
Nowe paliwo już jest na polskich stacjach. Czy trzeba jak najszybciej je zatankować?
Nowy rodzaj paliwa już trafił na polskie stacje, a zatankowanie go leży w dobrze pojętym interesie kierowców. Wyjaśniamy, czy trzeba się spieszyć z wyprawą na stację, czy można spokojnie poczekać do kolejnego tankowania.
Spis treści
- Nowe paliwo na polskich stacjach
- Można już tankować zimowe paliwo
- Czy warto tankować zimowe paliwa już teraz?
Nowe paliwo na polskich stacjach
Nowe rodzaje paliw powinna mieć obecnie każda stacja paliw w naszym kraju. Obowiązek taki nakłada na nie rozporządzenie ministra gospodarki, dotyczące wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Chodzi konkretnie o tak zwane paliwa zimowe.
Pod tą nazwą kryją się tak naprawdę paliwa o różnych parametrach, co jest szczególnie ważne dla właścicieli samochodów z silnikami wysokoprężnymi. W ich przypadku mówi się o temperaturze zablokowania zimnego filtra, która nie może być wyższa niż:
- -10 st. Celsjusza – od 1 października do 15 listopada
- -20 st. Celsjusza – od 16 listopada do końca lutego
- – 10 st. Celsjusza – od 1 marca do 15 kwietnia
- 0 st. Celsjusza – od 16 kwietnia do 30 września
Obecnie na stacjach musi być więc olej napędowy, który nie spowoduje zablokowania zimnego filtra (czyli umożliwi bezproblemowy rozruch silnika) przy temperaturach -10 stopni Celsjusza.
Kupiłeś samochód? Za ten jeden błąd grozi ci do 5 lat więzienia. Wszystko przez nowe przepisy
Można już tankować zimowe paliwo
Zmieniła się także benzyna na stacjach, ale w jej przypadku mówi się o wskaźniku prężności par:
- 45-60 kPa dla paliwa letniego
- 60-90 kPa dla paliwa zimowego
Im wyższa prężność par, tym benzyna jest bardziej lotna i pozwala na łatwiejszy rozruch silnika. Nie ma jednak ryzyka, że zamarznie w niskich temperaturach.
Na zimę zmienia się także rodzaj gazu LPG – więcej jest w nim propanu, a mniej butanu, co także ułatwia pracę silnika przy niskich temperaturach.
Czy warto tankować zimowe paliwa już teraz?
Synoptycy znają przypadki opadów śniegu w październiku, więc szczególnie posiadaczy samochodów z silnikami Diesla, nie powinni bardzo odkładać wyprawy na stację po zimowy olej napędowy. Lecz biorąc pod uwagę zapowiadaną aurę na najbliższy czas, nie grożą nam przymrozki, więc nie ma też pośpiechu.
Nad rodzajem paliwa w baku powinni zastanowić się natomiast posiadacze rzadko używanych samochodów. Aby nie okazało się, że za jakiś czas temperatury spadną, a oni nadal będą mieli letnie paliwo w baku.
Najnowsze
-
Dlaczego Volkswagen Transporter jest najlepszym wyborem dla firm kurierskich i logistycznych?
Pośród wielu dostępnych na rynku modeli aut dostawczych Volkswagen Transporter wyróżnia się jako lider w swojej klasie, oferując nieprzeciętne możliwości dostosowane do potrzeb firm działających w sektorze logistycznym. Precyzja wykonania w połączeniu z przemyślanymi rozwiązaniami funkcjonalnymi sprawia, że model ten cieszy się niesłabnącą popularnością wśród przedsiębiorców poszukujących optymalnego pojazdu dla swojej floty. Wysokie standardy jakości idące w parze z ekonomiczną eksploatacją stanowią fundament sukcesu tego modelu na wymagającym rynku pojazdów użytkowych. -
Proste sposoby na zaparowane szyby w aucie. Nie sięgaj po gąbkę ani nie włączaj klimy
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
-
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
Zostaw komentarz: