Nowy BMW R 1200 GS Adventure – dla herod baby?
Znamy niewiele kobiet, które swobodnie poruszają się jednym z najcięższych motocykli sportowo-turystycznych BMW - tzw. "hard core'ową" odmianą wyjątkowo udanego motocykla R1200 GS, ale w wersji Adventure. Mimo to, gdy marzymy o dalekich wojażach to właśnie taki motocykl przychodzi na myśl. Czy słusznie?
Cóż, prawda w oczy kole. I to jak! Ze łzami w oczach przyznajemy – martwiąc się, co z nami będzie (ciemno wszędzie, głucho wszędzie, co to będzie?!) – że BMW R1200 GS Adventure NIE jest dla kobiet!
Jeśli nie mierzymy przynajmniej 175 centymetrów wzrostu, nie ćwiczymy na siłowni po kilka razy w tygodniu i naszą naczelną zasadą nie jest: „co, ja nie potrafię?!”, to lepiej przestać marzyć o nowym Adventure. Te motocyklistki, które się na niego „porwały” – szybko odsprzedawały maszynę, lub męczyły się z nią przez jeden sezon. Nie dłużej. Nawet mniejsza wersja GS’a, o pojemności 650 cm3 i nazwana szumnie Dakar (F650GS Dakar), sprawiała kobietom problemy.
Otóż duży Adventure to motocykl świetny – ale nie dla kobiet. I choćby producent dwoił się i troił, oferował wykrojoną, niższą kanapę, odelżył maksymalnie masę tego jednośladu, to nadal ta odmiana będzie sprawiała kobietom trudności. Oczywiście przy założeniu, że będą wykorzystywać motocykl zgodnie z przeznaczeniem, czyli na dalekich trasach, w których przeważa nawierzchnia szutrowa. Nawet silni mężczyźni mają trudności z podniesiem tego motocykla po upadku! Żeby była jasność – zupełnie inaczej jest w przypadku zwykłego BMW R1200 GS, którego kobietom z pełną odpowiedzialnością polecamy.
Poniżej porównanie wersji konwencjonalnej GS’a do tej „wyprawowej”, które mówi samo za siebie. Jeśli któraś z pań sądzi, że kilka centymetrów wyżej siedzisko nie sprawi jej kłopotu, to niechaj wyobrazi sobie ile mierzy jej własna stopa i ile jej może zabraknąć do potencjalnego podparcia się nogą w awaryjnej sytuacji. Bak jest w Adventure większy, a co za tym idzie szerszy, no i całość, z wystającymi na boki cylindrami tworzy niezłą kolubrynę. Na koniec cymes: masa jednośladu – zalany płynami, zatankowany i obładowany kuframi motocykl pełny zamontowanych na nim akcesoriów, może grubo przekroczyć 300 kilogramów.
BMW R 1200 GS Adventure vs. BMW R 1200 GS
Pojemność zbiornika paliwa: 30 l 20 l
Skok zawieszenia przód / tył: 210 / 220 mm 190 / 200 mm
Wysokość siedzenia: 890 / 910 mm 850 / 870 mm
Masa z 90% paliwa: 260 kg 238 kg
Maksymalne obciążenie: 220 kg 212 kg
Wymiary długość / szerokość: 2255 / 980 mm 2207 / 953 mm
Zużycie paliwa przy 90 / 120 km/h: 4,3 / 5,9 l 4,1 / 5,5 l
Z dziennikarskiego obowiązku publikujemy oczywiście informacje, na temat nowego BMW R1200GS Adventure (poniżej), ale obiektywnie – nie radzimy go kupować kobietom. Chyba, że „herod babom”, których tym określeniem wcale nie obrażamy. Takie po prostu podziwiamy.
Na górze BMW R1200 GS Adventure, na dole BMW R1200 GS. |
fot. BMW / montaż redakcja Motocaina.pl |
A oto jak producent chwali się tym motocyklem.
Informacja prasowa BMW
Premiera nowego R BMW 1200 GS Adventure oznacza początek kolejnego rozdziału w pełnej sukcesów, ponad trzydziestoletniej historii dużych motocykli serii GS z silnikami w układzie bokser. Od debiutu poprzedniego modelu w 2005 roku, BMW Motorrad, który jest wiodącym producentem turystycznych motocykli enduro z silnikami dużej pojemności, uczynił z potężnego modelu GS Adventure maszynę uznawaną za świetny wybór do długodystansowych podróży. Motocykl ten przenosi poszukiwaczy przygód do najdalszych zakątków świata i pozwala im cieszyć sie podróżą, gdy inni już dawno wrócili do domu.
BMW R 1200 GS Adventure w roli najważniejszego partnera w czasie długodystansowych ekspedycji i podróży.
Nowy R 1200 GS Adventure kontynuuje rodzinną tradycję w oparciu o dynamiczne osiągi, doskonałe własności w jeździe terenowej i turystycznej, jakimi dysponował poprzedni R 1200 GS. Jednocześnie motocykl oferuje nowe, optymalne rozwiązania dla globtroterów, niestrudzonych fanów enduro i podróżników lubiących zjechać z asfaltu.
Nowy R 1200 GS Adventure jest napędzany tym samym pełnym werwy, chłodzonym powietrzem i cieczą silnikiem bokser znanym już z modelu R 1200 GS, który z pojemności skokowej 1170 cm3 wydobywa moc 92 kW (125 KM) przy 7750 obr/min. Wyróżniającą cechą tego silnika, przeprojektowanego i wprowadzonego w zeszłym roku w modelu R 1200 GS, jest nowy system wydajnego chłodzenia, który wykorzystuje ciecz zamiast oleju jako medium odbierające ciepło. Nowością w tym silniku jest też pionowe napełnianie cylindrów, dzięki któremu moc dostarczana jest w sposób jeszcze bardziej efektywny, a z nowym silnikiem współpracuje sześciobiegowa przekładnia, która wraz z mokrym sprzęgłem jest zintegrowana z korpusem silnika. Po raz pierwszy w produkcyjnym motocyklu BMW zastosowano bezobsługowy wał Kardana umieszczony po lewej stronie pojazdu. W celu dalszej poprawy własności jezdnych R 1200 GS Adventure, zwłaszcza w terenie, masa koła zamachowego została zwiększona o około 950 gramów, do układu napędowego dodano też dodatkowy tłumik drgań.
Pomyślany, skonstruowany i wyposażony dla prawdziwych podróżników.
Duży BMW GS Adventure jest ikoną wśród dużej pojemności turystycznych motocykli enduro i jest najlepszym wyborem dla miłośników transkontynentalnych podróży, nawet biegnących przez najodleglejsze zakątki świata. Bez względu na to, czy jazda odbywa się po asfalcie, po żwirowych ścieżkach, czy po bezdrożach, potężny GS Adventure ma za zadanie dowieźć swojego kierowcę bezpiecznie do celu. Takie zadania i inspiracje towarzyszyły BMW Motorrad przy tworzeniu nowego R 1200 GS Adventure – jeszcze lepszego pod każdym względem.
Podobnie jak w R 1200 GS, model Adventure jest zbudowany na solidnej i wytrzymałej na skręcanie ramie przestrzennej z rur stalowych. Ma on większy, 30-litrowy zbiornik paliwa (o 10 litrów więcej, niż w R 1200 GS), co pozwala na istotne zwiększenie zasięgu, a sam zbiornik jest teraz wykonywany z lekkiego aluminium. R 1200 GS Adventure już jest w standardzie wyposażony w system ABS, automatyczną kontrolę stabilności (ASC), a także dysponuje dwoma trybami jazdy „Deszcz” i „Droga”, które umożliwiają dostosowanie charakterystyki motocykla do większości warunków drogowych. Zwiększa to dodatkowo w znaczący sposób praktyczne możliwości nowego R 1200 GS Adventure, jednocześnie zapewniając istotne podwyższenie poziomu bezpieczeństwa, w szczególności na śliskiej nawierzchni.
Tym razem przyznajemy – a przychodzi nam to ze łzami w oczach – że kobiecie będzie wygodniej na tylnej części siedziska BMW R1200 GS Adventure. |
fot. BMW |
Kolejne trzy tryby jazdy można dodać zamawiając opcjonalną funkcję Tryby Jazdy Pro, której towarzyszą systemy Enduro ABS i Enduro ASC przeznaczone do jazdy terenowej. Trzy dodatkowe tryby jazdy – “Dynamiczny”, “Enduro” i “Enduro Pro”, które mogą być aktywowane za pomocą klucza kodowego, umożliwiają dostosowanie ustawień zarówno ASC i ABS, a także opcjonalnego półaktywnego elektronicznie sterowanego zawieszenia Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) do specyficznych wymagań jazdy w terenie.
Oprócz nowej stylizacji nadwozia w bardziej zdecydowanym stylu, talenty podróżnicze i większe możliwości terenowe nowego R 1200 GS Adventure są wynikiem nowych parametrów podwozia, w tym zwiększonych o 20 milimetrów skoków zawieszenia, zwiększonego prześwitu i zmienionej geometrii tylnego wahacza służącej jeszcze lepszemu prowadzeniu się motocykla. Większa przednia szyba z wygodną ręczną regulacją pokrętłem, dodatkowe kierownice powietrza, a także znacznie zwiększona ochrona rąk, wyraźnie poprawiają ochronę przed wiatrem i warunkami atmosferycznymi. Szerokie, regulowane podnóżki enduro, wzmocnione dźwignie nożne i całkowicie odnowione nadwozie dodają końcowych akcentów wyglądowi nowego R 1200 GS Adventure.
Najważniejsze cechy nowego BMW R 1200 GS Adventure:
- Zbudowany według tej samej uniwersalnej koncepcji ogólnej, co R 1200 GS, z pełnym werwy dwucylindrowym silnikiem bokser i zwinnym podwoziem, ale o zwiększonych możliwościach terenowych i lepszym dostosowaniu do długodystansowych podróży.
- Zwiększona masa koła zamachowego silnika i dodatkowy tłumik drgań, zapewniający jeszcze gładszą pracę silnika i jeszcze lepszy komfort podróży.
- Skok zawieszeń kół przednich i tylnych mierzony na sprężynach wzrósł o 20 mm w porównaniu do modelu R 1200 GS.
- Prześwit zwiększony o 10 mm w stosunku do poprzednika.
- Zmodyfikowana geometria tylnego wahacza poprawiająca zachowanie motocykla przy sportowym sposobie jazdy.
- Całkowicie przestylizowane panele zewnętrzne o zwiększonej wytrzymałości, nadające GS Adventure bardziej zdecydowanego wyglądu.
- Zbiornik paliwa o pojemności 30 litrów, zasięg podobny do poprzednika.
- W standardzie ABS, ASC i dwa tryby jazdy.
- Trzy kolejne tryby jazdy dostępne jako opcja fabryczna.
- Półaktywne elektronicznie sterowane zawieszenie kół Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) dostępne jako opcja fabryczna.
- Wygodniejsze siedzenie z regulacją kątową.
- Duża regulowana szyba i owiewki.
- Szerokie podnóżki enduro.
- Regulowane, wzmocnione dźwignie obsługiwane nożnie.
- Solidne orurowanie chroniące silnik i zbiornik paliwa.
- Szeroki zakres akcesoriów i opcji fabrycznych.
Najnowsze
-
Odświeżone Porsche 911 Carrera T zostało zaprezentowane. Ma być jeszcze lepsze niż jego poprzednik
Po niedawnym zaprezentowaniu odświeżonego modelu 911 GT3, Porsche postanowiło podzielić się kolejnym zmodernizowanym wariantem swojego najpopularniejszego samochodu. Porsche 911 Carrera T na nowy rok modelowy po raz pierwszy debiutuje również w wersji cabrio. -
Ford Performance Motorsports łączy siły z zespołem HRT. Ford Mustang GT3 wyjedzie na tor w 2025 roku
-
Ford Bronco w edycji specjalnej pojawi się w 2025 roku
-
Rolls Royce świętuje 60 urodziny filmu ,,Goldfinger” specjalnym modelem
-
Toyota Aygo X w specjalnej edycji JBL
Zostaw komentarz: