Nowy Mercedes-AMG GT Black Series – stworzony do ostrej jazdy po torze
Black Series budowane są nie po to, by gromadzić kurz w garażach kolekcjonerów, ale do szybkiej jazdy po torze – choć są dopuszczone do ruchu drogowego. Teraz tradycję tę kontynuuje AMG GT Black Series, najmocniejsza maszyna Mercedes-AMG z seryjnym silnikiem V8.
Konstrukcja silnika V8 daje projektantom dużo swobody w przypadku jednego, kluczowego aspektu – rozmieszczenia wykorbień wału korbowego. Wpływa to na charakterystykę silnika. Zazwyczaj wały korbowe jednostek V8 występują w dwóch wydaniach: „cross-plane” (układ przestrzenny), w którym czopy korbowe czterech par cylindrów znajdują się pod kątem 90 stopni względem siebie (w AMG stosowano go we wszystkich poprzednich silnikach V8), oraz „płaskim”, gdzie wszystkie czopy korbowe znajdują się na tej samej płaszczyźnie z przesunięciem o 180 stopni.
Płaski wał korbowy wymusza zapłony naprzemiennie w obu rzędach cylindrów, dzięki czemu wymiana ładunku jest sprawna i równomierna (kolejność zapłonu to 1-8-2-7 4-5-3-6), a jednostka odznacza się wręcz agresywną responsywnością. Do zalet płaskiego wału korbowego należą też niezwykła „gładkość” pracy silnika oraz wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych.
Kolejną charakterystyczną cechą takiej jednostki jest jej wyrazisty dźwięk. W celu optymalnego wykorzystania pojemności skokowej, a co za tym idzie – potencjału osiągów 4,0-litrowego silnika biturbo V8, inżynierowie AMG przenieśli stronę wydechową pomiędzy rozwidlone rzędy cylindrów widlastej „ósemki”.
Choć można uznać, że motor nowego AMG GT Black Series bazuje na 4-litrowym silniku V8 biturbo z suchą miską olejową, to z uwagi na liczne modyfikacje otrzymał inne oznaczenie wewnętrzne – M178 LS2.
Osiąga on moc 537 kW (730 KM) przy 6700-6900 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 800 Nm w zakresie 2000-6000 obr./min i „kręci się” do 7200 obr./min. Nowe wałki rozrządu oraz kolektory wydechowe są dostosowane do nowej kolejności zapłonu i dodatkowo usprawniają cykl gazowy.
Nowa jednostka zapewnia AMG GT Black Series absolutnie imponujące osiągi: dwudrzwiowe coupé rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy, a do 200 km/h – w niecałe 9 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 325 km/h.
Koncepcja zawieszenia na podwójnych wahaczach poprzecznych prowadzi koło z zachowaniem wysokiej stabilności w zakresie pochylenia i zbieżności. Umożliwia to osiąganie wysokich prędkości w zakrętach i zapewnia kierowcy optymalne wyczucie nawierzchni podczas jazdy granicy przyczepności. Wahacze, zwrotnice oraz piasty z przodu i z tyłu w celu zmniejszenia mas nieresorowanych są w całości wykonane z kutego aluminium.
Łożyska sferyczne na górnych i dolnych wahaczach tylnej osi pochodzą wprost z motorsportu. Ich konstrukcja oznacza, że nie mają luzu – w efekcie zbieżność i pochylenie kół pozostają niezmienne nawet przy dużych obciążeniach.
Dostępne są trzy programy: Comfort, Sport i Sport Plus. Pierwsze dwa ustawienia są odpowiednie na publiczne drogi, a Sport Plus doskonale sprawdza się w warunkach torowych. Ma bowiem specjalną funkcję: automatycznie rozpoznaje jakość nawierzchni, tj. ustala, czy samochód jedzie po gładkim asfalcie, czy może po wyboistym torze, takim jak północna pętla Nürburgringu. Następnie automatycznie dostosowuje poziom elektronicznej regulacji tłumienia.
Na wybranych rynkach Mercedes-AMG GT Black Series jest na życzenie dostępny z pakietem AMG Track (tylko w połączeniu z kubełkowymi fotelami AMG z włókna węglowego – nie dla USA, Kanady i Chin). Składa się on z klatki bezpieczeństwa, 4-punktowych pasów bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera oraz 2-kilogramowej gaśnicy. Lekka, przykręcana klatka ma konstrukcję rurową i jest wykonana z tytanu. Dodatkowo zwiększa i tak znakomitą sztywność samochodu, a tym samym ma pozytywny wpływ na dynamikę jazdy. Podnosi także poziom bezpieczeństwa biernego.
Najnowsze
-
Elektryczny SUV Cadillac Vistiq wjedzie do salonów w 2025 roku
Cadillac coraz chętniej wkracza w świat elektrycznych samochodów. Po zaprezentowaniu modeli takich jak Celestiq czy Escalade IQ, teraz przyszedł czas na kolejnego elektrycznego SUV-a. Cadillac Vistiq ma być autem, dzięki któremu amerykańska marka będzie miała swój ,,luksusowy” model w każdym segmencie SUV-ów. -
Alfa Romeo Junior jednym z finalistów konkursu „Car of the Year”
-
Kia EV3 w gronie finalistów konkursu Car of the Year 2025
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
-
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
Zostaw komentarz: