Nowinki olejowe Castrola – zadajemy pytania ekspertom
Czy wiecie, że olej musi znosić obciążenia rzędu 10 000 kilogramów na centymetr kwadratowy?! Okazuje się, że sztuką jest stworzenie takiego oleju, który będzie łączył kilka wymogów dla płynów eksploatacyjnych. Tymczasem Castrol wkracza na rynek z nową linią produktów Professional, a my pytamy jego ekspertów o trapiące nas wątpliwości.
Dowiedziałyśmy się więcej od ekspertów Castrola o olejach – czytaj poniżej. |
fot. Jola Żuk
|
II Ogólnopolski Kongres Dealerów Samochodowych był okazją do zaprezentowania oferty, która będzie dostępna wyłącznie w autoryzowanych serwisach samochodowych.
Castrol Edge Professional – wg producenta – ma innowacyjne własności: adaptuje się i dopasowuje do potrzeb silnika, jednocześnie umożliwia ochronę przeciwzużyciową w ekstremalnych warunkach jazdy oraz daje oszczędności paliwa, a co za tym idzie obniża emisję niebezpiecznych związków do środowiska przy niewielkich obciążeniach silnika. Według testów przeprowadzonych przez Castrola, olej ten redukuje kontakt metal-metal o minimum 40 procent w porównaniu z konkurencyjnym olejem.
Olej rekomendowany do BMW. |
fot. Castrol
|
Nowa linia Profesional została opracowana w technologii podwójnej filtracji, dotychczas stosowanej w produkcji olejów służących pierwszemu fabrycznemu zalaniu silnika. Teraz, podczas pobytu w autoryzowanym serwisie, kierowcy będą mieć okazję wykorzystania w swoich samochodach lepszej jakości oleju niż dotychczas; również podczas kolejnych wymian. Edge rekomendują marki: BMW, Jaguar, Skoda, Volvo, Audi jak i Mini, Seat czy Volkswagen.
Ciekawostką jest kolor tego produktu. Jego fluorescencyjne zabarwienie widoczne jest w świetle UV. Być może jest to tylko dodatkowy gadżet, jednak tak oryginalnym kolorem nie może pochwalić się żaden z konkurentów, a na pewno pozwoli to odróżnić Edge od płynów rywali na rynku.
Oprócz Castrol Edge Professional w ofercie producenta dostępny będzie również Castrol Magnatec Professional – olej wyróżniający się technologią inteligentnych molekuł – silnik poddany jest ochronie od momentu, kiedy przekręcimy kluczyk. Olej pozostaje na ściankach silnika, nie spływając do miski. Ma podobne zabarwienie fluorescencyjne widoczne w świetle UV i również poddany został podwójnej filtracji.
Nowe oleje Castrol są już dostępne w autoryzowanych salonach od czerwca 2011 r. Nie istnieje możliwość ich detalicznej sprzedaży. Zastąpią one poprzednie produkty.
Tymczasem my zapytałyśmy ekspertów Castrola o specyfikę ich produktów i kwestie eksploatacyjne.
CZYM JEST TECHNOLOGIA FST (FLUID STRENGTH TECHNOLOGY)?
FST to dynamiczny system technologii, który aktywnie wzmacnia olej. Stale adaptuje się i dostosowuje do potrzeb silników we wszystkich warunkach jazdy.
CO DAJE FST?
Przy niskich obciążeniach silnika zapewnia oszczędność paliwa, co umożliwia obniżenie emisji niebezpiecznych związków do środowiska, a przy ekstremalnych ciśnieniach pracy zapewnia wyjątkową wytrzymałość i ochronę silnika.
NA CZYM POLEGAŁ TEST WYTRZYMAŁOŚCIOWY, JAKIEMU ZOSTAŁ PODDANY NOWY CASTROL EDGE PROFESSIONAL?
Edge redukuje kontakt metal-metal o minimum 40 procent w porównaniu z konkurencyjnym olejem. |
fot. Castrol
|
Test przeprowadzono na samochodzie Ford Crown Victoria z silnikiem o pojemności 4,6 l. Auto załadowano ciężarem odpowiadającym wadze czterech osób i ich bagażu oraz zamontowano na hamowni. Silnik pracował przy maksymalnej mocy bez żadnych przerw, a hamownia wywierała obciążenie. Podczas testu mierzono czas od jego startu do zatarcia silnika, w trakcie jego trwania nie dokonywano żadnych dolewek oleju. W porównaniu z konkurencyjnymi olejami o odpowiadających parametrach (olej syntetyczny, o tej samej lub podobnej lepkości) Castrol EDGE Professional wykazał wytrzymałość większą nawet o 35 proc.
JAK PRZEPROWADZONO TEST MIERZĄCY KONTAKT POMIĘDZY METALOWYMI CZĘŚCIAMI SILNIKA, ZNACZĄCO REDUKOWANY DZIĘKI FLUID STRENGTH TECHNOLOGY?
Test polegał na symulacji współpracy wałka rozrządu z popychaczami zaworowymi i mierzeniu trwałości filmu olejowego poprzez pomiar kontaktu metal-metal. Do tych elementów silnika podłączono napięcie elektryczne i urządzenie pomiarowe rejestrujące przepływ prądu w momencie kontaktu metal-metal.
Symulowano pracę wałka rozrządu w prędkości od 800 do 5000 obrotów na minutę. W momencie, gdy krzywka zaworowa naciska na popychacz może dojść do zerwania filmu olejowego i pojawieniu się kontaktu pomiędzy metalowymi elementami silnika. W takich sytuacjach rejestrowany jest impuls elektryczny. Gdy olej jest słabszy i daje gorszą ochronę, film zostanie zerwany wcześniej i długość sygnału (czyli kontaktu metal-metal) jest dłuższa. Gdy olej jest trwalszy, sygnał jest krótszy, bądź w ogóle go nie ma.
Testy, jakim zostały poddane oleje Castrol EDGE Professional udowodniły, że redukuje on kontakt metal-metal od 40 do 60 proc., czym osiąga bezkonkurencyjny poziom wytrzymałości.
CZYM RÓŻNI SIĘ CASTROL EDGE PROFESSIONAL, DOSTĘPNY WYŁĄCZNIE W SERWISACH AUTORYZOWANYCH, OD OLEJU CASTROL EDGE, KTÓRY JEST SPRZEDAWANY W SKLEPIE CZY STACJI BENZYNOWEJ?
Castrol EDGE Professional został opracowany we współpracy z wiodącymi producentami pojazdów. Znacznie przekracza normy stawiane przez producentów, dzięki czemu jest jedyną marką olejową rekomendowaną przez: Audi, Volkswagen, SEAT, Skoda, Volvo, BMW, Mini, Jaguar, Land Rover. Dodatkowo zastosowano w nim technologię podwójnej filtracji. Dotychczas była ona wykorzystywana wyłącznie w olejach dedykowanych na pierwsze zalanie w fabryce. Castrol EDGE Professional posiada też wyjątkowe fluorescencyjne zabarwienie widoczne w świetle UV.
CO DAJE FLUORESCENCYJNE ZABARWIENIE OLEJU CASTROL EDGE PROFESSIONAL?
Fluorescencyjne zabarwienie widoczne w świetle UV, jest gwarancją wyjątkowej jakości i oryginalności czołowego produktu linii Castrol Professional, jakim jest nowy Castrol EDGE Professional.
CO DAJĄ INTELIGENTNE MOLEKUŁY W CASTROL MAGNATEC PROFESSIONAL?
Podczas tzw. zimnych rozruchów dochodzi do około 75 proc. zużycia silnika, co spowodowane jest pracą bez ochronnego filmu olejowego. Dzięki Technologii Inteligentnych Molekuł, przy wyłączonym silniku olej Castrol Magnatec Professional nie spływa do miski olejowej. Inteligentne Molekuły przylegają jak magnes do ścianek silnika i chronią go już od momentu przekręcenia kluczyka.
CZYM RÓŻNI SIĘ CASTROL MAGNATEC PROFESSIONAL, DOSTĘPNY WYŁĄCZNIE W SERWISACH AUTORYZOWANYCH, OD OLEJU CASTROL MAGNATEC SPRZEDAWANEGO W SKLEPIE CZY NA STACJI BENZYNOWEJ?
Castrol Magnatec Professional jest produkowany w technologii podwójnej filtracji. Technologia ta dotychczas była wykorzystywana wyłącznie w olejach dedykowanych na pierwsze zalanie w fabryce. Posiada również zielone zabarwienie, które go wyróżnia i gwarantuje najwyższą jakość oferowaną wyłącznie w produktach Professional.
JAK PRZEPROWADZONO TEST MIERZĄCY OCHRONĘ PRZECIWZUŻYCIOWĄ OLEJU, KTÓREMU PODDANO CASTROM MAGNATEC PROFESSIONAL?
W trakcie testu mierzono zużycie krzywki wałka rozrządu, elementu silnika najbardziej narażonego na zużycie. Przeprowadzono go na 4-cylindrowym silniku Nissan KA24E o pojemności 2,4 l zgodnie z wytycznymi niezależnego Przemysłowego Testu Sekwencyjnego IVA. Podczas 100 godzin występowały naprzemiennie dwa cykle pracy. Pierwszy trwający 50 minut, z prędkością silnika 800 obr/min., temperaturą oleju wynoszącą 49°C i płynu chłodzącego 50°C. Drugi 10-minutowy przy prędkości 1500 obr/min, temperaturze oleju 59°C, a płynu chłodzącego 55°C. W porównaniu z konkurencyjnymi olejami o odpowiadających parametrach (olej syntetyczny, o tej samej lub zbliżonej lepkości) Castrol Magnatec Professional wykazał się znacznie większą ochroną przeciwzużyciową.
Aby wykazać długotrwałą ochronę, jaką silnikowi zapewnia Castrol Magnatec Professional, inżynierowie Castrol testowali go przez 300 godzin – trzykrotnie dłużej niż wymaga tego standardowy test określony normami producentów pojazdów. Pomimo tego nie stwierdzono obniżenia stopnia ochrony.
CZYM RÓŻNI SIĘ ZALECENIE OD REKOMENDACJI OLEJU PRZEZ PRODUCENTÓW SAMOCHODÓW?
Zalecenie oznacza, że olej spełnia normy serwisowe wyznaczone przez producentów pojazdów, rekomendacja, że olej ten znacznie wykracza ponad stawiane normy, wskazuje na związek technologiczny z olejami stosowanymi na pierwsze zalanie silników. Zazwyczaj jest to olej opracowany w co-engineeringu, zaprojektowany dla danego silnika. W przypadku Castrol EDGE Professional wyróżnia się on ponadto podwójną filtracją i fluorescencyjnym zabarwieniem.
CZY MOŻNA MIESZKAĆ OLEJE SYNTETYCZNE Z MINERALNYMI?
Technologicznie nie ma znaczenia fakt, że jeden olej jest syntetyczny, a drugi mineralny, bo bazy olejowe obu produktów są ze sobą mieszalne. Potwierdzeniem tych wymagań jest test mieszalności i homogeniczności stosowany przez API dla olejów posiadających, co najmniej klasę API SH. Jednak z praktycznego punktu widzenia, raczej nie należy mieszać różnych olejów ze sobą, gdyż jeśli np. dolejemy do oleju syntetycznego olej mineralny, to rzecz jasna parametry tego pierwszego obniżą się.
JAK CZĘSTO SPRAWDZAĆ POZIOM OLEJU W SILNIKU?
Zaleca się, by poziom oleju sprawdzać co około 1500 km.
JAKI POWINIEN BYĆ POZIOM OLEJU NA BAGNECIE?
Ilość oleju musi być pomiędzy wartością maksymalną a minimalną zaznaczoną na bagnecie. Najlepszym poziomem jest jednak stan wynoszący ¾ lub niecałe maksimum.
ILE WYNOSI RÓŻNICA W POZIOMIE MINIMUM I MAKSIMUM NA BAGNECIE?
Zwykle różnica w ilości oleju pomiędzy wartością minimalną a maksymalną wynosi około 1 litra, dlatego zawsze warto mieć w samochodzie (szczególnie podczas dalekich podróży) litrową butelkę oleju w celu uzupełnienia jego poziomu.
CZYM GROZI JAZDA ZE ZBYT NISKIM POZIOMEM OLEJU?
Zbyt niski poziom oleju niesie za sobą cztery główne zagrożenia:
- jednostkowa porcja oleju musi częściej pracować, przez co ulega szybszemu wyeksploatowaniu,
- powoduje większe skoncentrowanie produktów zużycia – m.in. sadzy i rozpuszczonych zanieczyszczeń,
- olej się bardziej nagrzewa i szybciej traci swoje właściwości, zmniejszając przy tym ochronę silnika,
- zassanie do układu smarowania powietrza grozi szybkim zatarciem silnika. 14
JAK DOBRAĆ OLEJ NA DOLEWKĘ, GDY NIEDOSTĘPNY JEST TEN, KTÓRYM ZALANO SILNIK?
Podstawowym wymaganiem, które musi spełnić olej, jest norma jakościowa i lepkościowa określana przez producenta samochodu. Gdy nie wymaga on norm własnych, a opiera się jedynie na specyfikacjach API lub ACEA, to sprawa jest prostsza, gdyż w zasadzie każdy olej posiada te klasyfikacje.
CO OZNACZA, ŻE OLEJ MOŻNA STOSOWAĆ W TRYBIE LONGLIFE?
Olej taki jest przystosowany do pracy w wydłużonych okresach międzyobsługowych. Gwarantuje wolniejsze procesy starzenia się oraz ma możliwości chłonięcia większych ilości produktów zużycia, kwaśnych substancji pochodzących ze spalania paliwa, oraz wykazuje wyższą odporność na długą pracę w wysokich temperaturach.
CO OZNACZA, ŻE OLEJ MA CECHĘ LOW SAPS?
Jest to olej niskopopiołowy, zalecany do silników wysokoprężnych wyposażonych w filtry cząstek stałych, oraz do silników benzynowych posiadających nowoczesne systemy wtórnej obróbki spalin, takie jak katalizatory trójfunkcyjne TWC.
Najnowsze
-
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
Analitycy są przekonani, że trwający od ponad pół roku trend spadkowy na rynku ropy naftowej utrzyma się również w przyszłym roku. Nie ma jednak wśród nich zgody na temat jego skali. Jedni przewidują umiarkowane obniżki cen giełdowych, inny wieszczą drastyczne spadki. Ale czy spowoduje to spadki na stacjach paliw w Polsce? Jest taka szansa, ale wiele zależy od kursu dolara. -
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
Zostaw komentarz: