) przy 6250 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
700 Nm przy 1900-5500 obr./min |
Napęd |
na tylne koła |
Skrzynia biegów |
7-biegowa, dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana AMG SPEEDSHIFT DCT |
Zużycie paliwa: miasto/trasa/średnie |
15,0/9,2/11,4 l/100 km |
Średnia emisja CO2 |
259 g/km |
Klasa efektywności |
G |
Masa własna (DIN/EC) |
1555*/1630** kg |
Stosunek masy do mocy |
2,66*/2,79** kg/KM |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
3,6 s |
Prędkość maksymalna |
318 km/h |
*Masa własna wg DIN, bez kierowcy i bagażu;; **Masa własna wg EC, włącznie z kierowcą i bagażem (75 kg)
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: