Nowe przepisy na 2022 rok. Kierowców czeka wiele zmian
Rok 2022 będzie obfitował w wiele ważnych dla kierowców zmian. Zapowiadane od dawna podwyżki mandatów czy kolejna paczka przepisów pakietu deregulacyjnego, to tylko niektóre z nowości, które czekają w tym roku.
Kolejny etap pakietu deregulacyjnego
31 stycznia zniknie konieczności wymiany tablic rejestracyjnych przy przerejestrowaniu pojazdu, jeśli był on już zarejestrowany na terytorium Polski. To oznacza, że dotychczasowe „blachy” będzie można pozostawić nawet jeśli kupimy zarejestrowane już w Polsce auto po drugiej stronie kraju, ale pod pewnymi warunkami – dotychczasowe numery będą mogły zostać zachowane, o ile tablice są czytelne, a ich wzór jest zgodny z obecnie obowiązującym.
Od 31 stycznia 2022 roku będzie możliwość czasowego wycofania pojazdu osobowego z ruchu, ale tylko w przypadku, jeśli wymaga on generalnego remontu związanego z uszkodzeniem elementów nośnych konstrukcji. Czasowe wycofanie będzie możliwe na okres od 3 do 12 miesięcy i będzie je można powtórzyć nie wcześniej niż po upływie 3 lat od chwili poprzedniego wycofania. Na ten czas ubezpieczyciel będzie zobowiązany obniżyć kwotę polisy OC przynajmniej o 95%.
4 września 2022 roku wstrzymane zostanie wydawanie kart pojazdu oraz nalepek kontrolnych na szybę przez urzędy.
Nowy wzór dowodów rejestracyjnych
Od maja 2022 roku zmienione dowody rejestracyjne będą wydawane tym osobom, które przyjdą do urzędów miejskich i starostw, żeby zarejestrować pojazd czy wymienić zniszczony dokument. Nowy wzór dowodu rejestracyjnego ma utrudnić jego potencjalne podrobienie.
Wyższe mandaty
Jedną z najgłośniejszych zmian, która wchodzi w życie 1 stycznia 2022 roku, są wyższe stawki mandatów. Od 1 stycznia 2022 roku maksymalna kwota grzywny w postępowaniu mandatowym będzie wynosiła aż 5000 złotych, a jeśli złamane zostaną co najmniej dwa przepisy, mandat może sięgnąć nawet 6000 złotych. Jeszcze więcej zapłaci kierowca, jeśli sprawa zostanie skierowana do sądu, bo zamiast dotychczasowych 5000 złotych, sąd będzie mógł nałożyć na kierowcę grzywnę do 30 000 złotych, jeśli popełni jedno z poniższych wykroczeń:
- stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym
- prowadzenie po użyciu alkoholu lub środków odurzających
- niestosowanie się do sygnałów do zatrzymania się do kontroli
- niestosowanie się do sygnałów drogowych
- łamanie ograniczeń prędkości
- prowadzenie pojazdu bez stosownych uprawnień
- nieudzielenie pomocy ofierze wypadku
- niewskazanie osoby, która prowadząc pojazd, popełniła wykroczenie i została uchwycona przez fotoradar
Wyższe mandaty czekają także tych, którzy nie przestrzegają ograniczeń prędkości. Kierowcy jadący do 10 km/h za szybko zapłacą tylko 50 złotych, a do 15 km/h – 100 złotych. Kierowcy z ciężką nogą będą jednak musieli przygotować się na spore wydatki. Za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h grozić będzie mandat w wysokości 800 złotych. Za ponad 50 km/h trzeba będzie zapłacić 1500 złotych, a za przekroczenie o ponad 70 km/h już 2500 złotych.
Nowy taryfikator punktów karnych
Od 1 stycznia piraci drogowi szybciej będą tracić prawa jazdy. Maksymalna liczba punktów karnych, jakie będzie można nałożyć za wykroczenie drogowe, wzrośnie z 10 do 15 punktów. Według nowych przepisów punkty znikną dopiero po dwóch latach od opłacenia mandatu (dziś jest to rok od nałożenia ich), a do tego zostaną zlikwidowane kursy redukujące ich liczbę.
Powiązanie wykroczeń i liczby punktów karnych z wyliczeniem składki OC
Centralna Ewidencja Kierowców będzie gromadziła nie tylko dane o punktach karnych, ale także o wysokości mandatów oraz ich uiszczeniu. Informacje będą wysyłane do ubezpieczycieli, którzy na ich podstawie będą wyliczać stawkę ubezpieczenia na kolejny rok. Wysokość OC będzie więc zależała od liczby popełnionych wykroczeń.
Recydywiści zapłacą więcej
17 września 2022 roku zmienią się zasady dla osób popełniających wykroczenie w ramach recydywy. Od tego momentu osoba po raz drugi ukarana prawomocnie w ciągu dwóch lat za jazdę po użyciu alkoholu zapłaci podwójną stawkę grzywny – minimalnie 5000 złotych.
Możliwe zmiany w przeglądach
Choć nie ma jeszcze konkretnego terminu, jest więcej niż prawdopodobne, że w 2022 roku wejdą w życie zmiany związane z przeprowadzaniem badania technicznego pojazdów.
Projekt zakłada między innymi wprowadzenie sankcji za nieterminowe przeprowadzenie badania. Oznacza to, że kierowca, który nie stawi się do 30 dni po upływie poprzedniego badania w stacji diagnostycznej, będzie musiał liczyć się z zapłatą podwójnej stawki. Dodatkowo wizyta każdego pojazdu w stacji diagnostycznej miałyby być dokumentowana zdjęciowo i odpowiednio archiwizowana. Taki proces ma zapobiec fałszywym badaniom, na których pojazdy uzyskują pozytywny wynik, nie pojawiając się nawet na stacji.
Oprócz tego Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów walczy o podniesienie kwoty badania technicznego, która nie zmieniła się od 2004 roku.
Najnowsze
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Volvo EX30, najmniejszy SUV szwedzkiej marki, udowadnia, że bezpieczeństwo nie jest kwestią rozmiaru. Model ten właśnie uzyskał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w najnowszych testach bezpieczeństwa Euro NCAP, potwierdzając tym samym zaangażowanie szwedzkiej marki w zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza w wymagających warunkach miejskich -
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
-
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
Dacia Duster z tytułem CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
To auto kończy właśnie 10 lat – było pierwszą hybrydą coupe tej japońskiej marki
Zostaw komentarz: