Nowy Aston Martin Vantage – nowa zabawka Bonda?
Brytyjska marka chwali się, że to najmocniejszy i najszybszy Vantage w 74-letniej historii modelu. Nowy Aston Martin Vantage faktycznie może pochwalić się niesamowitymi osiągami.
Vantage to bardziej kompaktowy model sportowej brytyjskiej marki niż DB12. Nazwę Vantage użyto po raz pierwszy w 1964 roku, jako oznaczenie modelu bardziej „podkręconej” wersji DB5. Od początku lat 70. XX wieku Vantage jest już niezależnym modelem Aston Martina.
Nowy Aston Martin Vantage nie przeszedł rewolucji stylistycznej, ale zmiany są zauważalne. Auto otrzymało nową, większą o 38 proc. osłonę chłodnicy. Uwagę zwracają również wloty powietrza umieszczone po bokach. Producent wprowadził również nowe reflektory Matrix LED ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej. Z tyłu żadnych zmian nie uraczymy.
Nowy Aston Martin Vantage – największe zmiany są pod maską
Nowy Vantage to typowe sportowe coupe. Z silnikiem umieszczonym z przodu, napędem na tył i rozkładem masy 50:50 nie może być inaczej.
Do napędu posłużył ręcznie zbudowany silnik 4.0 Twin-Turbo V8 o mocy 665 KM i kolosalnym momentem obrotowym 800 Nm. To czyni go najmocniejszym Astonem Martinem Vantage w jego historii.
Wysoką moc osiągnięto dzięki zmodyfikowanym profilom krzywek, zoptymalizowanej kompresji, większej
turbosprężarce i ulepszonemu chłodzeniu.
W połączeniu z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów ZF, nowy Aston Martin Vantage rozpędzi się do 300 km/h, a czas od 0 do 100 km/h to zaledwie 3,4 sekundy. Dokonano również modyfikacji skrzyni biegów – skrócono przełożenia przekładni głównej, aby dać maksimum frajdy z jazdy nowym Vantage.
Nowy Aston Martin Vantage ma jeździć jak po szynach
Inżynierowie Astona Martina ulepszyli również prowadzenie nowego modelu. Aluminiowa konstrukcja wyposażona została w dodatkowe elementy usztywniające podwozie, co ma poprawić jazdę w ciasnych zakrętach. Oprócz tego samochód otrzymał nowe, inteligentne amortyzatory adaptacyjne. Producent chwali się również rozkładem masy o współczynniku 50:50. Inżynierowie zajęli się również elektronicznym układem wspomagania kierowniczego (EPAS), który otrzymał zębatkę o stałym przełożeniu 12,8:1. To wszystko oczywiście ma przekładać się na radość prowadzenia.
Wnętrze jest mocno nowoczesne
Kabina nowego Astona Martina doczekała się solidnych zmian. Wzrok przykuwa dotykowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 10,25-cala, ale co ciekawe, zdecydowano się pozostawić zestaw fizycznych przełączników w dolnej części konsoli środkowej.
Vantage jest standardowo wyposażony w system audio z 11 głośnikami. System ten oferuje tryb dźwięku przestrzennego QuantumLogic, ale to nie szczyt możliwości. Dla audiofila marka proponuje opcjonalny system Bowers & Wilkins z 15. głośnikami o mocy 1170 W.
Nie zabraknie też łączności z telefonem za pomocą Apple CarPlay oraz Android Auto.
Kiedy nowy Aston Martin Vantage trafi do sprzedaży?
Brytyjska marka zapowiada, że produkcja nowego auta ma się rozpocząć w pierwszym kwartale tego roku. Pierwsze dostawy zaplanowano za to na drugi kwartał 2024 roku, więc już za chwilę. Ile kosztuje nowy Aston Martin Vantage? Tego na razie niewiadomo, choć cena aut pokroju Aston Martina zawsze stanowi pewną tajemnicę i nie należy dociekać dokładnej kwoty. Po prostu nie wypada.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: