Nowe motocykle Yamaha YZ450F i YZ250F na 2016 rok
Wprowadzone jako nowość na sezon 2014 motocykle Yamaha YZ250F i YZ450F przechodzą modyfikację. Zdobyte w sporcie motorowym doświadczenia posłużyły producentowi do wprowadzenia niezbędnych zmian w modelach na rok 2016.
Yamaha WR250F MY 2016
WR250F z roku modelowego 2015 zdobył już należną renomę na poziomie EWC w świecie enduro. Inspirowany nową generacją YZ250F i wyposażony w specjalnej konstrukcji silnik oraz nastawy podwozia, WR250F MY 2016 wyróżnia się nowymi, lakierowanymi na czarno obręczami kół i nowymi akcentami graficznymi.
Yamaha YZ450F MY 2016
Dwa lata od redesignu, kiedy zmodyfikowano najważniejsze elementy silnika i podwozia, zastosowano odchylony w tył cylinder oraz 4-zaworową głowicę z przednim dolotem powietrza – YZ450F stał się oczywistym wyborem dla wielu zawodników.
W modelu na rok 2016 konstruktorzy Yamahy wprowadzili zmiany silnikowe i podwoziowe w czterech kluczowych kierunkach:
- Osiągnięcie stabilniejszej charakterystyki silnika pod kątem sterowności i wydajności bez strat oddawanej mocy
- Zwiększenia skuteczności tłumienia wstrząsów z zachowaniem sterowności, trakcji oraz wyczucia pracy przedniego zawieszenia
- Poprawy skuteczności hamowania i stabilności w sytuacjach awaryjnych
- Szybszego startu na wyjściu – z wykorzystaniem Elektronicznej Kontroli Startu (Launch Control System)
Nowy system kontroli startu (Launch Control System)
YZ450F MY 2016 został wyposażony w system kontroli startu (LCS), pozwalający zwiększyć płynność i tempo przyspieszenia już od linii startowej. W celu optymalizacji oddawanej mocy system dokonuje korekt prędkości obrotowej silnika, ograniczając tendencję do poślizgu tylnego koła i „wheelie” na 1 i 2 biegu podczas ostrego przyspieszania ze startu stojącego. Yamaha LCS jest układem inteligentnym, który stale monitoruje ECU (moduł sterujący silnika) i modyfikuje dostarczaną moc zależnie od warunków torowych. Aktywowany przez wciśnięcie przycisku na lewej manetce jeszcze na biegu jałowym, LCS zwiększa prędkość startu, a więc szansę wyjścia na prowadzenie w pierwszym zakręcie (hotshot win), pozwalając kierowcy skoncentrować się wyłącznie na operowaniu sprzęgłem i ustawieniu maszyny.
Zmodyfikowane wałki i optymalizacja rozrządu
Modyfikacje obejmują zmianę profilu krzywek obu zaworów ssących i wydechowych, czego skutkiem jest nieznaczne zmniejszenie czasu ich współotwarcia. Zastosowanie krzywki wydłużającej czas otwarcia zaworów i nowych sprężyn po stronie wydechowej pozwala zredukować opory wylotowe spalin i zwiększyć osiągi motocykla w niskim i średnim zakresie prędkości.
Yamaha Power Tuner
Dostępny jako opcja wyposażenia, elektroniczny procesor Yamaha Power Tuner pozwala korygować nastawy silnika na pit-stopie w zależności od warunków jazdy. Jest on łatwy w obsłudze – wpina się go bezpośrednio do elektroniki motocykla bez potrzeby używania laptopa, a oprogramowanie na MY 2016 zostało odpowiednio zmodyfikowane o nowe ustawienia fabryczne oraz rekomendowane dla użytkownika – zgodnie ze zmianą niektórych parametrów silnika.
Udoskonalone sprzęgło i układ przeniesienia napędu
W zakres zmian wchodzi nowa piasta sprzęgła oraz zmodyfikowana dźwignia shift-stoppera w skrzyni biegów ze sprężyną wzmocnioną o 20%. Ma to zapewniać szybszą i efektywniejszą zmianę przełożeń, nawet przy brutalnym traktowaniu motocykla w sytuacjach wywołujących nagły wzrost adrenaliny, np. moment startu.
Hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm
YZ450F MY 2016 wyposażony został w nowy, tarczowy hamulec przedni o powiększonej do 270 mm średnicy tarczy. Dwutłoczkowy zacisk hamulcowy zyskał nowego typu klocki hamulcowe współpracujące z większą tarczą hamulcową pod kątem skuteczności hamowania i kontroli nad sterownością motocykla.
Nowe nastawy zawieszenia i zmodyfikowany offset przedniego widelca
Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) o zmodyfikowanych nastawach sprężystości i odbicia ma zapewniać teraz jeszcze lepszą sterowalność na whoopsach i wybojach. Zmianom tym towarzyszy nowa półka przednia zwiększająca, w stosunku do poprzedniego modelu, offset widelca o 3 mm – do 25 mm, czego efektem ma być poprawa prowadzenia w parze ze lepszą zwrotnością i stabilnością motocykla.
W tylnym zawieszeniu modyfikowano nastawy sprężystości dla niskich i wyższych prędkości jazdy. Podobnie jak w przypadku zawieszenia przedniego, nowa sprężyna wahacza (56 Nm zamiast poprzednich 58 Nm) ma również sprzyjać poprawie prowadzenia i sterowności.
Modyfikacja ramy
Z myślą o zwiększeniu sztywności poprzecznej, obsada sworznia wahacza tylnego została poszerzona o 12 mm, a dolna tylna sekcja aluminiowej ramy – wzmocniona pod kątem tej modyfikacji. Swój udział w zwiększonej sztywności ramy ma także stalowe łoże silnika, a w celu obniżenia środka ciężkości ridera i rozluźnienia jego pozycji podnóżki zostały obniżone o 5 mm.
Inne zmiany
YZ450F MY 2016 otrzymał lżejszy wspornik tłumika oraz zmodyfikowaną, sześcio-drożną pompę chłodziwa, by usprawnić rozdział ciśnienia.
Charakterystyka techniczna Yamaha YZ450F MY 2016
- Czterozaworowy, chłodzony cieczą, 1-cylindrowy silnik DOHC o pojemności skokowej 450 cm3
- Przedni dolot powietrza, wtrysk paliwa, cylinder odchylony w tył i tylny wylot spalin
- Mokra miska olejowa
- Tłumik wspomagający centralizację masy motocykla
- Zamknięta aluminiowa rama kołyskowa typu ‘Bilateral-Beam’
- Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) upside-down
- Stabilne zawieszenie typu Monocross
Yamaha YZ250F MY 2016
Zespół konstruktorów zajął się w szczególności czterema obszarami osiągów maszyny: poprawą reaktywności w średnim i wysokim zakresie obrotowym, wzrostem sprawności silnika, lepszą pracą zawieszenia oraz zwiększeniem skuteczności hamowania przy niezakłóconej stabilności jazdy.
Nowy tłok i korbowód
YZ250F MY 2016 otrzymał nowy, płaskodenny tłok silnika. Cieńsze denko i krótszy sworzeń tłokowy to oszczędność ponad 18 g na masie odkuwki oraz wzrost efektywności spalania, a więc wyższa moc oddawana i lepsza charakterystyka w górnym i najwyższym zakresie obrotowym. Nowy tłok został od spodu użebrowany, a dodatkowy natrysk chłodziwa pozwala, w porównaniu z poprzednim modelem, obniżyć temperaturę roboczą o 100º C – z korzyścią dla stabilności pracy silnika i wytwarzanej mocy. Całość uzupełnia korbowód poddany ulepszonej obróbce cieplnej pod kątem zwiększenia wytrzymałości w warunkach wysokich prędkości obrotowych.
Optymalizacja wału korbowego i wałka wyrównoważającego
Model na rok 2016 wyposażony jest w dodatkowe przeciwciężary wału korbowego i nowy wałek wyrównoważający. Efektem ma być lepsze wyważenie silnika i liniowy przebieg momentu w szerokim zakresie obrotowym, pozwalający kierowcy lepiej wyczuwać teren i zmieniać ułożenie ciała. Zmodyfikowano także nastawy modułu sterującego silnika (ECU) – pod kątem płynności pracy po włączeniu ogranicznika prędkości obrotowej.
Udoskonalone sprzęgło i układ przeniesienia napędu
Podobnie jak YZ450F, YZ250F MY 2016 otrzymał nową, specjalnie planowaną piastę sprzęgła. Inną zmianą jest nowa dźwignia shift-stoppera w skrzyni biegów ze sprężyną wzmocnioną o 20% i zmodyfikowaną rolką – celem zwiększenia precyzji zmiany biegów nawet w warunkach znacznych obciążeń.
Modyfikacja nastawów przedniego i tylnego zawieszenia
YZ250F MY 2016 korzysta ze zmienionych nastawów zawieszenia przedniego i tylnego, rekomendowanych przez fabrycznych kierowców testowych. Za priorytet uznano poprawę charakterystyki i komfortu prowadzenia pod kątem eliminacji nagłych szarpnięć i nadmiernego skoku (tj. dobijania) zawieszenia.
Hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm
Na rok modelowy 2016 YZ250F wyposażony został w tarczowy hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm oraz nowe klocki hamulcowe.
Charakterystyka techniczna Yamaha YZ250F MY 2016
- Czterozaworowy, chłodzony cieczą, 1-cylindrowy silnik czterozaworowy DOHC o pojemności skokowej 250 cm3
- Przedni dolot powietrza, wtrysk paliwa, cylinder odchylony w tył i tylny wylot spalin
- Mokra miska olejowa
- Tłumik polepszający centralizację masy motocykla
- Zamknięta aluminiowa rama kołyskowa typu ‘Bilateral-Beam’
- Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) upside-down
- Stabilne zawieszenie typu Monocross
Zmiany w innych modelach off-roadowych MY 2016:
WR250F Racing Blue Zmieniona grafika zewnętrzna
YZ250 Racing Blue Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna
YZ125 Racing Blue Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna
YZ85/LW Racing Blue Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna
TTR-125/L/W/E Racing Blue Zmieniona grafika zewnętrzna
TTR-110E Racing Blue Zmieniona grafika zewnętrzna
TTR-50E Racing Blue Zmieniona grafika zewnętrzna
PW50 Racing Blue Zmieniona grafika zewnętrzna
Dostępność modeli YZ MY2016 w sprzedaży: styczeń 2016
Źródło: Yamaha
Najnowsze
-
TEST Peugeot 508 SW PSE – Shooting Brake z akcentem Le Mans
Hybryda z napędem na cztery koła, będąca dziełem inżynierów Peugeot Sport Engineered. Ten opis dotyczy zarówno startującego w 2023 roku w Le Mans modelu 9×8 Hypercar, jak i trochę łatwiej dostępnego 508 PSE. Sprawdziłyśmy w naszym teście, co oferuje francuski shooting brake ze sportowym akcentem. 508 SW PSE to inaczej mówiąc, sportowa ingerencja we francuskie […] -
Cena ropy naftowej w 2025 r. będzie spadać. Czy potanieją też paliwa?
-
Joanna Modrzewska – pierwsza Polka z Pucharem Świata w sportach motocyklowych za 2024 rok
-
Range Rover L460 SV Serenity – TEST – kiedy “zwykły” luksus to za mało
-
W pełni elektryczny SUV Volvo EX30 zdobywa 5 gwiazdek w najnowszych testach Euro NCAP
Zostaw komentarz: