Nowe przepisy dla aspirujących motocyklistów
Z pewnością wiele z nas zadaje sobie pytanie, jak po zmianie przepisów wyglądać będą prawa dotyczące kierujących jednośladami. Otóż od przyszłego roku na kandydatów do prawa jazdy na motocykl czekają trzy kategorie: A1, A2 i A.
Z góry uprzedzam – informacje, które za chwilę przeczytacie, są już niezmienne. Cały zapis znajduje się w ustawie o kierujących pojazdami. Czytamy tam, że:
- kategoria A1 uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczajcej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg;
- kategoria A2 uprawnia do kierowania motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla;
- natomiast kategoria A uprawnia do prowadzenia każdego rodzaju motocykla.
Co ciekawsze, zmianie ulegną też bariery wiekowe dotyczące każdej kategorii i tak w art. 8 czytamy, że:
Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi:
- 16 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A1, B1 i T;
- 18 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A2, B, B+E, C1 i C1+E;
- ·20 lat dla pojazdów określonych kategorii A, jeżeli osoba od co najmniej 2 lat posiada prawo jazdy kat. A2
- 24 lata dla kat. A, jeśli osoba nie posiadała co najmniej od 2 lat prawa jazdy kat. A2
Dodatkowo egzaminatorzy w ośrodkach głośno mówią o nowych zadaniach na egzaminach dla poszczególnych kategorii, jednak nam biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury nie odpowiedziało na pytanie związane z tym tematem.
Nie ulega jednak wątpliwości, że zmiany w przepisach z pewnością nie spodobają się wielu młodym adeptom jazdy motocyklem, a liczba mandatów za nieposiadanie prawa jazdy może być o wiele wyższa. A może o to właśnie chodzi?
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: