Nowy Jeep Grand Cherokee L – nowa jakość w segmencie pełnowymiarowych SUV-ów. Kiedy będzie dostępny w Europie?
Trzy systemy napędu Jeep 4x4 i wiodący w swojej klasie system zarządzania trakcją Selec-Terrain oferujący aż pięć różnych trybów jazdy kontynuują i doskonalą tradycję legendarnych możliwości terenowych, zapewniając większy prześwit i większą głębokość brodzenia w porównaniu z poprzednią generacją.
Prawie 30 lat temu Jeep Grand Cherokee rozpoczął swoją podróż, stając się najczęściej nagradzanym SUV-em w historii. Dzisiaj, po czterech przełomowych generacjach modelu, marka Jeep nadal rewolucjonizuje segment pełnowymiarowych SUV-ów, przedstawiając nowego Jeepa Grand Cherokee L.
Najnowsza odsłona modelu została zaprojektowana tak, by zapewnić niezrównane połączenie jeszcze bardziej legendarnych zdolności 4×4, wszechstronnych właściwości jezdnych godnych samochodu klasy premium, eleganckiej stylistyki i najwyższej jakości wykończenia zarówno wnętrza, jak i nadwozia oraz licznych zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i nowoczesnych technologii. W wyniku tych działań powstał nowy Jeep Grand Cherokee L 2021, po raz pierwszy oferujący sześć lub siedem miejsc.
Zarówno nadwozie, jak i wnętrze Jeepa Grand Cherokee L 2021 zaprojektowano tak, by zapewnić niezrównane możliwości terenowe i niezwykłą dynamikę jazdy. Renomowane systemy napędu 4×4 (Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II), zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift oraz system zarządzania trakcją Selec-Terrain gwarantują Grand Cherokee L legendarne zdolności 4×4, z których słynie marka Jeep. Nowa konstrukcja i rzeźbiona, aerodynamiczna stylistyka nadwozia łączą się, poprawiając osiągi pojazdu, bezpieczeństwo i niezawodność, a jednocześnie zmniejszają znacząco masę pojazdu, hałas, wibracje i uciążliwość korzystania (NVH). Zaprojektowany w celu zmaksymalizowania ogólnego bezpieczeństwa pasażerów, komfortu i wygody, Grand Cherokee L wyposażony jest w liczne systemy i technologie nowej generacji wyróżniające go na tle innych modeli w segmencie pełnowymiarowych SUV-ów.
Jeep Grand Cherokee L 2021 oferuje ulepszone zdolności terenowe oraz wyjątkową dynamikę jazdy szosowej. Legendarne możliwości terenowe zapewniają trzy systemy 4×4 – Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II z tylnym elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (eLSD). Wszystkie trzy systemy są wyposażone w aktywną skrzynkę rozdzielczą poprawiającą przyczepność, przenosząc moment obrotowy na koła o największej przyczepności.
Zawieszenie pneumatyczne Jeep Quadra-Lift, teraz z elektronicznym układem adaptacyjnego tłumienia, zapewnia wiodący w swojej klasie prześwit i głębokość brodzenia. System automatycznie dostosowuje regulację amortyzatorów do zmieniających się warunków drogowych w celu zwiększenia komfortu, stabilności i kontroli.
Zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift w Jeepie Grand Cherokee L 2021 działa automatycznie, lecz może również być sterowane manualnie z konsoli centralnej i oferuje wybór jednego z pięciu nastawów wysokości zawieszenia przygotowanych pod kątem optymalizacji własności jezdnych.
Wiodący w swojej klasie system zarządzania trakcją Selec-Terrain dostępny w Jeepie Grand Cherokee L MY 2021 umożliwia klientom wybranie najkorzystniejszych ustawień napędu podczas jazdy na drodze i po bezdrożach tak, aby samochód jak najsprawniej poruszał się w terenie zachowując optymalną trakcję niezależnie od podłoża. Selec-Terrain potrafi koordynować do 6 funkcji układu przeniesienia napędu, podziału momentu obrotowego 4×4, układu hamulcowego oraz nastawów zawieszenia – m.in. otwarcie przepustnicy, zmianę przełożeń, pracę skrzynki rozdzielczej oraz systemy kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy ESC, układ przeciwblokujący (ABS) i wyczucie układu kierowniczego.
Do dyspozycji użytkownika pojazdu oddano pięć programów umożliwiających komfortową jazdę w niemal każdych warunkach – po śniegu, kamieniach, piasku, błocie itp.
Kontrola zjazdu ze wzniesienia pozwala kierowcom kontrolować prędkość Grand Cherokee L na stromych, nierównych wzniesieniach, korzystając z elektronicznych łopatek zmiany biegów montowanych w standardzie we wszystkich modelach, bez konieczności naciskania na pedał przyspieszenia lub hamulca. System kontroli zjazdu ze wzniesienia jest standardem w modelach Overland i Summit i działa zarówno podczas jazdy w przód, jak i w tył.
Wyposażony w opcjonalny pakiet Off-Road, model Overland 4×4 ze znaczkiem Trail Rated oferuje wiodące w swojej klasie osiągi w pięciu kluczowych kategoriach – właściwości trakcyjne, głębokość brodzenia (do 24 cali), zwrotność, artykulacja zawieszenia i prześwit. Pakiet Off-Road zawiera również wytrzymałe stalowe osłony podwozia, tylną oś z elektronicznie sterowanym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizg, 18” aluminiowe koła z wytrzymałymi, całorocznymi oponami.
Nowy Jeep Grand Cherokee L 2021 posiada liczne ulepszenia, które optymalizują jazdę, zachowanie na drodze i zmniejszają poziom hałasu, jednocześnie zmniejszając ciężar samochodu i poprawiając oszczędność paliwa. Nowa jednoczęściowa konstrukcja typu unibody wraz z trzema dostępnymi systemami napędu 4×4 (Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II), opcjonalne zawieszenie pneumatyczne Quadra-Lift i system zarządzania trakcją Selec-Terrain oferowany w wyposażeniu standardowym poprawiają legendarne zdolności 4×4 Jeepa Grand Cherokee.
Zastosowanie lekkich, wytrzymałych aluminiowych elementów osłonowych, m.in. pokrywy silnika i klapy tylnej, pomaga zmniejszyć masę pojazdu i obniżyć zużycie paliwa. Zespół inżynierów Jeepa zmniejszył masę, montując oś bezpośrednio do silnika, wraz z ramą pomocniczą, zwaną popularnie kołyską podtrzymującą, aluminiowymi mocowaniami silnika i przekładni kierowniczej, magnezową belką poprzeczną, aluminiowymi wieżami amortyzatorów i nowym, elektronicznym system wspomagania hamulców. Aby osiągnąć zakładaną masę i poprawić wytrzymałość, w konstrukcji nadwozia Grand Cherokee L zastosowano stal najnowszej, trzeciej generacji. Stal nowej generacji zapewniła zespołom inżynierów i projektantów możliwość tłoczenia na zimno elementów z materiałów o wyższej wytrzymałości, co nie było wcześniej możliwe, tworząc bardziej solidną i innowacyjną konstrukcję nadwozia.
Nowy Jeep Grand Cherokee L 2021 jest dostępny z dwoma potężnymi silnikami o osiągach sprawdzonych w każdej sytuacji na drodze.
W wyposażeniu standardowym oferowany jest silnik Pentastar V-6 3.6 L, wykonany w całości z aluminium, generujący moc 290 KM i 257 lb.ft. momentu obrotowego. Doceniany za swoją moc i zaawansowane rozwiązania techniczne, w tym kadłub o kącie rozwarcia cylindrów 60°, silnik Pentastar V-6 zapewnia płynną pracę, wzmocnioną przez akcesoria przykręcane bezpośrednio do bloku silnika. Silnik Pentastar V-6, siedmiokrotny zdobywca tytułu „Wards 10 Best Engines and Propulsion Systems” jest kompaktowy i posiada dwa niezależne fazowane wałki rozrządu w obu głowicach cylindrów oraz zintegrowane kolektory wydechowe.
Dwa wałki rozrządu umieszczone w górnej części głowicy cylindrów z zaworami ssącym i wylotowym o dwustopniowym stopniu regulacji wzniosu w połączeniu z systemem system zmiennych faz rozrządu (Variable Valve Timing, VVT) zapewniają optymalną moc silnika, a także optymalne spalanie w całym przedziale obciążenia i obrotów.
Oszczędzająca paliwo technologia start-stop (ESS) jest oferowana w standardzie dla silnika Pentastar V-6. System ESS został zmodernizowany i udoskonalony dla Grand Cherokee L. Zmiany dotyczą elementu rezerwy ciśnienia w ośmiostopniowej skrzyni biegów dostarczającego specjalny olej przekładniowy do elementów współpracujących podczas zmiany biegów w momencie rozruchu, aby umożliwić szybkie uruchomienie silnika. Udoskonalone sterowanie układem napędowym i nowa technologia rozruchu minimalizują przedwczesne ponowne uruchamianie silnika spowodowane delikatnym naciskiem stopy kierowcy na pedał hamulca. Hałas, wibracje i uciążliwość korzystania (NVH) przy ponownym uruchamianiu zredukowano dzięki ulepszonym elementom sterującym i aktywnym mocowaniom silnika.
3,6-litrowy silnik Pentastar V-6 jest zdolny do holowania przyczepy o masie do 6200 funtów, a jego szacowany, wiodący w swojej klasie, zasięg na jednym baku wynosi prawie 500 mil.
Układ zmiennych faz rozrządu (VVT) z dwoma niezależnymi zestawami krzywek sterujących zaworami zapewnia lepszą oszczędność paliwa w szerokim zakresie momentu obrotowego silnika Pentastar V-6. Prawie 90% maksymalnego momentu obrotowego silnika jest dostępne w przedziale od 1800 do 6400 obr./min. – to ważna kwestia podczas holowania.
Klienci poszukujący większej mocy mogą wybrać wielokrotnie nagradzany 5,7-litrowy silnik V-8 generujący moc 357 KM i 390 lb.ft. momentu obrotowego dostarczanego w szerokim zakresie obrotów.
Silnik V-8, wyposażony w żeliwny blok z aluminiową głowicą cylindrów, zapewnia osiągi i wydajność dzięki technologii VVT i Fuel Saver Technology (dezaktywacja cylindra). Dzięki systemowi Fuel Saver Technology komputer sterujący pracą silnika odcina dopływ paliwa i iskrę oraz dezaktywuje cztery z ośmiu cylindrów w sytuacjach, gdy pełna moc V-8 nie jest potrzebna, np. podczas jazdy po autostradzie zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin do atmosfery. System natychmiast aktywuje ponownie wyłączone cylindry, gdy kierowca wciśnie pedał przyspieszenia.
5,7-litrowy silnik V-8 ma wiodący w swojej klasie uciąg 7200 funtów.
Silnik V-8 w Grand Cherokee L wykorzystuje technologię dezaktywacji cylindra, która wyłącza cztery cylindry podczas lekkiego przyspieszania lub jazdy na autostradzie. System działa w rozszerzonym zakresie w stosunku do poprzednich generacji i jest niezauważalny dla kierowcy. Silnik zapewnia moc V-8 podczas przyspieszania i jazdy z dużym obciążeniem oraz pracę czterocylindrową, gdy wymagany moment obrotowy jest mniejszy niż maksymalny dostępny dla czterech cylindrów. W zależności od scenariusza jazdy, dezaktywacja cylindra może zwiększyć oszczędność paliwa od 5 do 20%.
Oszczędność paliwa ma być większa dzięki zastosowaniu technologii VVT redukującej pracę silnika podczas pompowania poprzez późniejsze zamknięcie zaworu dolotowego i zwiększenie procesu spalania. Pozwala to na przeniesienie większej ilości energii na koła, a nie jej utratę ze spalin w postaci ciepła. System VVT poprawia również skuteczność przewietrzania silnika, zwiększając tym samym jego wydajność i moc.
Każdy silnik współpracuje z wytrzymałą, solidną ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite, która zmniejsza zużycie paliwa oraz zapewnia precyzyjną i płynną zmianę biegów. Szeroki zakres przełożeń pomaga dostosować obroty silnika do konkretnego zadania – niezależnie od tego, czy jest to jazda po autostradzie, czy eksploracja terenowych szlaków. Elektronicznie sterowana ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów samoczynnie dostosowuje parametry swojej pracy do aktualnej sytuacji na drodze w oparciu o dane wejściowe, takie jak zmiany momentu obrotowego silnika, wykrywanie wzniesienia, temperatura oraz przyspieszenie wzdłużne i boczne.
Nowością w Grand Cherokee L 4×4 2021 jest odłączany napęd przedniej osi. Jeśli pojazd wyczuje, że warunki drogowe nie wymagają napędu na wszystkie koła, odłączenie przedniej osi powoduje automatyczne przełączenie Grand Cherokee L na napęd na dwa koła, zmniejszając opór układu napędowego i zwiększając oszczędność paliwa. Napęd 4×4 włącza się automatycznie w razie potrzeby.
Inspiracją dla proporcji nowego Grand Cherokee L był oryginalny Wagoneer, pierwszy pełnowymiarowy luksusowy SUV marki Jeep. Smukły profil Grand Cherokee L posiada wydłużony przód dający wrażenie ruchu i gotowości do działania. Lekko ścięta, pochylona do przodu osłona chłodnicy optycznie wydłuża maskę i stanowi ukłon w stronę kultowego designu Wagoneera. Obniżony, zwężony dach poprawia właściwości aerodynamiczne i osiągi bez uszczerbku dla przestrzeni ładunkowej i funkcjonalności.
Największych zmian dokonano jeśli chodzi o przód Grand Cherokee L. Nowe, smukłe reflektory LED stanowią punkt centralny i podkreślają techniczny charakter samochodu. Charakterystyczna osłona chłodnicy z siedmioma pionowymi szczelinami jest teraz szersza, posiada większe otwory i elegancką ramkę eksponującą nowoczesne oświetlenie i podkreślającą szerokość pojazdu. Poniżej grilla, nowy przedni pas jest proporcjonalnie większy niż w poprzednich generacjach, funkcjonalnie zaprojektowany przy zachowaniu konkurencyjnego kąta natarcia, z którego słynie Grand Cherokee. Jego geometryczny kształt powoduje, że przód ma nieco bardziej formalny wygląd. Większy otwór z elementami o wyrazistej teksturze ukrywa nowy radar dalekiego zasięgu i inne zaawansowane technologie, w tym aktywne żaluzje sterujące dopływem powietrza chłodzącego pomagające poprawić osiągi na drodze i zmniejszyć zużycie paliwa.
Widok z boku ukazuje nisko przebiegająca linię okien i obszerniejsze szyby, które zapewniają lepszą widoczność i nadają wnętrzu przestronności. Linia dachu wydaje unosić się, dzięki nowym listwom okiennym, zaczynającym się tuż u podstawy lusterek bocznych i biegnącym do końca narożnika i podstawy świateł tylnych. Wykończenie to jeszcze bardziej się wyróżnia, jeśli wybierzemy czarny błyszczący dach Gloss Black, oferowany po raz pierwszy w wersji Overland i dostępny w wyposażeniu standardowym dla wersji Summit. Nowy bagażnik dachowy składa się z pojedynczych, gładko zintegrowanych relingów bocznych nadających mu jednolity wygląd. Listwy i elementy wykończenia ograniczono do minimum, aby nie kolidowały z nowoczesną estetyką pojazdu.
Poszerzony rozstaw kół (większy o 36 mm) podkreśla solidny, pewny siebie wizerunek Grand Cherokee L. Niewątpliwej masywności autu dodają mocno zarysowane nadkola. Opony znajdują się w jednej płaszczyźnie z nadwoziem, podkreślając charakterystyczne trapezoidalne nadkola. Po raz pierwszy w Grand Cherokee, 21-calowe koła są dostępne w standardzie w pakiecie Summit Reserve.
Jeśli chodzi o design wnętrza Jeepa Grand Cherokee L 2021, zespół pragnął stworzyć jedno z najbardziej wyjątkowych i zaawansowanych technicznie wnętrz w historii przemysłu samochodowego. Wnętrze nowej generacji ewoluuje, stając się synonimem elegancji, oferując ręcznie wykonane elementy i bardzo dużą uwagę poświęconą szczegółom oraz nowoczesne udogodnienia, idealnie pasujące do nowego, smukłego i skrojonego na miarę nadwozia.
Harmonijność linii deski rozdzielczej uzyskana jest dzięki dekoracyjnemu elementowi biegnącemu przez całą długość panelu przedniego. Całości dopełnia strukturalne metalowe wykończenie wydłużające optycznie panel i biegnące ku górze, równoważąc w ten sposób nowe, wąskie otwory wentylacyjne HVAC. Dopełnieniem eleganckiego wykończenia są elementy z naturalnego drewna dębowego o wyraźnych słojach lub drewna orzecha o wyraźnych słojach w pakiecie Summit Reserve. Połączenie drewna, skóry i materiałów metalowych podkreśla poziomy motyw, tworząc wizualne arcydzieło.
Nowy Jeep Grand Cherokee L rocznik 2021 oferuje ponad 110 funkcji bezpieczeństwa, w tym innowacyjne technologie, które udoskonalają połączenie między kierowcą, samochodem i drogą.
Grand Cherokee L pojawia się z wiodącym w swojej klasie pakietem funkcji gwarantującym pewność jazdy, z której słynie marka Jeep. Funkcje te zwiększają pole widzenia kierowcy, poprawiają widoczność zestawu wskaźników i wspomagają kierowcę w wykorzystaniu systemu pozwalającego uniknąć kolizji.
Active Driving Assist to nazwa FCA dla systemu zautomatyzowanej jazdy na poziomie 2 (L2), a sama technologia potwierdza kurs firmy w kierunku autonomicznej przyszłości. Grand Cherokee L jest dostępny z systemem Active Driving Assist umożliwiającym zautomatyzowaną jazdę z rękami na kierownicy i wzrokiem skupionym na drodze, wykorzystując system kontroli toru jazdy i tempomat adaptacyjny. System wykorzystuje wiele czujników, w tym radary i kamery, w celu wytyczenia odpowiedniej ścieżki. System Active Driving Assist jest dostępny w modelach Overland i w standardzie w modelach Summit.
Hands-free Active Driving Assist to nazwa FCA dla systemu wspomagania jazdy bez użycia rąk L2, który będzie dostępny pod koniec 2021 roku w modelach Grand Cherokee L Overland i Summit rocznik 2022. Oferuje on możliwość jazdy bez użycia rąk przy każdej prędkości i utrzymanie wycentrowanego toru jazdy na zaaprobowanych do tego pasach dróg, zapewniając jeszcze większy komfort jazdy. System będzie również zapobiegawczo spowalniał samochód na ostrych zakrętach oraz automatycznie przejmował kontrolę po stwierdzeniu, że kierowca nie zwraca uwagi na drogę.
Night Vision Camera, dostępna w modelach Overland i Summit, wykorzystuje technologię termograficzną do zwiększenia zasięgu reflektorów Grand Cherokee L. Czujniki podczerwieni rejestrują ciepło wydzielane przez pieszych i zwierzęta znajdujące się na drodze przed pojazdem, w odległości do 200 metrów. Po zlokalizowaniu, na zestawie wskaźników bezpośrednio przed kierowcą wyświetla się alert z ich położeniem względem pojazdu.
Wśród standardowych funkcji bezpieczeństwa w całej gamie Grand Cherokee L znajdują się:
- Ostrzeżenie o ryzyku kolizji z funkcją automatycznego hamowania oraz wykrywaniem pieszych/ rowerzystów,
- System wykrywania obiektów na drodze cofania,
- Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop and Go,
- Asystent toru jazdy,
- Asystenta pasa ruchu z system kontroli toru jazdy,
- Aktywny system wspomagania hamowania awaryjnego,
- System monitorowania martwego pola,
- Tylna kamera cofania ParkView,
- System wspomagania parkowania tyłem ParkSense z funkcją zatrzymania,
- Przycisk elektrycznego hamulca postojowego
- Monitorowanie ciśnienia w oponach.
Jeep Grand Cherokee L rocznik 2021 jest pierwszym samochodem Jeepa oferującym w pełni cyfrowe lusterko wsteczne. Cyfrowe lusterko wsteczne w rzeczywistym czasie wyświetla obraz z kamery cofania, zapewniając widok nieprzesłonięty przez słupki D czy tylne siedzenia. Powraca też do swej tradycyjnej funkcji lusterka odblaskowego. Cyfrowe lusterko wsteczne jest dostępne w modelach Limited, Overland i Summit i zapewnia dobrą widoczność za pojazd, co zwiększa bezpieczeństwo i zapobiega wypadkom.
Dodatkowo, Grand Cherokee L jest pierwszym samochodem Jeepa oferującym szybę przednią z wyświetlaczem HUD. Dostępny w wersji Overland i wyższych, kolorowy wyświetlacz można skonfigurować do maksymalnego rozmiaru 10 cali i występuje w trzech wstępnie zdefiniowanych konfiguracjach oraz trybie dysponującym możliwością wyboru czterech konfigurowalnych layoutów. HUD przekazuje kierowcy kluczowe informacje o pojeździe, jak: prędkość, ograniczenie prędkości, wskazówki nawigacji i ostrzeżenia z systemów wspomagających. Wszystkie ustawienia HUD mogą być spersonalizowane i zapisane w profilach kierowcy.
Na razie jednak Jeepa Grand Cherokee L nie zobaczymy na naszych drogach. Póki co, model będzie sprzedawany na rynku północnoamerykańskim. Sprzedaż w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) rozpocznie się z końcem 2021 roku.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Autodromo Nazionale di Monza docenia zazwyczaj tych kierowców, którzy nie boją się wysokich prędkości, podejmują próby wyprzedzania w nielicznych zakrętach i wykorzystują błędy popełnione przez rywali. To właśnie oni, najlepsi z najlepszych, mają szanse stanąć na podium na włoskiej ziemi. Gosia Rdest w ostatnim wyścigu sezonu dowiodła, że należy do tego grona, zajmując trzecią pozycję w klasie Challenger. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
-
8 typowych błędów, jakie polscy kierowcy popełniają na rondach
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Wygląda całkiem spoko, jak tak się mu przyjrzeć. Znajdą się chętni prestiżowa marka
Anonymous - 5 marca 2021
Wizualnie boski!
Anonymous - 5 marca 2021
W tym segmencie to land cruiser bardziej chwyta za serce. Zwyczajnie lubię duże auta, a toyotą miałam okazję jeździć. Boska !