Nowe paliwo pojawi się na polskich stacjach. Dla części samochodów E10 będzie szkodliwe!
Rząd pracuje nad projektem ustawy, zgodnie z którym, na polskich stacjach pojawi się nowe paliwo o oznaczeniu E10. Jego wprowadzenie ma być odpowiedzią na obecną, trudną sytuację na rynku paliw, a przy tym być korzystne z punktu widzenia ekologii. Mniej powodów do zadowolenia będą mieli za to kierowcy, a szczególnie ci, których samochody zostaną uszkodzone od jazdy na tym paliwie.
Kiedy na stacjach pojawi się nowe paliwo E10?
Rząd pracuje nad projektem ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, a także nad zmianami w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Ma to związek z trwającą wojną na Ukrainie, która bardzo niekorzystnie wpłynęła na rynek paliw, powodując znaczne wzrosty cen oraz problemy z utrzymaniem łańcuchów dostaw. Jak tłumaczą sami rządzący:
W tej trudnej sytuacji, zwłaszcza dla sektora transportu wartościowe są wszelkie sposoby, których wdrożenie może ograniczać fluktuacje cen paliw dla transportu oraz potrzebę ich importu.
Kolejne pakiety sankcji powodują także odcinanie się od rosyjskich surowców, czemu trudno odmówić słuszności, ale choćby kraje arabskie już dawno zapowiedziały, że nie są w stanie wypełnić luki po ropie pochodzącej z Rosji. Stąd pomysł na nowe paliwo na stacjach:
Rozwiązaniem proponowanym w tym zakresie jest wdrożenie benzyny silnikowej typu E10, tj. o podwyższonym udziale biokomponentów.
Jeśli prace legislacyjne pójdą zgodnie z planem, nowe paliwo E10 pojawi się na polskich stacjach w 2024 roku.
Co to jest paliwo E10?
Jakiś czas temu na stacjach benzynowych, pojawiły się nowe oznaczenia paliw. W teorii miały być bardziej czytelne dla kierowców, a w praktyce ci albo ich nie zauważają, albo powodują one konsternację. Dlaczego bowiem na benzynie Pb95, mamy oznaczenie E5?
Wskazuje ono, że domieszka bioetanolu wynosi w tym przypadku 5 procent. Jak łatwo wywnioskować, benzyna E10 będzie miała tej domieszki 10 procent, dzięki czemu potrzeba będzie mniej ropy, aby wytworzyć litr paliwa.
Nowe paliwo ma jeszcze jeden plus – jego spalanie powoduje nieco mniejszą emisję CO2, więc jest bardziej korzystne dla środowiska.
30 groszy na litrze tańsze paliwo – kolejna stacja benzynowa obniża ceny
Lecz z drugiej strony nie jest tak, że dla silnika obojętne jest to, co wlejemy. Biokomponenty sprawiają, że paliwo jest mniej wydajne, a w konsekwencji po zatankowaniu E10 musimy liczyć się z wyższym o 3 procent spalaniem oraz gorszą o 5 procent dynamiką, niż po zalaniu E5. A to jeszcze nie koniec złych informacji.
Czy paliwo E10 może zniszczyć silnik?
Odpowiedź na to pytanie jest niestety twierdząca. Większy udział bioetanolu w paliwie może niekorzystnie wpływać na gumowe elementy układu paliwowego, powodując nieszczelność. Może także zniszczyć aluminiowe elementy silnika.
Problem jest dobrze znany, ponieważ paliwo E10 można od kilku lat tankować w niektórych europejskich krajach. Dlatego Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), publikuje listy modeli, do których można bezpiecznie wlewać taką benzynę. Co do zasady, wszystkie samochody wyprodukowane po 2010 roku, powinny bezproblemowo znieść nowe paliwo.
Warto jednak samemu sprawdzić, jak to wygląda w przypadku naszego samochodu. Wiele aut znacznie starszych, niż po 2010 roku, może jeździć na benzynie E10, ale nie brakuje wyjątków.
Najnowsze
-
Europejska premiera BYD Sealion 7
BYD Sealion 7 to siódmy w pełni elektryczny samochód wprowadzony przez chińską markę na europejski rynek. Jest to też czwarty model z serii ,,Ocean”, do której należy już Dolphin, Seal i Seal U. Pierwsze modele mają dotrzeć do klientów jeszcze w tym roku. -
Cupra Formentor VZ5 w edycjach specjalnych
-
Porsche Taycan 4 i Taycan GTS – nowe warianty w gamie elektrycznego modelu
-
Lamborghini Revuelto ,,Opera Unica” zaprezentowane
-
Mercedes-AMG pracuje nad pierwszym własnym SUV-em
Zostaw komentarz: